حمله ترول‌ها به ثبت کننده تصویر سیاه‌چاله فضایی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, ترول‌ها

 

 اوایل هفته جاری ترول‌های اینترنتی (افرادی که با رفتار مخرب در فضای وب به‌دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند) حمله‌ای گسترده علیه «کیتی بومان» در شبکه‌های اجتماعی ترتیب داده و تلاش کردند با به‌تصویر کشیدن چهره‌ای ناعادلانه از این بانو، سهم وی در ثبت تصویر شگفت انگیز «سیاهچاله فضایی» را زیر سؤال ببرند واین در حالی است که ثبت تصویر مبهم و گرد «سیاهچاله فضایی» به همت بومان 29 ساله تمام دنیا را مسحور و شگفت زده کرده بود. گفتنی است این حملات با هدف کم اهمیت نشان دادن نقش این فرد در ثبت نادرترین عکس فضایی صورت گرفته که خوشبختانه این حملات گسترده خنثی شد.

 

زن دانشمند قربانی ترول‌ها

 اما چرا این زن  دانشمند در زمانی بسیار کوتاه قربانی ترول‌ها شد؟ ماجرا از این قرار است که ترول‌ها در هر زمان دستاویزی را برای حملات خود پیدا می‌کنند. دستاویز ترول‌ها این بار انتشار عکس کیتی بدون حضور دیگر همکاران این پروژه فضایی در کنار سیاهچاله بود. ترول‌ها با ساخت اکانت‌های متعددی حمله به کیتی را آغاز کردند.

 

آنها در فضای مجازی نوشتند: این پروژه به همت 200 دانشمند طراحی و اجرا شده است؛ اما چرا کیتی این رخداد را به‌ نام خود ثبت کرده و با انتشار عکس سیاهچاله در فضای مجازی چنین دستاوردی را به‌نام خود ثبت کرده است. به طور نمونه فردی با ساختن یک اکانت جعلی در توئیتر خود را بومان معرفی کرده و پس از آن ترول‌ها شدیدترین انتقادها علیه وی را ثبت کردند. ساعاتی بعد رسانه‌ها خبر از جعلی بودن این حساب کاربری داده و توئیتر آن را مسدود کرد. اما ترول‌ها دست بردار نبودند. آنها خرابکاری را تشدید کرده و در نتایج سرچ نام Katie Bouman در توئیتر دستکاری کردند. یکی از نتایج اصلی در سرچ نام این بانو، نمایش ویدئویی تحت عنوان «زنان ۶ درصد از کار را انجام می‌دهند اما ۱۰۰ درصد اعتبار آن را دریافت می‌کنند» همراه با تصویری از سیاهچاله بود.

 

 دامنه آماج اظهارات مملو از غرض ورزی علیه این بانوی 29 ساله تنها به توئیتر ختم نشد، چرا که دقایقی بعد ترول‌ها در دیگر شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های دیگر فعال شده و مطالب ناعادلانه علیه وی را منتشر کردند. به طور مثال ویدئویی در صفحه نخست سرچ یوتیوب و با این عنوان ظاهر شد: سلام من کیتی بومان هستم؛ یک دروغگو!

 

در رشته پیام‌هایی دیگر تصویری از بومان در زمان سخنرانی اش در دانشگاه فناوری کالیفرنیا منتشر شد که به خواننده القا می کرد او در صدد کم اهمیت جلوه دادن تلاش‌های علمی دانشمندان دیگر است.

 

این ترول‌های ناکام

همزمان با افزایش آماج حملات علیه بومان، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده و در آن گفته شد: 850، 000 از 900000 کد مورد نیاز برای ثبت عکس سیاهچاله توسط «اندرو چائل» یکی از همکاران کیتی نوشته است؛ این در حالی است که این مرد هیچ ادعایی نکرده و کیتی علی رغم نقش اندک خود در این پروژه به دروغ خود را مهم‌ترین عنصر معرفی کرده است.

 

چائل در پاسخی دندان شکنانه به ترول‌ها نوشت:«از همه شما به خاطر تبریکات صمیمانه قدردانی می‌کنم؛ اما واقعیت این است که این قدردانی‌ها تنها تبدیل به دستاویزی برای حمله به این زن دانشمند از سوی جنبشی جنسیتی شده است؛ لطفاً بروید و در اولویت‌های زندگی خود تجدیدنظر کنید.» همزمان برخی از همکاران کیتی نیز در پست‌هایی مشابه از حضور فعال و مؤثر این فرد تشکر کرده و از هجمه سنگین ترول‌ها علیه وی انتقاد کردند.

 

اما واقعیت تلخ این است که مخالفان در حملات خود دست به سانسور زده و تنها با بهره‌برداری از اولین عکس منتشر شده وی با سیاهچاله، چنین هجمه سنگینی را علیه بومان  به راه انداختند. این در حالی است که سخنان این دانشمند در خصوص مشارکت تمامی دانشمندان و محققان در این پروژه از سوی تک تک ترول‌ها نادیده گرفته شد.

 

به‌طور نمونه کیتی تنها ساعاتی پس از انتشار عکس سیاهچاله در فیس‌بوک نوشت: «هیچ یک از الگوریتم‌ها یا شخصیت‌های این تصویر به تنهایی ساخته نشده است؛ چرا این امر به استعداد شگفت انگیز تیمی از دانشمندان سراسر جهان و سال‌ها کار سخت و طاقت فرسا برای توسعه ابزار، پردازش داده‌ها، روش‌های تصویربرداری و روش‌های تجزیه و تحلیل نیاز بود تا چنین تصویری شگفت انگیز از سیاهچاله فضایی منتشر شود.»

 

 وی همچنین در مقدمه سخنرانی خود با صراحت کلام هرگونه ادعایی مبنی بر کلیدی بودن نقش خود در پروژه ثبت تصویر از سیاهچاله فضایی را رد کرده و تأکید کرد: «پیش از آنکه شروع کنم می‌خواهم تأکید کنم که این موفقیت حاصل تلاش تیمی بزرگ است. از همین ابتدا می خواهم مطمئن شوم که هرکسی می‌داند این تلاش تعداد بسیار زیادی از مردم طی سالیان گذشته است».

 

این دانشمند پیشتر نیز در سال 2016 طی سخنرانی در برنامه‌ای از ماهیت مشارکتی پروژه تصویربرداری از سیاهچاله سخن گفته و آن را حاصل تلاش اخترشناسان، فیزیکدانان، ریاضیدانان و مهندسان معرفی کرد.

 

در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان معتقدند تمامی همجمه‌های سنگین ترول‌ها علیه «کیتی بومان»، اگرچه در مقطعی کوتاه نقش او را  در ثبت عظیم‌ترین عکس فضایی زیر سؤال برده است، اما ذره‌ای از نقش و جایگاه یک زن دانشمند در یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها نکاسته است؛ زنی که تنها با داشتن ۲۹سال، نقش یک الگو را در رشته‌های علوم و ریاضیات (که تحت سلطه مردان قرار دارد) برای تمامی زنان سراسر جهان ایفا می‌کند.

 

نیم نگاه

داستان زن و سیاهچاله

«کیتی بومان» دانشجوی دکترای دانشگاه «ام‌ ای‌ تی» با توسعه یک برنامه کامپیوتری توانسته بود الگوریتمی را برای امکان ثبت اولین تصاویر از سیاهچاله فضایی به اسم کهکشان  M87  خلق کند. این اتفاق بسیار نادر تا سال‌ها پیش امری غیرممکن بود اما حال به همت کیتی و 199 نفر از دیگر همکاران این پروژه عملی شده بود. کیتی به حدی از این حادثه دچارهیجان و شگفتی شده بود که تنها دقایقی پس از انتشار عکس سیاهچاله فضایی، تصویری از خود کنار عکس سیاهچاله را در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته و نوشت: «ناباورانه اولین عکسی را که تا به حال از یک سیاهچاله ثبت کرده‌ام؛ تماشا می‌کنم.» ساعاتی بعد از انتشار این عکس، کیتی بومان به چهره‌ای بین‌المللی در فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل شد. عکس منتشر شده در فیس‌بوک هزاران بار در توئیتر بازنشر شده و نام او را در صدر اخبار مهم تمامی شبکه‌های اجتماعی قرار داد. بومان در توضیح این عکس به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی برای اولین بار این تصویر را دیدیم، همه در ناباوری بودیم. این تصویر واقعاً خارق‌العاده بود. ما تیمی متشکل از ستاره‌شناسان، فیزیکدانان، ریاضیدانان و مهندسان هستیم و به همین دلیل توانستیم به چیزی که غیرممکن به نظر می‌رسید، دست پیدا کنیم.» در چنین شرایطی حساب توئیتر دانشگاه‌ ام ای تی نیز تصویری از این زن دانشمند را در کنار هارد درایوهای مربوط به ذخیره اطلاعات سیاهچاله منتشر کرد. در کنار این تصویر عکسی قدیمی از «مارگارت همیلتون» دانشمند علوم کامپیوتری این دانشگاه نیز دیده می‌شد، بانویی که به همت کدنویسی وی، برای اولین بار پای انسان را به فضا باز کرد.

 

 

 ایران /بیتا میرعظیمی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------