شاید به زودی بتوان میزان نیترات خاک را به وسیله یک حسگر جدید بررسی کرد.



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, حسگر جدید
شاید به زودی بتوان میزان نیترات خاک را به وسیله یک حسگر جدید بررسی کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران نوعی حسگر برای تشخیص نیترات ابداع کرده‌اند که می‌تواند میزان نیترات را به صورت پیوسته و در زمان واقعی بررسی کند. این حسگر با تشخیص میزان نیترات در خاک می‌تواند به شناسایی بهتر آلودگی آب و بهره‌وری بالاتر کشاورزی منجر شود.

 

سطح طبیعی نیترات در آب‌های زیرزمینی معمولا بسیار پایین است اما استفاده بیش از حد کود در کشاورزی، اغلب به خارج شدن نیترات از خاک و رسیدن آن به آب‌های زیرزمینی منجر می‌انجامد. افزایش سطح نیترات در آب، یکی از دلایل اصلی کاهش کیفیت آب آشامیدنی به شمار می‌رود و یک مشکل مربوط به محیط زیست را در جهان پدید می‌آورد.

 

این حسگر جدید که بر اساس روش "طیف‌بینی جذبی"(Absorption spectroscopy) ساخته شده، می‌تواند میزان نیترات را در زمان واقعی اندازه‌گیری کند و تراکم آن را در دامنه بین دهها تا صدها بخش در میلیون تشخیص دهد که دامنه مربوط به رشد محصولات کشاورزی است.

 

توانایی این حسگر در بررسی پیوسته سطح نیترات خاک، تصویری بسیار دقیق از تراکم در حال تغییر نیترات خاک ارائه می‌دهد. این حسگر، در برابر مواد شیمیایی ناملایم و شرایط فیزیکی خاک نیز بسیار مقاوم است.

 

روش‌های کنونی بررسی نیترات در خاک، دشوار و پرزحمت هستند و نمی‌توانند میزان تراکم مواد مغذی در خاک را به طور واقعی نشان دهند. این حسگر با بررسی سطح نیترات خاک در زمان واقعی، می‌تواند داده‌های ارزشمندی را در مورد میزان مواد مغذی محصولات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار دهد. همچنین این حسگر می‌تواند به بهینه‌سازی کارآیی کود، آبیاری مقرون به صرفه و کاهش میزان آلودگی ذخایر آب کمک کند.

 

پژوهشگران موفق شده‌اند بودجه قابل توجهی برای پروژه خود جذب کنند و اکنون در پی یافتن یک شریک صنعتی هستند تا نسبت به گسترش و تجاری‌سازی نوآوری خود اقدام کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------