کشف یک کیک ۷۹ ساله در آلمان



کیک ۷۹ ساله در آلمان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان در شهر لوبک آلمان یک کیک مومیایی پیدا کردند که از بمباران شهر در سال ۱۹۴۲ و آتش‌سوزی که پس از آن رخ داد، جان سالم به در برده است. انتشار خبر یافتن این کیک مومیایی با واکنش زیادی در رسانه‌های کشورهای مختلف همراه بوده است و حتی تقاضایی هم از سوی یک موزه دریافت کرده‌اند.

به گزارش تابناک باتو، تازه‌ترین یافته باستان‌شناسان در شهر لوبک از جنس سنگ و فلز یا چوب نیست. این یافته جدید که در حفاری‌های بخش قدیمی شهر لوبک پیدا شده، کیکی است با ۷۹ سال قدمت.

 

این کیک را باستان‌شناسان در خیابانی به نام "آلف‌‌اشتراسه" در زیرزمین یک خانه پیدا کردند.

 

این خانه در ماه مارس سال ۱۹۴۲ در یکی از بمباران‌های متفقین ویران شد. مانفرد اشنایدر سرپرست باستان‌شناسی لوبک می‌گوید: «ظاهرا زیر آوارها یک فضایی ایجاد شده بود که کیک را از گزند گرما و فشار در امان نگه داشت.»

 

یک باستان‌شناس دیگر گروه می‌گوید که این "هیجان‌انگیزترین یافته‌ای" است که تاکنون روی آن کار کرده است. سیلویا مورگن‌اشترن ادامه می‌دهد که منتظر جواب تجزیه و تحلیل آزمایشگاه هستند و تازه پس از این بررسی‌هاست که می‌توانند در مورد ماده‌ای که با آن می‌توان کیک را تمیز کرد، تصمیم بگیرند.

 

اما مساله دیگری که به اندازه چگونگی نگهداری کیک "عتیقه" از حالا به بعد برای باستان‌شناسان مهم است، کشف داستانی است که در پس این کیک نهفته است.

 

در کنار این کیک یک سرویس قهوه‌خوری و چندین صفحه گرامافون نیز پیدا شده‌اند. اشنایدر می‌گوید، این کیک احتمالا برای جشن و یکی از مناسک مذهبی مسیحی تدارک دیده شده بوده که در آن روزگار اغلب در روز یکشنبه نخل (عید شعانین) برگزار می‌شده است. این باستان‌شناس امیدوار است که با کمک بایگانی اسناد و مدارک شهر بتوانند اطلاعات بیشتری در مورد این کیک به دست بیاورند.

 

کیک ۷۹ ساله در آلمان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

مانفرد اشنایدر ادامه می‌دهد که انتشار خبر یافتن این "کیک مومیایی" با واکنش زیادی در رسانه‌های کشورهای مختلف همراه بوده است و حتی تقاضایی هم از سوی یک موزه دریافت کرده‌اند.

 

یافتن بقایای مواد خوراکی در حین حفاری‌ها مساله تازه‌ای نیست. برای مثال در سال ۲۰۱۹ در شهر هامبورگ در یک حفاری چندین سطل حاوی صدف پیدا شد یا در موزه‌ای در هامبورگ بقایای نانی نگهداری می‌شود که قدمت آن به عصر آهن، بین ۸۰۰ تا ۵۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

 

به گفته یکی از اعضای هیات تحریریه مجله باستان‌شناسی شهر لوبک، اهمیت این "کیک مومیایی" به این دلیل است که به رخدادی بازمی‌گردد که هنوز در حافظه شهر زنده است؛ بمباران لوبک.

 

در بمباران هوایی شهر لوبک در تاریخ ۲۹ مارس سال ۱۹۴۲ از ساعت حدود ۱۱ شب تا حدود سه نیمه‌شب ۴۰۰ تن بمب بر سر شهر خالی شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------