ربات جهنده سیارات یخی را کشف می کند



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
محققان ناسا طرح اولیه رباتی را ارائه کرده اند که با نیروی بخار روی سطح سیارات یخی می پرد. 

به گزارش مهر به نقل از دیجیتال ترندز، به نظر می رسد رباتی که شبیه توپ پرتاب می شود و با نیروی بخار حرکت می کند، ابزاری ایده آل برای اکتشاف محیط های دوردست و یخ زده منظومه شمسی باشد.

 

در همین راستا ناسا طرح اولیه از یک ربات جدید به نام «اسپارو»(SPARROW) را رونمایی کرده که به طور خودکار و با نیروی بخار حرکت می کند. این ربات به اندازه یک توپ فوتبال و مجهز به ابزارهایی است که در مرکز یک قفس فلزی قرار دارند. ربات مذکور به وسیله پیشرانه هایی با نیروی بخار روی سطح می پرد.

 

هرچند این طرح کمی عجیب به نظر می رسد، اما استفاده از بخار به جای سوخت موشک در ربات معقولانه به نظر می رسد زیرا محیط سیاره را آلوده نمی کند. 

 

با توجه به آنچه گفته شد «اسپارو» برای اکتشاف در محیط های یخی مانند اروپا( قمر مشتری) یا انسلادوس( قمر زحل) مناسب است.  محققان معتقدند در این سیارات زیر پوسته یخی، اقیانوسی مایع جریان دارد.

 

 «گارث مریون گریفیث» محقق ارشد این پژوهش در آزمایشگاه JPL ناسا می گوید: سطح قمر اروپا بسیار پیچیده است. احتمال دارد این سطح متخلخل باشد یا شکاف های زیادی روی آن وجود داشته باشد یا آنکه قندیل های یخی چند متری روی سطح وجود داشته باشد و به ربات اجازه ندهد مسیر خود را طی کند. اما اسپارو می تواند به راحتی روی سطح سفر کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------