با قورباغه ها خداحافظی کنید!



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,قورباغه
تغییرات اقلیمی به شیوع بیماری کشنده ای در بین قورباغه ها منجر شده و پیش بینی می شود که این گونه جانوری تا 50سال آینده به طور کل نابود شود. 

به گزارش ایرنا، نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه انگلیسی پلیموث نشان داد که تغییرات اقلیمی انتشار بیمار مرگبار راناویروس Ranaviruses را در میان قورباغه ها تسریع می کند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که اگر آزاد شدن دی اکسید کربن در هوا به همین سرعت ادامه یابد، بیماری مذکور در چند دهه آینده شدیدتر و شایع‌تر شود.

 

راناویروس ها از خانواده ایرودوویروس ها هستند و به عنوان عامل بیماری و مرگ در دوزیستان، خزندگان و ماهی ها شناخته می شوند. امروزه موارد عفونت، بیماری و مرگ ناشی از راناویروس از هر قاره ای گزارش می شود طوری که سازمان جهانی بهداشت حیوانات (OIE) آن را به عنوان یک «بیماری قابل گزارش» به رسمیت شناخته است.

 

با استناد به نتایج مطالعه اخیر، هوای گرم خطر شیوع راناویروس درمیان قورباغه ها رابه شدت افزایش می دهد.

 

یافته های مربوطه، فصلی بودن این بیماری و اوج گرفتن میزان شیوع آن در گرمترین ماه های فصل تابستان را توضیح داده و نشان داد که تغییرات اقلیمی می تواند منجر به شیوع این ویروس از ماه آوریل تا اکتبر شود.

 

شیوع راناویروس در فصل بهار می تواند منجر به مرگ شمار زیادی از نوزادهای قورباغه شود که عواقب جبران ناپذیری را بر بقای جمعیت قورباغه ها در جهان برجای خواهد گذاشت.

 

بنابر نتایج مطالعات دانشمندان انگلیسی، قورباغه ها در جاهایی که بتوانند دمای بدن خود را پایین بیاورند، بهتر می توانند با این ویروس مقابله کنند. به عبارت دیگر هرچه از میزان مدتی که این جانداران در معرض نور خورشید قرار دارند کاسته شود، سرعت رشد ویروس مذکور کمتر می شود.

 

«استفان پرایس» مولف ارشد این پژوهش می گوید:« تغییرات اقلیمی چیزی نیست که تنها به نقاط دوردست مربوط باشد، تغییرات اقلیمی حقیقت دارد و همین حالا نیز تاثیراتی را بر حیات وحش انگلستان گذاشته که به سختی می شد پیش بینیشان کرد. شماری از دانشمندان تلویحا به این مسئله که تغییرات اقلیمی می تواند سرعت شیوع بیماری ها را افزایش دهد، اشاره کرده اند اما این یکی از نخستین تحقیقاتی است که مدارک متقنی را در مورد اثر تغییرات اقلیمی بر بیماری های شایع در حیات وحش، ارائه می دهد.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------