قلعه‌ای که روی رودخانه ساخته شد



اخبار,اخبار گوناگون,قلعه شنون‌سو

قلعه شنون‌سو (Chenonceau) در فرانسه یکی از مشهورترین قلعه‌های دره لوآر است. این قلعه به خاطر ساخته شدن روی رودخانه شر (Cher) منحصر به فرد است. رودخانه شر در روزهای خوش آب و هوا آنقدر آرام و زیباست که شبیه برکه به نظر می‌رسد. دیگر ویژگی‌های خاص این قلعه این است که چهار قرن توسط زنان ساخته، نگهداری، حفاظت، دوست داشته و برای آن جنگیده شده است. به همین دلیل قلعه شنونسو را قلعه بانوان نیز می‌نامند.

 

این قلعه در اوایل قرن شانزدهم توسط توماس بویر ساخته شد که این محل را خرید و قلعه قدیمی و یک آسیاب مستحکم را تخریب کرد تا راه را برای قلعه باز کند. همسر توماس، کاترین بریزونت، بر ساخت و ساز آن نظارت می‌کرد. اما بعد از مرگ توماس، قلعه توسط شاه فرانسیس اول برای بدهی‌های پرداخت نشده او تصرف شد.

اخبار,اخبار گوناگون,قلعه شنون‌سو

شاه فرانسیس اول مدت کوتاهی پس از به دست آوردن قلعه شنون‌سو در گذشت و قلعه به پسرش هنری دوم ارث رسید. هنری دوم این قلعه را به معشوقه خود دیانا (Diane de Poitiers) هدیه داد که به شدت به آن وابسته شد. دیانا قلعه را تزئین و باغ‌های رسمی را به آن اضافه کرد و پلی روی رودخانه شر ساخت. پس از آن که هنری دوم در یک حادثه غم انگیز در سال ۱۵۵۹ کشته شد، بیوه او کاترین دی مدیچی فرصت را غنیمت شمرد و دیانا را از قلعه بیرون کرد.

اخبار,اخبار گوناگون,قلعه شنون‌سو

کاترین ثروت زیادی را صرف نوسازی و گسترش قلعه شنون‌سو کرد. او گالری دو طبقه مشهوری به سبک رنسانس ایتالیایی را به آن اضافه کرد که روی همان پلی قرار داشت که دیانا ساخته بود. بعد از مرگ کاترین در سال ۱۸۵۹، این قلعه به عروسش، لوئیز د لورن وودمونت، همسر شاه هنری سوم رسید.

اخبار,اخبار گوناگون,قلعه شنون‌سو

 وقتی شاه هنری سوم در همان سال به قتل رسید، لوئیز افسرده شد. او در غم از دست دادن همسرش، قلعه را به یک آرامگاه تبدیل کرد، خوابگاهش را با رنگ سیاه نقاشی کرد و سالن‌ها را با پارچه‌های سوگواری پوشاند. در نهایت، لوئیز قلعه را به خواهر زاده اش که تنها شش سال داشت، اما نامزد پسر چهار ساله هنری چهارم و معشوقه او بود واگذار کرد. در صد سال بعد این قلعه رو به ویرانی رفت، زیرا بوربن‌ها علاقه زیادی به آن نداشتند.

 

در سال ۱۷۳۳ این ملک نصیب ملاک ثروتمندی به نام کلود دوپین شد. همسرش لوئیز دوپین، یک سالن ادبی در قلعه بنا کرد که ذهن‌های درخشان آن دوره مانند ولتر، مونتسکیو و فونتنل، بوفون و ماریوو را به خود جذب کرد. وقتی انقلاب فرانسه شروع شد و شورشیان تهدید کردند که قلعه را به عنوان نمادی از زیاده روی سلطنتی ویران می‌کنند، لوئیز قلعه را با یادآوری اینکه این قلعه تا چند کیلومتری تنها راه عبور مردم از رودخانه است نجات داد.

اخبار,اخبار گوناگون,قلعه شنون‌سو

آخرین زنی که نشانه‌ای از خود بر قلعه شنون‌سو بر جای گذاشت، مارگاریت پلوز (Marguerite Pelouze) وارث ثروتمندی بود که قلعه را در سال ۱۸۶۴ خرید و شروع به بازسازی آن نمود. او فضای داخلی قلعه را به طور کامل بازسازی کرد و چندین مورد از الحاقات کاترین دمدیچی را حذف کرد. متاسفانه مارگاریت پول زیادی را در مرمت قلعه و سبک زندگی افراط گرایانه خود به باد داد و ورشکست شد و مجبور شد قلعه را بفروشد. مالک فعلی قلعه، هنری منیر است که در سال ۱۹۱۳ آن را خریده و تا به امروز صاحب آن است.

اخبار,اخبار گوناگون,قلعه شنون‌سو

برترین‌ها

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------