احداث بزرگترین مجتمع صنعتی شناور جهان «OXAGON» در شهر نیوم عربستان



مجتمع صنعتی OXAGON،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
شهر صنعتی «اکساگون» بر پیشرفته‌ترین فناوری‌ها مانند اینترنت اشیا، تعامل انسان و ماشین، هوش مصنوعی، قابلیت پیش‌بینی و رباتیک تکیه خواهد کرد که همگی با شبکه‌ای از مراکز توزیع کاملاً خودکار و مستقل همراه شده‌اند که در خدمت چشم‌انداز نیوم در ایجاد زنجیره کاری پیشرفته، هوشمند و کارآمد هستند.

به گزارش دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری سعودی (واس)، نئوم "Neom" یک شهر برنامه‌ریزی شده در استان تبوک در شمال غربی عربستان است که قرار است تا سال‌های آتی قابل سکونت شود. برنامه‌ریزی شده‌است که از فن آوری‌های هوشمند در شهر استفاده شود و همچنین به عنوان یک مقصد گردشگری عمل کند. محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی در گفتگوی خود با بلومبرگ در اکتبر ۲۰۱۸، اعلام کرده بود که پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد و فاز اول آن در حال اتمام است.

 

هزینه این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده‌است. در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸، عربستان سعودی از راه اندازی یک شرکت سهامی به نام نیوم با ۵۰۰ میلیارد دلار خبر داد. هدف این شرکت که به‌طور کامل در اختیار داشتن (صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، صندوق سرمایه‌داری مستقل و توسعه منطقه اقتصادی نئوم) است.

 

این ابتکار از چشم‌انداز سعودی ۲۰۳۰ شکل گرفت، طرحی که می‌خواهد وابستگی عربستان به نفت را کاهش دهد و اقتصاد آن را متنوع کند و بخش‌های خدمات عمومی را توسعه دهد. طرح‌هایی مثل ایجاد روبات برای انجام وظایفی مانند (امنیت، تدارکات، تحویل خانه، مراقبت از شهر) و شهر تنها با انرژی باد و انرژی خورشیدی می‌باشد.

 

 محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولی‌عهد سعودی و رئیس هیئت مدیره شرکت نیوم، احداث شهر صنعتی نیوم «OXAGON» را اعلام کرد.

 

رسانه های سعودی مدعی هستند؛ این پروژه، گام دیگری در چارچوب طرحی جامع است و هدف آن، ارائه الگویی جدید برای مراکز تولیدی آینده، مطابق با استراتژی نیوم در بازتعریف شیوه زندگی و کار بشر در آینده است.

 

 بن سلمان، ولی‌عهد سعودی ضمن اعلام پروژه احداث شهر صنعتی اکساگون در پروژه نیوم، گفت که این شهر، بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شناور جهان خواهد بود و نقش عمده‌ای را در تجارت منطقه‌ای سعودی و افزایش رشد اقتصادی این کشور و تنوع‌ بخشیدن به منابع آن ایفا خواهد کرد.

 

ولی‌عهد سعودی افزود: «شهر صنعتی نیوم، در تعریف مجدد رویکرد جهانی به سوی توسعه صنعتی در آینده، همگام با مشارکت در حفاظت از زیست محیط، در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و دستیابی به رشد کمک خواهد کرد.»

 

به گفته او اکساگون جایگاه و نقش پادشاهی عربی سعودی را در عرصه تجارت منطقه‌ای تقویت خواهد کرد و باعث جذب تجارت جهانی به منطقه خواهد شد.

 

محمد بن سلمان گفت: «از مشاهده آغاز میدانی توسعه و تجارت در این شهر صنعتی، بسیار خوشحالم و چشم به‌ راه توسعه سریع آن هستم.»

 

نظمی النصر، مدیر عامل شرکت نیوم گفته است: «جهان با ارائه الگوی «OXAGON» شاهد تحولی بنیادین در چشم‌انداز مراکز تولیدی خواهد بود و آنچه ما را بیشتر دلگرم می‌کند، اشتیاق شماری از شرکا برای آغاز پروژه‌های خود از طریق اکساگون است.»

 

او گفت سیستم‌های این مجتمع صنعتی مجهز به آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی برای تحقق جهشی کیفی در این برهه از انقلاب صنعتی چهارم، است. اکساگون در این فرآیند، در راستای تکمیل مراحل پروژه یک شهر جامع، متناسب با قدرت دانش و ادراک کار خواهد کرد که زندگی استثنایی را برای ساکنان این شهر صنعتی، فراهم می‌کند.

 

«اکساگون» منطقه وسیعی را در بخش جنوب غربی شهر نیوم اشغال خواهد کرد و محیط شهری اساسی، پیرامون بندر یکپارچه و مرکز لجستیک متمرکز خواهد شد که اکثریت جمعیت شهر صنعتی را در خود جای خواهد داد. این پروژه با به کارگیری روش‌های بهینه اراضی، پشتیبانی لازم از رویکرد نیوم در حفظ 95 درصدی زیست محیط طبیعی را محقق خواهد ساخت. این شهر همچنین بزرگترین سازه شناور جهان و مرکز توسعه «اقتصاد آبی» نیوم با تکیه بر دریاها برای دستیابی به توسعه پایدار است که نشان دهنده تمرکز نیوم بر توسعه خلاق و نوآورانه است.

 

«اکساگون» به عنوان مجتمع صنعتی شهر نیوم، بر اساس همان فلسفه و مفاهیم خاص جوامع «دی لاین» مبتنی خواهد بود که در ژانویه 2021 راه‌اندازی شد و امکان زندگی استثنایی در هماهنگی با طبیعت را از طریق یک موقعیت ایده‌آل در دریای سرخ در نزدیکی کانال سوئز، فراهم می‌سازد که تقریباً 13 درصد از تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند. این شهر، با داشتن تاسیسات بندری توسعه یافته و ارتباط آن با فرودگاه، یکی از پیشرفته‌ترین مراکز لجستیکی از نظر فناوری در جهان خواهد بود.

 

از طریق شهر صنعتی«اکساگون»، پروژه نیوم اولین سیستم زیست محیطی یکپارچه جهان و اکوسیستم بندری را به نمایش می‌گذارد که در آن عملیات بندر، لجستیک و تسهیلات تحویل ریلی، یک کاسه خواهد شد. این کار، سطح تولید جهانی گازهای گلخانه‌ای را به صفر خواهد رساند و زنجیره واردات، خدمات لجستیکی و دیجیتال یکپارچه و امکان تحویل‌دهی ایمن و به موقع را فراهم ساخته و بازدهی مقرون به صرفه‌ای را برای شرکای صنعتی، تضمین می‌کند.

 

شهر صنعتی «اکساگون» بر پیشرفته‌ترین فناوری‌ها مانند اینترنت اشیا، تعامل انسان و ماشین، هوش مصنوعی، قابلیت پیش‌بینی و رباتیک تکیه خواهد کرد که همگی با شبکه‌ای از مراکز توزیع کاملاً خودکار و مستقل همراه شده‌اند که در خدمت چشم‌انداز نیوم در ایجاد زنجیره کاری پیشرفته، هوشمند و کارآمد هستند.

 

شهر صنعتی نیوم با کار با انرژی 100% پاک، مرکزی از صنایع پاک و پیشرفته را تشکیل خواهد داد که در آن، تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان «صفر مطلق»، مبنا قرار خواهد گرفت و به کانونی برای رهبران صنعت تبدیل خواهد شد که می‌خواهند، ایجاد تحول در راستای تاسیس کارخانه‌های پیشرفته و پاک در آینده را رهبری کنند.

 

در عین حال، توسعه صنعتی شهر نیوم بر هفت بخش استوار بوده و توجهی دائم به مراقبت مستمر از نوآوری و فناوری جدید دارد که پایگاهی حیاتی را برای این صنایع ایجاد می‌کند. این صنایع با محوریت انرژی پایدار، جابجایی مستقل، ابداع راه حل برای آب، تولید غذا به شکل پایدار، سلامت و رفاه، فناوری و ساخت دیجیتال (از جمله ارتباطات، فناوری فضایی و روباتیک)، روش‌های ساخت و ساز مدرن که همه آنها 100 درصد با انرژی تجدیدپذیر، تغذیه می‌شوند.

 

بسیاری از ویژگی‌هایی پروژه «دی لاین» که قابلیت زندگی استثنایی را در منظر شهری فراهم می‌کنند، در این شهر صنعتی بازتاب یافته، که تبلور رفاه فوق العاده از طریق طراحی جوامع و ایجاد تسهیلات لازم برای پیاده‌روی، یا جابجایی با تکیه بر فناوری انرژی هیدروژن دوست‌دار محیط‌زیست به‌‌عنوان سوخت اساسی است که سیستم حمل و نقل را تغذیه می‌کند. صنایعی پایدار ساخته خواهد شد تا با کاهش زمان جابجایی و تامین زندگی فوق العاده، امکان ادغام نرم با طبیعت در زیست محیطی شهری را فراهم سازد.

 

هدف این شهر صنعتی، همچنین ایجاد یک اقتصاد دورانی واقعی با زیست محیط مشارکتی مبتنی بر تحقیق و نوآوری است. این شهر در بر گیرنده سیستم زیست محیطی در آموزش، تحقیق و نوآوری(ایی، آر، آی) خواهد بود تا با مراکز موجود جهانی رقابت کند. توسعه شهر صنعتی به شکلی متمایز و در قالب طراحی مراکز تولید عظیم صورت خواهد گرفت از جمله بزرگترین پروژه هیدروژن سبز در جهان، که شامل «ایر پراداکت»، «ای سی دبلیو ای پاور» و نیوم در یک سرمایه‌گذاری مشترک سه‌جانبه می‌شود.

 

به همین شکل بزرگترین و پیشرفته‌ترین کارخانه ساخت واحدهای مسکونی با شرکت «گالف مدولار اینترنشنال» در کنار بزرگترین مرکز داده‌ها با پهنای باند بالا در منطقه برپا خواهد شد که در بستر پروژه‌ای مشترک میان نیوم و «فاس انرژی» خواهد بود.

 

با توجه به بهترین استانداردهای سازمانی و پشتیبانی گسترده، پیش‌بینی شده که این شهر صنعتی به سرعت توسعه یابد تا بتواند از پیشگامان تولید، سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل در ابتدای سال 2022 استقبال کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------