کشف تابوت‌های عجیب قدیمی در بازسازی کلیسای نوتردام



تابوت‌،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کلیسای جامع نوتردام پاریس در آوریل ۲۰۱۹ در اثر آتش‌سوزی به شدت آسیب دید. با شروع عملیات بازسازی در تاق ضربی و مناره‌ی کلیسای جامع پاریس، دو تابوت سربی به شکل انسان در جناح کلیسا کشف شدند. جنازه‌ی «اَنتوآن دوُ لا پُقت»، یک روحانی عالی‌مقام که در شب کریسمس ۱۷۱۰ در سن ۸۳ سالگی از دنیا رفت در نخستین تابوت قرار داشت. این تابوت سربی یک پلاک برنزی دارد که متوفی را اَنتوآن دوُ لا پُقت کشیشِ کلیسای جامعِ نوتردام معرفی می‌کند.

به گزارش فرادید، دوُ لا پُقت مرد ثروتمندی بود که آثار هنری زیادی را سفارش می‌داد که هم‌اکنون در موزه‌ی لوور هستند از جمله: تابلوی «محراب نوتردام» اثر ژان بَپتیست ژوونه. علاوه بر این، او ۱۰۰۰۰ لیور برای بازسازی گروه کر نوتردام اهدا کرد. باستان‌شناسان به دندان‌های فوق‌العاده خوب دوُ لا پُقت اشاره کرده‌اند.

 

تابوت سربی دیگر که انسان‌مانند است و در یک لایه‌ی باستان‌شناسی عمیق‌تر کشف شد، قدیمی‌تر است اما نه تاریخ دقیق آن و نه هویت متوفی درون آن مشخص نیست و ممکن است برای یک مدت نامحدود همینطور باقی بماند. این مقبره حاوی جنازه‌ی مردی است که احتمالاً در دهه‌ی سی‌سالگی از دنیا رفته و نامی که باستان‌شناسان برایش در نظر گرفته‌اند «لُ کَوَلیِه» به معنای سوارکار است، چون استخوان‌های لگن او نشان می‌دهد یک سوارکار باتجربه بوده است. از آنجا که او در چنین مکانی دفن شده است، هیچ شکی وجود ندارد که این مرد از طبقه‌ی بالای جامعه بوده است. او به یک بیماری مزمن مبتلا بوده که تقریباً تمام دندان‌هایش را از بین برده است. علاوه بر این استخوان جمجمه‌ی او تغییرشکل یافته است که شاید به دلیل بستن پیشانی‌بند در کودکی باشد.

 

تابوت‌،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

اِریک کروبزی؛ استاد انسان‌شناسیِ زیستی از دانشگاه تولوس سوم که شاهد گشودن تابوت‌ها بوده است می‌گوید بدیهی است که این دو مرد در دوره‌ی خودشان شخصیت‌های مهمی بودند که در چنین مقبره‌های مشهوری در قلب کلیسای جامع نوتردام دفن شدند. تدفین در کلیسای جامع در سراسر دوره‌های قرون وسطی و مدرن انجام میشد و معتبرترین افراد در مکانی نزدیک به محراب دفن می‌شدند. تابوت‌های سربی هم اقلام لوکسی بودند که فقط در دسترس ثروتمندان بودند. این دو نمونه کاملاً مخالف هم هستند؛ یکی شبیه بدن انسان و دیگری مربع است. علاوه بر این، روش‌های ساخت، آلیاژ‌ها و سن آن‌ها متفاوت است، چون در لایه‌های باستان‌شناسی مختلف کشف شدند.

 

پس از اینکه آتش‌سوزی این کلیسایِ جامعِ ۸۵۰ ساله؛ یکی از نمادین‌ترین و پربازدیدترین بنا‌های تاریخی پاریس را در ماه آوریل ۲۰۱۹ نابود کرد، رئیس‌جمهور اِمانوئِل مَکرون وعده داد این بنای تاریخی ظرف ۵ سال بازسازی خواهد شد.

 

تابوت‌،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------