لذت چپ‌دستی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, چپ‌دستی

 

شما چپ‌دست هستید؟ اگر نیستید به اطرافیان خود نگاه كنید و ببینید چند نفر چپ‌دست هستند؟ بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد از هر ده نفر یك نفر چپ‌دست است. در زمانی نه‌چندان دور در كشور خودمان و بسیاری از ممالك دنیا، چپ‌دستی نه‌تنها مزیت خاصی نبود، بلكه راست‌دست‌ها، چپ‌دست‌ها را وادار می‌كردند از انجام كارهایشان با دست چپ پرهیز كنند.اما حالا مطالعات تازه نشان می‌دهد چپ‌دستی هم مزایای خود را دارد! منبع: rd.com

 

چپ‌دست‌ها استعدادهای خاص خود را دارند

میشل بكر، هنرمند و بنیانگذار نهاد «ذهنیت خوب درباره چپ‌دست‌ها» می‌گوید: به یاد دارم یكی از دوستانم در دبیرستان به من گفت چپ‌دست بودن برایم مشكل ایجاد خواهد كرد، ولی غیر از این‌كه تنها چپ‌دست كلاس بودم، هیچ‌گاه این احساس به من دست نداد كه چپ‌دست بودن مانعی برای پیشرفت در كارم باشد. چه برسد به زندگی! در حقیقت، بر این باورم كه مرا از بقیه متمایز می‌كند. از این‌كه چپ‌دست هستم بسیار خوشحالم. دست چپم مرا برای یافتن علاقه‌ام راهنمایی كرده و این امكان را به من داده تا به آرزویم به عنوان یك طراح حرفه‌ای برسم.

 

او خلاقیت در كارش به عنوان یك هنرمند را مدیون چپ‌دست بودن می‌داند و می‌گوید: من در دنیای خلاق پیشرفت می‌كنم. استعدادهای بی‌شمار من در زمینه‌های مختلف، ریشه در آفرینش آثار هنری با دست چپ و تعهد به خلاقیت بی‌حد و مرز دارد.

 

خطر كمتر برای برخی نگرانی‌های بهداشتی

در نتایج مطالعه‌ای منتشرشده در ژورنال برتری جانبی، مشخص شد در افراد چپ‌دست التهاب مفاصل و آبله شایع نیست. گرچه این شاید به چپ‌دست بودن‌تان مربوط نباشد. محققان معتقدند چپ‌دستی به وراثت و ژنتیك افراد مربوط است. پس اگر كسی به خاطر چپ‌دست بودن شما را مسخره كرد، به خود یادآوری كنید احتمال این‌كه آنها به این شرایط دردآور دچار شوند، بیشتر است.

 

بیشتر چپ‌دست‌‌ها درونگرا هستند

به گفته انگرید هانسن، مدیر روابط‌عمومی شركت لانچ مدیا: «من چپ‌دستم عجیب است اما مردم اغلب متوجه این موضوع می‌شوند و به همین دلیل برای شروع مكالمه بسیار موضوع مناسبی است!» برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر چپ‌دست‌ها درونگرا هستند. این مساله باعث شد او به سمت شغل حال حاضرش سوق داده شود. انگرید می‌گوید: «به عنوان یك انسان درونگرا، كمپانی موفقی را ساخته‌ام كه به درونگراها و چپ‌دست‌ها، سخنرانی در رسانه را آموزش می‌دهد.»

 

چپ‌دست‌ها لزوما متفاوت فكر نمی‌كنند

طبق گفته انجمن روان‌شناسی آمریكا، 10 درصد جمعیت دنیا چپ‌دست هستند. طبق یك مطالعه در ژورنال بیماری‌های روانی و عصبی، موسیقیدان‌ها، نقاش‌ها و نویسنده‌ها اكثرا چپ‌دست هستند. اگرچه، نتیجه یك تحقیق كه روی بیش از هزار نفر انجام شد نادرست‌بودن این افسانه را (كه افرادی كه سمت راست مغزشان فعال است نسبت به افرادی كه سمت چپ مغزشان فعال است خلاق‌ترند) اثبات كرد. این مطالعه نشان داد هیچ‌كس یك طرف مغزش بر آن یكی غالب نیست و هر دو نیمكره مغز در خلاقیت شریك هستند.

 

چپ‌دست‌ها معمولا كنترل بیشتری روی رفتارشان دارند

این‌طور كه مشخص شده است، چپ‌دست‌ها در كنترل خود از راست‌دست‌ها بهترند. آنها در غم از دست دادن چیزی یا از كوره درنرفتن بر سر مشاجره با یك همكار بهتر عمل می‌كنند؛ دو مهارتی كه می‌تواند گاهی اوقات بسیار دشوار باشد. نتایج یك مطالعه نشان داد چپ‌دست‌ها «كنترل بازداشتی» بهتری دارند كه روش خودلگامی را تنظیم می‌كند.

 

چپ‌دست‌ها می‌توانند وكلا و مدیران خوبی باشند

رابرت اس. هربست، وكیل، متخصص سلامت، سخنور انگیزشی، و وزنه‌بردار چپ‌دست می‌گوید: «وقتی دانشجوی دانشكده حقوق دانشگاه كلمبیا (یكی از معتبرترین دانشگاه‌های آمریکا) بودم، متوجه شدم تعداد زیادی از افراد كلاس چپ‌دست هستند. این عجیب نبود زیرا سمت راست مغز چپ‌دست‌ها فعال‌تر است و این یعنی آنها خلاق‌تر، تحلیلگرتر و كلامی‌تر هستند و مهارت‌های زبانی بهتری دارند. اینها خصوصیات خوبی برای یك وكیل خوب بودن است!»

 

چالش‌های روزمره چپ‌دست‌ها را قوی‌تر می‌كند

كیم مورفی، نویسنده چپ‌دست می‌گوید: همان قدر كه از خلاقیتم لذت می‌برم، زندگی در دنیای راست‌دست‌ها برایم دشوار است. برای مثال، وقتی برای تحقیق به كتابخانه می‌روم، به‌ندرت رایانه‌ای برای چپ‌دست‌ها تنظیم شده است. استفاده از تجهیزات باغبانی، ازجمله ماشین چمن‌زنی برایم بسیار خطرناك است. با این حال، متفاوت بودن را دوست دارم.اجبار برای عبور از موانع، و به چالش انداختن مداوم خود، در نهایت چپ‌دست‌ها را به اشخاصی نیرومندتر تبدیل می‌كند. مورفی نیز به روح خلاقش برای چپ‌دست بودن اعتبار می‌دهد و می‌گوید: به خاطر این‌كه یك نویسنده هستم، نویسندگان و هنرمندان بسیاری را طی سال‌ها دیده‌ام و بیشتر هنرمندانی كه با آنها ملاقات داشته‌ام، چپ‌دست بوده‌اند.»

 

جراحت‌های چپ‌دست‌ها سریع‌تر بهبود می‌یابد

اگر از سكته یا دیگر آسیب‌های مغزی رنج می‌برید، نتایج تحقیقات نشان داده افراد چپ‌دست زودتر بهبود می‌یابند. گرچه امیدواریم هیچ‌كس دچار آسیب‌های مغزی نشود، ولی خوب است بدانید چپ‌دست‌ها با احتمال بیشتری دوره نقاهت آسان‌تری را سپری خواهند كرد. از آنجا كه عملكردهای شناختی در مغز چپ‌دست‌ها پراكنده است، وقتی یك چپ‌دست سكته مغزی می‌كند (كه معمولا اختلال در ناحیه كوچك خاصی از مغز متمركز است) عملكرد شناختی كمتری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

چپ‌دست‌ها در بازی‌های رایانه‌ای ماهرترند

مطالعات محققان دانشگاه ملی استرالیا نشان داده است چپ‌دست‌ها نسبت به راست‌دست‌ها در پردازش مقدار زیادی اطلاعات با سرعت بالا، مانند تیراندازی به دشمن، گریز از زامبی‌ها و اجتناب از تصادف‌ها در بازی رایانه‌ای جی‌تی‌ای (GTA) بهتر عمل می‌كنند. این یافته‌ها فراتر از نمایشگر رایانه نیز می‌رود. به عنوان مثال، ممكن است شما در ‌یادآوری چیزهایی كه مادرتان پای تلفن برای خرید به شما گفته است، نسبت به همتایان راست‌دست‌تان، بهتر باشید.

 

چپ‌دست‌ها اغلب یاد می‌گیرند با هردو دست‌شان كار كنند

به گفته ارنستین اسلافانی، متخصص روابط‌عمومی در لس‌آنجلس: «طی این سال‌ها تنها به دلیل این‌كه مجبور بودم، یاد گرفتم با هر دو دستم كار كنم. همه چیز در دنیا برای راست‌دست‌ها ساخته شده است: دكمه لباس‌ها و شلوارها، درهای ورودی، میزهای مدرسه و...» با تغییر دست برخی فعالیت‌ها آسان‌تر می‌شدند. او می‌گوید: یادگیری بازی گلف برای راست‌دست‌ها بسیار آسان‌تر است تا چپ‌دست‌ها. امروزه، آگاهی درباره چپ‌دست‌ها بیشتر شده و محصولات و فعالیت‌های بیشتری با آنها وفق داده شده، اما مهارت استفاده از دو دست بسیار خوب است.

 

اعضای راست‌دست خانواده از آن چیزی كه فكر می‌كنید به شما شبیه‌ترند

دكتر جیسون اكرمن، روان‌شناس و چپ‌دست می‌گوید: در حالی كه مردم چپ‌دست‌ها و راست‌دست‌ها را بسیار متمایز از یكدیگر می‌دانند، تحقیقات نشان داده‌ مساله به این سادگی‌ها نیست. نتایج یك تحقیق نشان داده راست‌دست‌هایی كه خویشاوندان خونی چپ‌دست داشتند، وقتی كه به آنها یك كار زبانی ارائه شد، اسكن‌های مغزی مشابهی به چپ‌دست‌ها نشان دادند، در حالی كه راست‌دست‌هایی كه خویشاوند چپ‌دست نداشتند، كاملا متفاوت واكنش نشان دادند. این یعنی اگر شما تنها چپ‌دست خانواده هستید، می‌توانید انتظار داشته باشید كه اعضای راست‌دست خانواده شما را بیشتر از آن چیزی كه فكرش را می‌كنید درك كنند!

 

 جام  جم  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------