کشف جلبک‌های مضر آب با گوشی‌های هوشمند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,جلبک‌های فعال
برخی جلبک‌های فعال در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها مواد مسمومی را از خود متصاعد کرده و آب‌ها را آلوده می کند که شناسایی این نوع آلودگی‌ها با یک ابزار مبتنی بر گوشی‌های هوشمند ممکن شده است.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، یک سیستم جدید مبتنی بر استفاده از گوشی های هوشمند به محققان امکان می دهد تا در عرض چند دقیقه آلودگی های جلبکی یک نمونه آب را شناسایی کرده و آن را به درستی تشخیص دهند.

 

به طور معمول انجام این کار مستلزم انتقال نمونه آب مشکوک به آزمایشگاه و آزمایش آن است و این کار هم وقت گیر و هم زمان بر است و افراد محلی تلاش می کنند با جوشاندن آب آلودگی های جلبکی را از بین ببرند.

 

 اخبار علمی ,خبرهای علمی,جلبک‌های فعال

اما محققان دانشگاه ملی سنگاپور سیستمی جدید و سه بخشی را برای بررسی سریع این موضوع ابداع کرده اند، این سیستم دارای یک پلاتفورم چاپ سه بعدی حاوی اجزای الکترونیکی، گوشی هوشمند قرار گیرنده بر روی این پلتفرم و یک تراشه میکروسیال قابل استفاده مجدد است.

 

این تراشه دارای یک پوشش پلیمری خاص موسوم به تیتانیوم اکسید فتالوسیانین است که یک جریان الکترونیکی را در صورت قرارگرفتن در معرض نور ایجاد می کند.

 

این مجموعه بر روی صفحه گوشی هوشمند قرار می گیرد و پس از آن قطرات آب به آن اضافه می شود. سپس گوشی الگوی نوری خاصی را به سمت تراشه می تاباند که منجر به تغییر ولتاژ در سطح آن می شود و دانشمندان با مشاهده و تحلیل سریع تغییر ولتاژ مذکور و نیز کمک گرفتن از یک منبع نور ال ای دی و فیلترهای خاص سبز می توانند در مورد آلودگی یا عدم آلودگی آب جلبکی اظهار نظر کنند.

 

کل این فرایند 15 دقیقه به طول می انجامد و کل هزینه ساخت ابزار مورد نیاز بدین منظور بدون درنظر گرفتن گوشی هوشمند مورد استفاده 220 دلار است، دقت این روش فعلا 90 درصد است که محققان درصدد افزایش آن هستند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------