تقویم نجومی فصل بهار/ اوج ۲ بارش شهابی طی ۳ماه



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
در تقویم نجومی فصل بهار پیش بینی شده که ۲بارش شهابی رخ می دهد همچنین در این فصل شاهد بیشترین نزدیکی سیاره مشتری با زمین خواهیم بود. 

به گزارش مهر، اخترشناسی، ستاره‌شناسی یا نجوم به دانش بررسی موقعیت، تغییرات، حرکت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی «پدیده‌های آسمانی» از جمله ستاره‌ها، سیاره‌ها، دنباله‌دارها، کهکشان‌ها و پدیده‌هایی مانند شفق قطبی و تابش زمینهٔ کیهانی گفته می‌شود که منشأ آن‌ها در خارج از جوّ زمین است. خیلی از افراد علاقمند به رصد رویدادهای نجومی هستند که در کشور ما هم منجمان آماتور و حرفه‌ای این رویدادها را دنبال می‌کنند.

 

کشور ما ایران هم از نظر نجوم شرایط خوبی دارد از این رو می‌توان بسیاری از رویدادهای نجومی را به راحتی رصد کرد. در همین راستا در صدد برآمدیم تا رویدادهای نجومی فصل بهار سال ۹۸ را اعلام کنیم.

 

پنجشنبه ۲۲ فروردین

عطارد به حداکثر کشیدگی غربی می‌رسد و بهترین زمان برای رصد سحرگاهی آن در افق شرقی قبل از طلوع خورشید است.

 

۲ و۳ اردیبهشت

در این تاریخ بارش شهابی شلیاقی رخ می‌دهد. اوج بارش شهابی شلیاقی با ۲۰ شهاب در ساعت است. بارش شهابی شلیاقی یکی از بارش‌های شهابی سالانه است که کانون بارش آن در صورت فلکی شلیاق به نظر می‌رسد. این بارش شهابی معمولاً در اردیبهشت به اوج خود می‌رسد و از تودهٔ ذرّات باقی‌مانده از دنباله دار C/۱۸۶۱ G۱ که سال نجومی‌ای حدود ۴۱۵ سال خورشیدی دارد و در سال ۱۸۶۱ میلادی یافت شد، منشأ می‌گیرد.

 

نرخ ساعتی سر سویی اوج این بارش معمولاً حدود ۲۱ است امّا گاهی از ۱۵۰ بیش‌تر می‌شود.

 

۱۶ و ۱۷ اردیبهشت

اوج بارش اِتا دَلوی با ۳۰ شهاب در ساعت برای اهالی نیم‌کره شمالی در این تاریخ رخ می‌دهد. بارش شهابی اتا دلوی بارش شهابی است که هر سال در فصل بهار روی می‌دهد و معمولاً در حدود روز ۱۶ ماه اردیبهشت به اوج خود می‌رسد.

 

نرخ ساعتی سر سویی اوج آن معمولاً حدود ۶۰ است. دنباله‌دار هالی که معمولاً حدود هر ۷۸ سال یک بار به حضیضش با خورشید می‌رسد و در سال ۱۹۸۶ میلادی به حضیضش با خورشید رسید این بارش و بارش شهابی جباری را ایجاد می‌کند.

 

در اوقات اوج این بارش سرعت میانگین شهاب‌ها معمولاً حدود ۶۶ کیلومتر بر ثانیه‌است. کانون این بارش در اوقات اوج معمولاً میلی حدود °۴.۰- و بعدی حدود °۸.۳۸۸ دارد و در نتیجه خیلی نزدیک ستاره اتا دلو است و به همین دلیل این بارش شهابی، بارشِ اتا دلوی نام دارد. این بارش با عدد ۳۱ جدول بارش‌های شهابی IAU هم شناخته می‌شود.

 

دوشنبه ۲۰ خرداد

سیاره مشتری در مقابله قرار دارد. در این حالت مشتری در نزدیکترین فاصله خود از زمین در طی سال است، بر همین اساس در درخشنده‌ترین حالت خود هم قرار دارد و در تمام طول شب در آسمان است.

 

جمعه ۳۱ خرداد

انقلاب تابستانی در ساعت ۲۰:۲۶ به وقت تابستان ایران رخ می‌دهد. انقلاب تابستانی یا خوریستان تابستانی اوج ارتفاع خورشید در یکی از نیمکره‌های عرضی (شمالی یا جنوبی) کره زمین و در نتیجه طولانی‌ترین روز سال در آنجاست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------