طوفان‌های گرد و غبار آب مریخ را می‌بلعند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,طوفان‌
دانشمندان اعلام کردند که طوفان‌های گرد و غبار در مریخ ممکن است عامل از بین رفتن آب در سطح این سیاره باشد. 

به گزارش فارس، همانطور که اکنون ما می‌دانیم، مریخ سیاره‌ای بسیار خشک و دارای بخش‌های یخی است.

 

براساس گزارش «یاهو»، دانشمندان بر این باورند که مریخ، زمانی یک جهان مرطوب و بارانی بوده است؛‌ اما اگر این باور درست باشد، پس رطوبت این سیاره کجا رفته است؟

 

دانشمندان در مطالعه جدیدی در تلاش برای پاسخ به این سوال، اعلام کردند که رویداد اخیری که در سیاره سرخ رخ داد نشان می‌دهد که چگونه مریخ آب خود را از دست داده است.

 

طبق این گزارش، این رویداد، طوفان عظیم گرد و غباری بود که منجر به از بین رفتن مریخ‌نورد «آپورچونیتی» ناسا شد و سرنخ‌های جالبی درباره اینکه چگونه آب ممکن است از این سیاره گریخته باشد را ارائه کرد.

 

طوفان‌ گرد و غباری که در اواسط سال 2018 در مریخ رخ داد و باعث محو شدن نور خورشید در سراسر این سیاره سرخ شد، به طور نسبی رایج است اما اینکه چرا و چگونه این طوفان‌ به این اندازه بزرگ شده‌ تاکنون به عنوان یک راز باقی مانده است.

 

گفتنی است؛ دانشمندان با استفاده از اطلاعاتی از مدار گرد ردیاب گاز «اگزومارس»، حرکت بخار آب را به سمت ارتفاعات مریخ مشاهده کردند. بخار آب در مریخ به طور معمول در ارتفاعات حدود 12 مایلی از سطح مریخ معلق هستند اما به دلیل وقوع طوفان به سمت 50 مایلی و در آسمان مریخ حرکت کرده‌اند.

 

همچنین، نبود اتمسفر مناسب برای حفاظت از رطوبت معلق در سطح مریخ باعث می‌شود، زمانی که مولکول‌های آب به ناحیه "فرار" رسیدند، از جو مریخ جدا شده و به فضا پراکنده شوند و در نتیجه این سیاره خشک می‌شود. دانشمندان معتقدند که ممکن است این فرایند مسئول فقدان اب بر روی مریخ کنونی باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------