نشانه هایی از حیات میکروبی در مریخ شناسایی شد



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,حیات میکروبی
گروهی از محققان مجارستانی با بررسی یک شهاب سنگ متعلق به مریخ به این نتیجه رسیده اند که نشانه هایی از حیات میکروبی در سیاره سرخ وجود داشته است.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، محققان مجارستانی در دومین شهاب سنگ مریخی نشانه‌هایی از حیات میکروبی کشف کرده اند. این در حالی است که ۲۰ سال قبل دانشمندان برای نخستین بار چنین ادعایی را مطرح کردند.

 

این شهاب سنگ که ALH-۷۷۰۰۵ نام دارد حاوی نشانه‌های زیستی است که به گفته دانشمندان وجود بافت و ویژگی‌های به جا مانده از ارگانیسم‌ها را توضیح می‌دهد.

 

کارشناسان با استفاده از روش‌های تصویربرداری پیشرفته متوجه میکرو فیلامنت هایی شدند که به وسیله فسیل‌های میکروبی مریخی آنها را به وجود آورده اند.

 

میکرو فیلامنت ها رشته‌ای بسیار نازک با قطر ۶ نانومتر هستند و معمولاً از پروتئین اکتین و میوزین تشکیل شده اند. این نخستین باری نیست که چنین ادعایی مطرح می‌شود. در سال ۱۹۹۶ میلادی ناسا اعلام کرد شواهدی مشابه از حیات در مریخ را در یک صخره فضایی دیگر یافته است. در آن زمان دانشمندان اعلام کردند نمی‌توان چنین ادعایی را تأیید کرد زیرا امکان دارد نشانگرها از فرایندهای غیر بیولوژیکی به وجود آمده باشند.

 

«ایلدیکو گولایی» از مرکز تحقیقات ستاره شناسی و علوم زمین شناسی در آکادمی علوم بلغارستان این تحقیق جدید را رهبری کرده است.

 

تیم او با استفاده از روش‌های مختلف از جمله فناوری مادون قرمز لایه نازکی از نمونه ALH-۷۷۰۰۵ را بررسی کردند. آنها همچنین مواد معدنی و مواد دیگری را بررسی کردند که در این سنگ وجود داشت.

 

آنها به این نتیجه رسیدند که فیلامنت های میکرو احتمالاً به وجود باکتری‌هایی اشاره دارند که با خوردن زنگ آهن زنده مانده اند.

 

در سال ۱۹۹۶ میلادی دانشمندان ناسا اعلام کردند دلیلی مبنی بر حیات میکروبی در یک شهاب سنگ مریخ به نام ALH 84001 یافته اند. آنها نیز در پژوهش خود به وجود رشته‌ها و فیلامنت ها اشاره کرده بودند. صخره مذکور ۴ میلیارد سال قبل در مریخ به وجود آمده و حدود ۱۳ سال قبل به زمین رسیده بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------