ساخت جوهر نانویی با هدایت بالا و کاربرد آسان



"
جوهری حاوی مواد دو بعدی سرامیکی ساخته شده که با استفاده از آن می‌توان قطعات الکترونیکی را با استفاده از چاپگر تولید کرد.

به گزارش مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگران ایرلندی موفق به ساخت جوهری مبتنی بر امزنز (MXenes) شدند که از آن می‌توان برای چاپگر جوهرافشان استفاده کرد. این فناوری پتانسیل بالایی برای تولید قطعات ذخیره‌سازی انرژی دارد.

 

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای توسط محققان دانشگاه درکسل و کالج ترینیتی در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.

 

امزنز به گروهی از ساختارهای سرامیکی گفته می‌شود که حاوی مواد دوبعدی است. این ساختار از ورق‌های مولکولی نیتریدی و کاربیدی ساخته شده که دارای هدایت الکتریکی بالا بوده و با استفاده از آن می‌توان نسل جدیدی از ادوات ذخیره‌سازی انرژی را تولید کرد.

 

پیش‌بینی می‌شود طی سال‌های آتی جوهرهای رسانا رشد نمایی را تجربه کنند، در حال حاضر نیز از آن‌ها می‌توان برای ساخت بورد در قطعات الکترونیکی همراه و برچسب‌های تشخیصی مبتنی بر رادیوفرکانس استفاده کرد.

 

این جوهرها را می‌توان برای ساخت آنتن‌های رادیویی به کار رفته در شیشه خودروها و همچنین برای یخ‌زدایی شیشه به کار برد. هرچند از این مواد طی یک دهه گذشته به کررات استفاده شده اما باید رسانایی آن‌ها افزایش یابد و قابل استفاده روی سطوح مختلف باشند. پژوهشگران این پروژه معتقدند جوهری که آن‌ها ساختند می‌تواند این ویژگی‌ها را داشته باشد.

 

گوگوتسی از محققان این پروژه می‌گوید: تاکنون پیشرفت‌های محدودی برای ساخت جوهرهای رسانا به‌دست آمده است. اما این یافته ما نشان داد که جوهرهای مبتنی بر امزنز می‌تواند برای ساخت ابرخازن‌ها به کار گرفته شود به طوری که قدرت تفکیک محصول به دست آمده بسیار بیشتر از ادوات ذخیره‌ساز انرژی است که با جوهرهای رسانای دیگر ساخته شده است.

 

برخی جوهرهایی که پیش از این ساخته شده را نمی‌توان در فرآیندهای یک مرحله‌ای به کار گرفت، برای بیشتر جوهرهای نانویی که تاکنون ساخته شده نیاز به افزودنی است تا ذرات را کنار هم نگه دارد و بتوان چاپ با کیفیت بالا انجام داد. بنابراین، بعد از چاپ باید یک مرحله اضافه نیز انجام داد. اما این جوهر جدید در آب یا یک حلال آبی قرار داده می‌شود و بعد از خشک شدن نیاز به مراحل اضافه ندارد.

 

یکی از مزایای این جوهر آن است که غلظت جوهر و حلال آن قابل انطباق با انواع مختلف چاپگرهای تجاری است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------