«هیولا » دنیا را شوکه کرد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, سیاه‌چاله

 

دو روز پیش مردم دنیا اولین تصویر را از یک سیاه‌چاله دیدند. تصویری که جهان را شوکه کرد و بر وجود نظریه سیاه‌چاله‌های انیشتین که ده‌ها سال پیش اعلام کرده بود که در کهکشان سیاه‌چاله‌های بسیاری وجود دارد، صحه گذاشت. عکسی که دنیا را تکان داد، سیاه‌چاله‌ای است که 55 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد.

 

دانشمندان این سیاه‌چاله را به «هیولا» تشبیه کرده‌اند. ثبت این تصویر فقط برای محققان جالب توجه نبود بلکه باعث شد کاربران فضای مجازی هم چند روزی نسبت به آن واکنش نشان دهند. بسیاری از کاربران فضای مجازی نوشتند که سیاه‌چاله در کجا قرار دارد؟ چطور این عکس گرفته شده است و اصلاً سیاه‌چاله چه اهمیتی دارد.

 

موضوعی که کوروش رکنی مدیر نجوم اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران به آن پاسخ می‌دهد و به «ایران» می گوید: این تصویر را باید از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. اول این‌که عکس برای بسیاری از مردم جالب بود چرا که تا حالا کسی تصویری از یک سیاه‌چاله ندیده بود. ده‌ها سال پیش آلبرت انیشتین نظریه‌ای داد که بر اساس آن سیاه‌چاله‌هایی در کهکشان وجود دارد. در طول این سال‌ها هم این نظریه بر اساس محاسبات ریاضی و فیزیک تأیید شده بود اما منجمان نتوانستند سیاه‌چاله‌ای ببینند. چند سالی می‌شود که دانشمندان در تلاش بودند تا آثاری از این پدیده پیدا کنند تا این‌که دو روز پیش نتایج اولین تصویربرداری از سیاه‌چاله‌ها منتشر شد.

 

او در پاسخ به این‌که سیاه‌چاله چیست؟ می‌گوید: بقایای مرگ ستاره‌های بزرگ موجب پیدایش سیاه‌چاله می‌شود. وقتی یک ستاره بزرگ می‌میرد یا سوختش به پایان می‌رسد، اگر بقایایش بیشتر از 02/3 جرم خورشید باشد، تبدیل به یک سیاه‌چاله می‌شود. هر چیزی که وارد سیاه‌چاله شود راه برگشتی ندارد حتی نور هم از این قاعده مستثنی نیست. در حقیقت نوری که وارد سیاه‌چاله‌ها می‌شود هیچ بازتابی از درون آن ندارد، بنابراین جز یک حفره سیاه رنگ هیچ چیزی نمی‌بینیم. درست همانند جرمی تاریک که دورش مواد داغ وجود دارد.

 

رکنی تأکید می‌کند: برای این‌که بتوانیم یک سیاه‌چاله را ببینیم نیاز به یک تلسکوپ به ابعاد کره زمین داریم. ما نمی‌توانیم تلسکوپی به اندازه زمین بسازیم بنابراین محققان آمدند و از چندین تلسکوپ در سراسر جهان استفاده‌ کردند و همزمان از مرکز کهکشان این سیاه‌چاله را رصد کردند. این سیاه‌چاله در کهکشان M87 قرار دارد و یکی از سنگین‌ترین سیاه‌چاله‌های موجود است.

 

مدیر نجوم اکتشافات فضایی سازمان فضایی ایران، با اشاره به این‌که دانشمندان نتوانستند هنوز سیاه‌چاله کهکشان راه شیری را ببینند، اظهار می‌کند: این تصویر دستاورد بزرگی برای علم نجوم است و نظریه انیشتین را ثابت کرد. هاله‌ای شدیداً درخشان به دور یک چاله سیاه به چشم می‌خورد. هاله روشن در نتیجه تابش گازهای فوق داغ در اطراف سیاه‌چاله در فاصله افق رویداد ایجاد شده است. درخششی که در این عکس مشاهده می‌شود ناشی از تشعشعات امواج ایکس و گامای حول سیاه‌چاله است. به همین دلیل است که با چنان فاصله‌ای از زمین همچنان می‌توان آن را مشاهده کرد.

 

ایران /هدی هاشمی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------