وقتی هوش مصنوعی از اتلاف مواد غذایی پیشگیری می‌کند!



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,هوش مصنوعی
یک سوپرمارکت آنلاین سعی دارد با کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، اتلاف مواد غذایی را به حداقل برساند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، اتلاف مواد غذایی، یک مشکل بزرگ در سطح جهانی به شمار می‌رود. گزارش‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد حاکی از این است که سالانه حدود ۱.۳ میلیارد تن غذا دور ریخته می‌شوند. این مقدار غذا، برای سیر کردن ۸۱۵ میلیون انسان گرسنه در سطح جهان کافی است.

 

با وجود این، شاید پیشرفت‌های حوزه فناوری بتوانند روزی این مشکل را ریشه‌کن کنند. سوپرمارکت آنلاین "اکادو"(Ocado) موفق شده با استفاده از تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، تولید غذا را مدیریت کند و میزان ضایعات مواد غذایی را از هر شش هزار مورد به یک مورد برساند.

 

"سوزانه وستلیک"(Suzanne Westlake)، از مدیران اکادو گفت: در انگلستان، سالانه ۸۶ میلیون مرغ، ۴۳۸ میلیون قرص نان، سه میلیون قطعه پنیر، ۱.۳ میلیون سیب و بیش از دو میلیارد سیب‌زمینی دور ریخته می‌شوند. ما باید علاوه بر غذاهای مصرف شده، غذاهایی که دور ریخته می‌شوند را نیز بررسی کنیم.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,هوش مصنوعی

تجارت الکترونیک و پلتفرم تدارکات اکادو می‌توانند مواد غذایی که مشتریان واقعا به آنها نیاز دارند، تامین کنند تا تولیدکنندگان، بیش از مقدار مورد نیاز سفارش ندهند. "جیمز متیوز"(James Matthews)، مدیرعامل اکادو گفت: در فروشگاه‌ اینترنتی ما، یک هوش مصنوعی پیشرفته وجود دارد که کمک می‌کند تا از عادات خرید مشتریان خود آگاه شویم. موتورهای پیش‌بینی پیشرفته ما می‌توانند میزان تقاضا برای هر محصول را به دقت پیش‌بینی کنند تا سفارش اضافه‌ای از سوی تولیدکنندگان ثبت نشود.

 

وی افزود: ما روزانه بیش از ۲۰ میلیون پیش‌بینی انجام می‌دهیم و سعی داریم همزمان با افزایش تازگی و در دسترس بودن مواد غذایی، میزان تلفات آنها را به حداقل برسانیم. با این روش، امکان پیش‌بینی محصولات مورد نظر در زمان واقعی و به فروش رسیدن همه محصولات تولید شده، امکان‌پذیر می‌شود.

 

اکادو در انبارهای خود، مجموعه‌ای از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تجهیزات رباتیک را به کار گرفته تا مطمئن شود که مواد غذایی، تازه و به موقع به دست مشتریان می‌رسند و دور ریخته نمی‌شوند.

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,هوش مصنوعی

 

متیوز ادامه داد: فناوری تدارکاتی ما و مجموعه ربات‌هایی که بر اساس آن عمل می‌کنند، به ما امکان می‌دهند تا از رسیدن مواد غذایی به مشتریان مطمئن شویم. در واقع، هزاران ربات با یکدیگر همکاری می‌کنند تا سفارش مشتریان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنها برسانند زیرا هر چه مواد غذایی زودتر به مشتری برسد، امکان خراب شدن و دور ریختن آن کمتر خواهد بود.

 

ردیابی خودروی ارسال مواد غذایی

اتلاف غذا در صورتی پیش می‌آید که محصولات به درستی در انبار یا وانت‌های مخصوص ارسال مواد غذایی ذخیره نشوند اما اکادو برای پیشگیری از این اتفاق، مدل‌های شبیه‌سازی و پیش‌بینی کننده‌ای را به کار گرفته است تا ارسال مواد غذایی را ردیابی کند.

 

متیوز اضافه کرد: به کار گرفتن این مدل‌ها، به ما کمک می‌کند تا مطمئن شویم که مواد غذایی، در دمای مناسب و به موقع، به دست مشتریان می‌رسند. با این کار، دیگر مواد غذایی به خاطر ذخیره در دمای نامناسب از بین نخواهند رفت. ابزارهای مبتنی بر یادگیری ماشینی می‌توانند به مسیریابی وانت‌های ارسال غذا کمک کنند. ما در هر ثانیه، ۹.۵ میلیون محاسبه انجام می‌دهیم. هر زمان که مشتریان، سفارش خود را تغییر دهند یا اصلاح کنند، همه گزینه‌های مربوط به مسیریابی و تحویل در همان زمان محاسبه می‌شوند.

 

برنامه‌های مسیریابی در زمان واقعی، نسبت به عواملی از جمله تغییر شرایط جاده، ترافیک و سطح سوخت واکنش نشان می‌دهند. این عوامل می‌توانند کارآیی حمل و نقل را افزایش و سطح اتلاف مواد غذایی را کاهش دهند.

 

اکادو برای ضمانت تازگی مواد غذایی خود، محصولات را چند روز پیش از تاریخ انقضا نمی‌فروشد و آنها را به افراد نیازمند اهدا می‌کند.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------