دستاورد شگرف محققان استرالیایی در پیش‌بینی خشکسالی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,خشکسالی
پژوهشگران استرالیایی در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک روش شده‌اند که طی آن با استفاده از داده‌های ماهواره‌ها قادر به پیش بینی احتمال خشکسالی و آتش سوزی جنگل‌ها پنج ماه زودتر از رخ دادن این اتفاق‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، خشکسالی پدیده‌ای است که اگر رخ دهد می‌تواند سبب نابودی گیاهان و از بین رفتن زمین‌های زراعتی و… شود، بنابراین اگر روشی وجود داشته باشد که بتوان آن را چند ماه زودتر پیش بینی کرد، بسیار ارزشمند است.

 

پژوهشگران استرالیایی در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه تکنیک‌های نقشه برداری جدید شده‌اند که این تکنیک‌ها پژوهشگران را قادر می‌سازد تا از میزان آب‌های زیرزمینی آگاهی یابند.

 

"سیوآن تیآن"(Siyuan Tian) از "دانشگاه ملی استرالیا" و همکارانش توانستند با استفاده از داده‌های چندین ماهواره به طور دقیق میزان آب زیر سطح زمین را اندازه گیری کنند. آنها می‌توانند توسط این داده‌ها خشکسالی را تا پنج ماه زودتر از رخ دادن آن پیش‌بینی کنند.

 

تیان گفت: نحوه کار این ماهواره‌ها به گونه‌ای است که حضور آب موجود در زمین را محاسبه می‌کنند. باید گفت که این کار بسیار دشوار است اما ما توانستیم از آنها برای تشخیص تغییرات موجود در آب استفاده کنیم زیرا این تغییرات بر رشد و شرایط چراگاهها، محصولات دامی و جنگل تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث افزایش خطر آتش سوزی و مشکلات کشاورزی در آینده شود.

 

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌های ماهواره را با یک شبیه‌سازی کامپیوتری چرخه آب و رشد گیاه ترکیب کردند. این کار پژوهشگران را قادر ساخت تا دقیقاً متوجه شوند که چگونه آب زیرسطح زمین توزیع می‌شود و همچنین درک کنند که چگونه این آب احتمالاً در چند ماه آینده بر روی پوشش گیاهی تأثیر خواهد گذاشت.

 

پروفسور "ون دیک" (van Dijk) از "دانشگاه ملی استرالیا" گفت: ما همیشه برای آگاه شدن از رخداد خشکسالی به آسمان نگاه می‌کردیم اما موفقیت چندانی از این کار برایمان حاصل نشد. دراین رویکرد جدید، ما به جای نگاه کردن به آسمان به زمین نگاه می‌کنیم تا به طور دقیق دریابیم چه زمانی خشکسالی رخ می‌دهد. این روش چند ماه زودتر خشکسالی را تشخیص می‌دهد بنابراین افراد می‌توانند به راحتی خود را برای این اتفاق آماده کنند و عملیات لازم را جهت مدیریت ان انجام دهند.

 

نقشه‌های آبی همراه با نقشه‌های آتش سوزی پوشش‌های گیاهی توسط "سیستم نظارت بر آتش سوزی استرالیا" (Australian Flammability Monitoring System) در دانشگاه ملی استرالیا برای پیش‌بینی خطر آتس سوزی جنگل توسعه داده شده است.

 

همراه با اندازه‌گیری آب‌های سطحی و رطوبت خاک، تکنیک نقشه‌برداری جدید این توانایی را نیز دارد تا دریابد چه مقدار آب در سطوح مختلف خاک در زیرزمین موجود است.

 

پژوهشگران این مطالعه از ماهواره‌های "GRACE" که توسط دانشمندان آمریکایی، آلمانی و استرالیایی توسعه یافته است، استفاده کردند.

 

دکتر" پال ترگونینگ"(Paul Tregoning) از دانشگاه ملی استرالیا گفت: ماهواره‌های GRACE برای اولین بار قادر به اندازه‌گیری تغییرات کل ذخایر آب جهان هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------