هرآنچه که باید درباره اتاق فرار بدانید



اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

از گذشته تا به امروز انسان‌ها به دنبال پیدا کردن سرگرمی‌های مختلفی بوده‌اند. اما متاسفانه امروزه به دلیل محبوب شدن گوشی‌های هوشمند و پیدایش گیم‌های مختلف، سرگرمی‌های گروهی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و اغلب شناختی از انواع بازی‌های گروهی جذاب ندارند؛ بنابراین قصد داریم در این بخش شما را با بازی اتاق فرار که چند سالی است به عنوان سرگرمی جالبی در ایران و جای جای دنیا ایجاد و معرفی شده، آشنا کنیم.

 

شناخت بازی‌های گروهی مهم هستند؛ چرا که با جمع شدن دوستان و آشنایان در یک مکان اولین موضوعی که آن جمع را در آنجا خوشحال نگه می‌دارد مربوط به سرگرمی‌هاست. در این بخش علاوه بر معرفی بازی اتاق فرار، با قوانین و تفاوت‌ سبک‌های موجود نیز آشنا خواهید شد. اگر شما نیز علاقه به بازی‌های گروهی دارید، شما را دعوت به مطالعه تا انتهای این مطلب می‌کنیم.

 

اتاق فرار چیست؟

اگر شما فردی هستید که برای اولین بار با بازی اتاق فرار آشنا می‌شوید، احتمالاً نمی‌دانید چه سبک بازی در انتظار شما خواهد بود. به همین منظور در این بخش مفهوم اصلی و تعریف کاملی از آن را برایتان شرح خواهیم داد. بازی اتاق فرار با نام‌های دیگری مثل اسکیپ روم، بازی فرار و یا شطرنج زنده نیز معرفی می‌شود.

 

اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این بازی به صورت گروهی انجام می‌گیرد. البته نسبت به سبک بازی انتخاب شده ممکن است حداقل تعداد نفرات را یک الی ده نفر پیشنهاد دهند. سبک‌های مختلفی در این بازی وجود دارد که افراد کاملاً به صورت سلیقه‌ای می‌توانند آن را با رأی‌گیری از دوستان و هم گروهی‌هایشان انتخاب نمایند. در ادامه مقاله با قوانین و انواع سبک‌های بازی اتاق فرار آشنا خواهید شد، پس با ما همراه باشید.

 

با قوانین اتاق فرار آشنا شوید

در تمامی بازی‌ها، قبل از هر چیزی باید بدانید قوانین آن چیست، در مورد اتاق فرار نیز این موضوع صادق است و بدون اطلاع از قوانین نمی‌توانید بازی جذابی را تجربه کنیدرد. در این بخش قوانین اولیه بازی اتاق فرار و چگونگی شروع و روند پیشبرد مراحل این بازی را برایتان توضیح خواهیم داد. در حالت کلی و بدون در نظر گرفتن سبک انتخاب شده، شما باید به دنبال سرنخ‌هایی باشید که با کمک هر کدام، معماهای موجود را در مدت زمان مشخصی بیابید و آن راحل کنید.

 

سرنخ‌ها، شما را به طرف حل چالش‌ها و معماهایی روانه می‌کنند که برخی از آنها به صورت ذهنی بوده و برخی دیگر نیاز به انجام فیزیکی کاری را دارد. سرنخ‌ها می‌توانند شامل اعداد، نقشه، پازل و ... باشند. طبق سرنخ‌های موجود معماها می‌توانند به صورت پیدا کردن کد باشند که برای مثال باعث باز شدن قفلی می‌شود و گاهی نیز نیاز به پیدا کردن ابزاری است که تکه‌های مسئله را حل کند.

 

نسبت به توضیحات ذکر شده واضح است که باید به دنبال چه چیزهایی در این بازی باشید اما موضوع دیگری که در بازی اتاق فرار باید حتما توجه شود، ترتیب انجام مراحل بوده که برای کسب تجربه بهتر و به پایان رساندن معماها رعایت ترتیب مهم و ضروری است. احتمال به پایان نرساندن بازی اتاق فرار وجود دارد اما با راهنمایی گرفتن از اپراتور می‌توانید به راحتی معماها و سرنخ‌ها را پیدا و حل کنید.

 

میزان راهنمایی از سمت اپراتورها غیرعادی نیست و همچنان شما حل‌کننده معماها خواهید بود؛ بنابراین به هیچ وجه راهنمایی گرفتن، از جذابیت بازی نمی‌کاهد. اگر همچنان پس از دریافت راهنمایی نتوانستید بازی را به اتمام برسانید و زمان کافی برای ادامه ندارید، گیم مستر شما را همراهی خواهد کرد تا بخش‌های حل نشده را برایتان توضیح دهد.

 

قانون دیگری که در این بازی باید رعایت شود، مربوط به ابزارها و وسایلی است که با علامت "خطر" و نوشته "دست نزنید" مشخص و نشانه‌گذاری شده‌اند. دیدن این موارد به معنی بازداشتن شما از دست زدن به آنها است که احتمالا برای جلوگیری از خطرات جانی است که می‌تواند به همراه داشته باشد و یا روند حل معماها را به مسیر اشتباهی سوق خواهد داد؛ بنابراین باید به آنها دست نزنید.

 

شکستن و کشیدن لوازم موجود در اتاق فرار لازم نیست و در صورتی که حل مسئله‌ای نیاز به کشیدن و شکستن باشد حتما راهنما در کنار آنها وجود خواهد داشت؛ در نتیجه جزو قانون مهمی است که اجازه شکستن و آسیب‌رسانی به هیچ وسیله‌ای را ندارید.

 

اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

تفاوت اتاق فرارها در چیست؟

قبل از مطالعه سبک‌های مختلف باید بدانید چه دلایلی باعث ایجاد تفاوت در اتاق فرارها شده است. در این بخش اصلی‌ترین علت‌ها را بررسی خواهیم کرد، همراه ما باشید.

 

بازی اتاق فرار در ابتدا فقط به صورت یک یا چند اتاق فیزیکی برای کاربران طراحی شده بود اما امروزه با افزایش محبوبیت بازی اتاق فرار و بالا رفتن تکنولوژی‌هایی مانند واقعیت مجازی، این بازی را می‌توانید به صورت آنلاین نیز انجام دهید.

 

نوع معماها، سرنخ‌ها و میزان ساعات معین شده برای به اتمام رساندن معماها دلایلی است که سبک‌های مختلفی را برای بازی اتاق فرار به وجود آورده است.

 

دیگر تفاوتی که در سبک‌های این بازی دیده می‌شود تعداد اتاق‌ها است که تعداد آنها از 1 الی 10 اتاق متغیر است.

 

نسبت به سبک اتاق فرار، دکوراسیون متفاوتی نیز در انتظار شما خواهد بود و از آن جایی که موسسان تمامی اتاق فرارها یکی نیستند، وجود یک اتاق با یک سبک دکوراسیون امکان‌پذیر نیست.

 

آشنایی با سبکهای مختلف بازی اتاق فرار

1. اتاق فرار کارآگاهی

 

2. اتاق فرار جنایی

 

3. اتاق فرار معمایی

 

4. اتاق فرار دلهره‌آور

 

5. اتاق فرار ترسناک

 

6. اتاق فرار فانتزی

 

7. اتاق فرار کمدی

 

8. اتاق فرار درام

 

سبک‌ها و ژانرهای زیادی امروزه برای بازی اتاق فرار وجود دارد که سناریوهای متفاوتی در پشت هر کدام از آنها است. اغلب علاقه‌مندان بر این باورند شرکت در یک اتاق فرار با یک نوع سبک برای یک بار کافی است و برای بار بعدی تکراری خواهد بود. اما بهتر است بدانید، اتاق فرارهایی با یک سبک ولی سناریوهای مختلف وجود دارد؛ بنابراین یک سبک بازی به هیچ وجه برایتان تکراری نخواهد شد.

 

اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

کاملاً از نام برخی سبک‌های معرفی شده در این بخش مشخص است که کدام یک صحنه‌های ترسناکی خواهد داشت و کدام یک بدون ترس و وحشت روبه‌جلو خواهد رفت. متناسب با هر یک تم و دکور متفاوتی در انتظار شما است. همان‌طور که قبلاً گفتیم انتخاب سبک‌ها قطعاً سلیقه‌ای است اما اگر قصد تجربه هیجان بیشتری را دارید، انتخاب از ژانرهای ترسناک‌تر احتمالاً برایتان جذاب‌تر خواهد بود.

 

بازی اتاق فرار از گذشته تا به امروز

بازی اتاق فرار ابتدا حدود 18 سال پیش یعنی در سال 2003 در کشور ایالت متحده با نام مجموعه True Dungeon برای افراد ساخته و به نمایش گذاشته شد که تقریباً به اتاق فرارهای مدرن امروزی شباهت دارد. شباهت اصلی که به چشم می‌آید المان‌های به کار گرفته شده و وجود ترکیبی از معماهای فیزیکی و ذهنی است که همچنان امروزه در بازی اتاق فرار دیده می‌شود.

 

اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

در پی محبوبیتی که این بازی به همراه داشت، پس از چند سال دومین اتاق فرار در ژاپن ساخته شد. سپس در استرالیا، سنگاپور و ... ساخت آن ادامه داشته و تا به امروز بازار گرمی داشته است. در ایران نیز پس از چند سال انتظار در نهایت در سال 1395 اولین اتاق فرار رسمی معرفی گردید. البته قبل از آن نیز در سال 1374 اتاق فراری وجود داشت که به دلیل بی اطلاعی افراد در آن زمان محبوبیت زیادی پیدا نکرد و دیگر به صورت حرفه‌ای ادامه و نشر داده نشده بود.

 

پیشرفت اتاق فرارها در هر کشور به تدریج بوده است و اغلب مؤسسان این اتاق‌ها دلایل مختلفی برای جرقه سناریو خود می‌گویند. برای مثال برخی جرقه ایده خود را از برنامه تلویزیونی که تماشا می‌کردند، می‌داند و برخی دیگر صرفاً به خاطر جذاب کردن تدریس خود ایده اتاقی را در سر پرورش داده‌اند. این اتاق تدریس متعلق به یک استاد فیزیک در کشور سوئیس بود که اتاقی پر از ماجراهایی در زمینه قدرت مغناطیسی، کارکرد اشعه و نیروهای پتانسیل داشت. به مرور همان اتاق، مطابق با همان سبک اولیه روانه کشورهای دیگر شده بود.

 

عجیب‌ترین ژانرهای اتاق فرار

بازی های جالب و سرگرم کننده ای را می توانید در اتاق های فرار تجربه کنید ولی برخی ژانرهای اتاق فرار بسیار عجیب و جذاب است که گاها شرکت کننده ها باور نمی کنند بازی بیش نیست.

 

اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

ژانر جنایی در اتاق های فرار

ژانر جنایی مختص سریال هایی مانند شرلوک هلمز نیست و شما در اتاق فرار نیز می توانید حس و حال رمز الود یک ژانر جنایی را تجربه کنید. در این سبک بازی همیشه یک قتل رخ داده و شما باید قاتل را پیدا کنید . شاید بسیاری بگویند این ژانر هیجانی ندارد ولی اگر وارد یک داستان مانند قاتل سریالی شوید، تجربه متفاوتی را خواهید داشت.

 

ژانر ترس و دلهره

شاید با خود بگویید چه ترسی وجود دارد وقتی میدانیم قرار است بترسیم و همه ی این داستان یک بازی است؟ ولی زمانی که در پروسه ی بازی قرار بگیرید و بدانید در یک اتاق تاریک یک موجود ترسناک نابینا وجود دارد که با کوچیکترین صدایی از شما،

 

موجود به سمت شما حمله ور خواهد شد، دیگر ترس احساس غالب شما خواهد شد. کجا چنین چیزی را می توانید تجربه کنید؟

 

اتاق فرار،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

ژانر ترسناک در اسکیپ روم

شاید به جرات می توان گفت، پرطرفدارترین ژانر در میان تمامی بازی های اتاق فرار، بازی های ترسناک باشد. اتفاقات ناگهانی، ارواح سرگردان و زامبی هایی که ناگهان به دنبال شما حرکت می کنند، همگی در این ژانر قرار می گیرند. نکته حائز اهمیت در این مورد این است که برخی بازی ها مانند مردگان متحرک و نفرین زن سیاه پوش می تواند کاملا ترس را در بند بند وجود شما القا کند. پس در این ژانر، انتخاب بازی، مهمترین نقش را ایفا می کند.

 

ژانر فانتری، عجیب و پر از چالش

شاید مورد پسند هر کسی نباشد که در دنیای فانتزی بازی کند ولی منظور ما از فانتری، دیوارهایی با گل های صورتی و زرد نیست، بلکه بازسازی، قصه هایی چون الیس در سرزمین عجایب به مرموز ترین شکل ممکن است. تونلی که از طریق ان وارد بازی می شوید، شما را وارد دنیای معما ، رمز، ترس و دلهره می کند. جایی که سعی می کنید هر طور شده زود تر خودتان از خلاص کنید.

 

سخن آخر

بازی‌های گروهی و دسته‌جمعی جذابیت مختص خود را دارند که هیچ بازی فردی نمی‌تواند جایگزین آن باشد. اتاق فرار نیز به عنوان بازی گروهی با به همراه داشتن چالش‌های مختلف و محدودیت زمانی ایجاد شده، جذابیت بیشتری را به آن بخشیده است. از طرف دیگر پس از 18 سال شروع ساخت اتاق فرارهای مختلف، امروزه علاقه‌مندان دیگر محدود به انتخاب یک سبک و یک اتاق نیستند و می‌توانند از بین بیش از 50 هزار اتاق فرار موجود در سراسر جهان یکی را مطابق با سلیقه خود انتخاب نمایند.

 

برترین‌ها

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------