راهنمای خرید عطر و ادکلن



 

داشتن عطر ثابت تا سال های سال اشتباه است

 

یک عطر خوب و مناسب با استاندارد‌های روز دنیا، مشخصه هایی دارد که باید در شناسنامه عطر که همیشه روی شیشه آن ثبت می شود قید شده باشد. این مشخصه ها چیز‌هایی نیست که همه از آن ها اطلاع داشته باشند، اما شرکت های سازنده معتبر در تمام دنیا برای خودشان قوانینی دارند که در کنار سایر مشخصه ها، خانواده عطر را هم ذکر می کنند. اگر احتمالا این عنوان را روی شیشه عطری ندیدید نگران نشوید و با یک سوال فروشنده کاربلد راه را نشانتان می دهد. این خانواده را با این نام ها بشناسید.

 

توصیه هایی که در انتخاب عطر کمک می کند

فکر نکنید اگر بوی ثابت داشته باشید کار درستی می کنید و متفاوت بودنتان را نشان می دهید. چون در اصل داشتن عطر ثابت تا سال های سال اشتباه است. متأسفانه طرز فکر عموم مردم به شکلی است که هر کس باید بوی خودش را بدهد. یعنی می خواهد با بوی این عطر او را بشناسند.

 

این را بدانید که قرار است عطری که استفاده می کنید خودتان هم از آن لذت ببرید. مثال بهتر است عطر را به گردن نزنید چون فاصله گردن تا بینی کم است و دیگر خودتان بو را حس نمی‌کنید و باعث می‌شود دائماً عطر خود را تجدید کنید. قرار است عطر بزنید تا خودتآن‌هم لذت ببرید. پس بد نیست که هرچند وقت یک‌بار برای تنوع عطرتان را عوض و بار دیگر عطر همیشگی‌ تان را استفاده کنید. همان طور که برای غذا خوردن لازم است تنوع بدهید و دوست دارید غذاهایی که تا به حال نخورده اید را امتحان کنید.

 

بعضی وقت ها ممکن است این تصور به ذهن شما برسد که چرا عطر گران می‌خرید اما بازهم بوی آن باقی نمی ماند. اولین نکته این است که باید در زمان خرید به فصلی که می‌خواهید از عطر استفاده کنید دقت داشته باشید. مثال در فصل گرما از عطر گرم استفاده نکنید چون هوا به اندازه کافی گرم است و استفاده از این عطر باعث می شود حس خوبی نه به خود نه به اطرافیان بدهید. این حس باعث می شود که تصور کنید یا بوی آن باقی نمانده یا حس خوبی به عطری که خریده اید نداشته باشید.

 

وقتی عطر را روی دست می زنید آن را به شکل دورانی روی پوست نمالید. چون بوهایی که از عطر منتشر می‌شود باید به ترتیبی که تعیین شده منتشر شود. با این کار شما آن بویی که برای ماندگاری است بالا می آورید و برای همین ماندگاری از بین می رود و شما تصور می کنید که عطرتان ماندگار نیست.

 

برای خرید عطر وقت بگذارید و عجله نکنید. 10 مدل بو را در یک لحظه امتحان نکنید چون مطمئن باشید متوجه نخواهید شد چه عطری را باید بخرید. به خودتان فرصت بدهید. شما در حال خرید کالای لوکس هستید؛ برای همین باید آنچه را که می خرید دوست داشته باشید و به درستی از آن استفاده کنید. چون آن قدر هم ارزان نیست که اگر خوشتان نیامد آن را به سادگی کنار بگذارید.

 

آنچه بوی عطر را تغییر می‌دهد و از بین می برد نور خورشید و گرما است. اگر عطر را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که تمام بشود برای شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

 

برای خرید عطر وقت بگذارید و عجله نکنید

 

چرا عطر اصل می خرید؟

شاید وقتی که عطر تقلبی می خرید احساس کنید هم بو و هم ماندگاری اش با اصل آن تفاوت نداشته باشد. حتی از نظر شکل، ظاهر، شیشه، بسته بندی، در، سلفون استفاده شده و … شبیه هم باشد و با هم مو نزند. برای همین ترجیح می دهید به جای اینکه هزینه زیادی کنید با هزینه کمتر با همان کیفیت استفاده کنید. این اتفاق شاید ازنظر مالی به‌صرفه باشد و شما به این فکر کنید که عطر اصل بیشتر پولی که می‌گیرد پول برند و مارک آن باشد.

 

اما باید این نکته را به شما بگوییم که برندی که تنها در کار تولید عطر است تمام تلاش خود را می کند تا از بهترین بوها، آن هم کاملاً طبیعی و بالاترین کیفیت استفاده کند و دیگر خبری از مواد شیمیایی نیست و تمام مواد استفاده شده طبیعی هستند. این در حالی است که همان عطر از نوع تقلبی اش برای اینکه برایش به صرفه باشد؛ از کیفیت پایین تر و مواد شیمیایی استفاده می کند.

 

مثال ممکن است عطر تقلبی که روی لباستان استفاده می کنید رد آن روی لباستان بماند یا باعث قرمزی پوستتان شود. البته زمان خرید عطر روی آن را حتماً بخوانید که برای پوست طراحی‌شده یا برای لباس. چون ممکن است عطر اصلی هم وجود داشته باشد که برای لباس طراحی نشده و وقتی از آن برای لباس استفاده کنید رد آن روی لباس بماند. از طرف دیگر عطرهای اصل طوری طراحی شده که از مواد ضد آلرژی استفاده کرده اند.

 

برای همین شما علاوه بر اینکه در خرید عطر لوکس و اصل؛ پول برند آن را می دهید مطمئن خواهید بود که از بهترین مواد اولیه تشکیل‌شده است. گوچی، چنل، دیور، بولگاری، ورساچه و… برندهای لباس هستند و تخصص اصلی آن ها عطر نیست. آن ها از برند لباس و کفششان برای فروش عطر استفاده می‌کنند و محصولی را برای عامه مردم به بازار می دهند و وقتی چنین کاری می‌کنند به فکر فروش بالای محصولشان هستند.

 

اما برندهای تخصصی عطر لوکس، فکرشان این نیست. آن‌ها میگویند یک محصول باکیفیت و گران قیمت تولید کنند اما حاشیه سود را بالا ببرند. مثال شیشه عطر را از بهترین کیفیت می سازند. بسته بندی را باکیفیت می‌کنند. شیشه ها و درهای آن را دست‌ساز می‌کنند یا به‌جای مقوا برای جعبه از چوب و چرم استفاده می کنند تا لوکس تر شود. این کار باعث می‌شود تا برای کسی که می‌خواهد تقلبی آن را بزند به ‌هیچ عنوان صرف نداشته باشد.

 

چرا عطر باید براساس فصل و موقعیت باشد؟

عطر به شکل مستقیم با حس در ارتباط است و باعث می شود از طریق بویی که می دهید طرف مقابل، روی شما قضاوت کند؛ به همین دلیل بوی عطر اولین شناخت و حس از یک فرد را به وجود می آورد و باعث قضاوت می شود. پس سعی کنید عطر مورد نظرتان را درست انتخاب کنید.

 

برای انتخاب درست، علاوه بر سلیقه، لازم است مشاوره درستی هم داشته باشید که متاسفانه آنطور که باید مشاوره مناسب صورت نمی گیرد چون کسانی که می خواهند عطر بفروشند بیشتر سعی می کنند روی عطری مشاوره بدهند که می خواهند آن را بفروشند.

 

در زمان خرید بد نیست مقداری اطلاعات اولیه داشته باشید تا طیف انتخاب تان کوچکتر شود و کمتر سردرگم شوید. متاسفانه طرز فکر عموم مردم به شکلی است که هر کس باید بوی خودش را بدهد، یعنی می خواهد با بوی این عطر او را بشناسند.

 

این را بدانید که قرار است عطری که استفاده می کنید، خودتان هم از آن لذت ببرید. مثلا بهتر است عطر را به گردن نزنید چون فاصله گردن تا بینی کم است و دیگر خودتان بو را حس نمی کنید و باعث می شود دائما عطر خود را تجدید کنید. قرار است عطر بزنید تا خودتان هم لذت ببرید، پس بد نیست که هر چند وقت یک بار برای تنوع عطرتان را عوض و بار دیگر عطر همیشگی تان را استفاده کنید؛ همانطور که برای غذا خوردن لازم است تنوع بدهید و دوست دارید غذاهایی که تا به حال نخورده اید را امتحان کنید.

 

* بعضی وقت ها ممکن است این تصور به ذهن شما برسد که چرا عطر گران می خرید اما باز هم بوی آن باقی نمی ماند. اولین نکته این است که باید در زمان خرید به فصلی که می خواهید از عطر استفاده کنید دقت داشته باشید. مثلا در فصل گرما از عطر گرم استفاده نکنید، چون هوا به اندازه کافی گرم است و استفاده از این عطر باعث می شود حس خوبی نه به خود نه به اطرافیان بدهید. این حس باعث می شود که تصور کنید یا بوی آن باقی نمانده یا حس خوبی به عطری که خریده اید نداشته باشید.

 

* وقتی عطر را روی دست می زنید آن را به شکل دورانی روی پوست نمالید چون بوهایی که از عطر منتشر می شود باید به ترتیبی که تعیین شده منتشر شود. با این کار شما آن بویی که برای ماندگاری است بالا می آورید و برای همین ماندگاری از بین می رود و شما تصور می کنید که عطرتان ماندگار نیست.

 

* برای خرید عطر وقت بگذارید و عجله نکنید. 10 مدل بو را در یک لحظه امتحان نکنید چون مطمئن باشید متوجه نخواهید شد چه عطری را باید بخرید. به خودتان فرصت بدهید. شما در حال خرید کالای لوکس هستید؛ برای همین باید آنچه را که می خرید دوست داشته باشید و به درستی از آن استفاده چنید چون آنقد رهم ارزان نیست که اگر خوشتان نیامد آن را به سادگی کنار بگذارید.

 

* آنچه که بوی عطر را تغییر می دهد و از بین می برد نور خورشید و گرما است. اگر عطر را در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که تمام شود، برای شما ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

 

تفاوت عطر اصل و تقلبی

از مرکز معتبر خرید کنید: دیگر با این شباهت‌های بی‌چون‌وچرای برندهای اصلی و تقلبی، تنها راهی که می‌شود اصل را از تقلبی تشخیص داد از طریق بارکد آن است و اینکه شماره منبعش را در سایت رسمی اش چک کنید تا مطمئن شوید آنچه می‌خرید اصل است.

 

بهترین پیشنهادی که می شود به شما در زمینهٔ خرید عطر اصل کرد این است که از جاهایی عطر بخرید که به آن ها اعتماد دارید و به لحاظ اخلاقی بدانید در کارش تقلب نیست. فروشگاه هایی که برندهای اصلی در آن ها یافت می شود می توانید با اطمینان بیشتری از آن خرید کنید.

 

از جاهایی عطر بخرید که به آن ها اعتماد دارید

 

نحوه شناسایی عطرهای اصل‌

لطفا در این مورد کاملا عقلتان به چشمتان باشد و تمام زیر و روی شیشه عطر و حتی بسته بندی آن را از نگاه تیزتان عبور دهید و به چند نکته مهم دقت کنید. قبل از هر چیز شیشه عطر را در نور بگیرید و از شفافیت مایع و شیشه مطمئن شوید، یکی از بارزترین تفاوت ها در عطر‌های تقلبی نسبت به اصل شیشه آنهاست.

 

شیشه عطر‌های تقلبی دارای شفافیت کمتری نسبت به اصل آن است و وقتی شیشه عطر رو در نور ببینید کدری در آن احساس می‌کنید که هم ناشی از شیشه عطر و هم خود ماده معطر آن است.

 

تفاوت مهم و دیگر عطر‌های اصلی با تقلبی نوع چاپ اسم عطر بر روی شیشه است که در عطر‌های اصلی چاپ هایی که بر روی شیشه عطر حک شده برجسته تر است و به راحتی و با لمس کردن بطری برجستگی نام عطر نوشته شده روی شیشه را حس می کنید و نوع این چاپ ها بسیار منظم و پر رنگ و بدون هر گونه بی نظمی است.

 

انتخاب عطر بر اساس موقعیت

شغل: عطری که سرکار استفاده می کنید بهتر است با عطری که در ميهمانی می زنید متفاوت باشد. عطر محل کار باید صمیمی و ملایم باشد و در برخورد اول ضربه ای عمل نکند. به‌خصوص در شغل هایی که با ارباب رجوع در ارتباط است. به عنوان مثال یک کارمند بانک نباید عطر تلخ و گرم استفاده کند. چون ارباب رجوع ناخودآگاه نسبت به آن فرد گارد می گیرد. اگر عطر ملایم بزنید با آن بو می تواند ارتباط بهتری برقرار کند. بهتر است عطرهای تند، تلخ و گرم سرکار استفاده نشود. چون با آدم های مختلف سروکار دارید و همان طور که گفته شد اولین احساس از بوی عطر به‌طرف مقابل منتقل می‌شود و چه‌بهتر است این حس در دیدار نخست تند و ضربه ای نباشد.

 

ميهمانی: عطری که در ميهمانی زده می شود بستگی به نوع ميهمانی دارد. میهمانی های رسمی بر اساس نوع لباس هم فرق می کند. مثال کت و شلوار یا جلسات کاری که قرار است موضع خود را به شکل محکم مشخص کنید باید عطر تلخ و گرم بزنید.

 

بوی تلخ، قدرت و غرور را می رساند. اما در میهمانی های معمولی بهتر است از عطر ملایم و خنک استفاده کنید. اگر ميهمانی در فضای باز برگزار می شود توصیه می کنیم عطر تلخ و گرم بزنید چون فضای باز باعث می شود بو، به شکل ملایم پخش شود؛ اما اگر ملایم بزنید در فضا گم می‌شود و بویی به مشام نمی رسد.

 

سن و سال: سن و سال از جمله معیارهایی است که باید در انتخاب عطر به آن توجه کنید. معمولاً سازنده های عطر بر روی شیشه به عنوان پیشنهاد اینکه عطر برای چه سن هایی مناسب است را می نویسند. در کل هر چه سن پایین تر باشد، عطر ملایم، خنک، میوه ای، برگی و گلی بهتر است. سن هر چه بالاتر می‌رود ادویه و چوب وارد آن می شود و برای این سن مناسب تر است.

 

صبح ها برای تست و خرید عطر اقدام کنید

 

نکاتی برای انتخاب و خرید عطر و ادکلن

صبح ها برای تست و خرید عطر اقدام کنید. 

 با آمادگی قبلی به فروشگاه عطر بروید. 

 

 قیمتی مشخص برای خرید عطرتان در نظر بگیرید و از فروشنده بخواهید در آن رنج برایتان پیشنهاد دهد. 

 

 لباس تمیز و پوستی تمیز داشته باشید و عطر نزنید.

 

 وقتی که برای خرید عطر می روید تمیز باشید و لباس تمیز بپوشید و از عطری استفاده نکنید. چون به درستی نمیتوانید عطرهای دیگر را تست کنید.

 

 به نوع عطر و ادکلن توجه کنید

اکثر افراد عطرهای سرد و گرم را می شناسند معمولا عطرهایی که در آن ها از رایحه شکلات استفاده شده عطر گرم و عطرهایی که در آن ها رایحه لیمو و هندوانه به کار رفته عطر سرد یا خنک هستند. برای فصل های گرم از رایحه های سرد و برای فصل های سرد از رایحه های گرم استفاده کنید.

 

در فصل گرم از عطرهایی با ماندگاری بالا استفاده کنید، زیرا بدن زیاد عرق می کند و باعث از بین رفتن بوی عطر و ادکلن می شود.

 

 بیش از 3 یا 4 عطر را تست نکنید.

بینی انسان یک ابرکامپیوتر نیست که بتواند ساعت ها بدون اشتباه در محاسبه به کار خود ادامه دهد. بعد از تست چند عطر، درصد اشتباه بالا خواهد رفت. پس فرصت کمی خواهید داشت. احتمالا با تست 10 عطر، عطر شماره 6 را انتخاب کنید و به نظر عطر دلخواهتان را پیدا کرده اید اما وقتی  به خانه می رسید و با ذوق و شوق بازش کرده و استفاده اش می کنید، ناامید می شوید. چون تصوراتی که از رایحه عطر داشتید در این عطر وجود ندارد و شما در هنگام تست 10 عطر به طور همزمان دچار تداخل بویایی شده و در انتخاب عطر ارجینال اشتباه کرده اید. اما این اشتباه هزینه گزافی داشته است. و چون عطر را از حالت اکبند بودن خارج شده، دیگر امکان پس دادن وجود ندارد و هر اسپری عطر سرشار از ناامیدی خواهد بود

 

 عطر را زود بو نکنید.

اکثر عطرها دارای بیش از 80 درصد الکل هستند. زمانی که عطر را روی پوست یا کاغذ تست اسپری می کنید، بلافاصله آن را بو نکنید. حداقل 30 تا 60 ثانیه زمان بدهید تا بخش اعظم الکل عطر تبخیر شود.

 

 عطری باعث سردردتان می شود آن را کنار بگذارید حتی اگر آن عطر برند معروفی داشته باشد، پس عطری را بخرید که به شما حس خوب و دلپذیری بدهد.

 

چند نکته مهم دیگر

جهت حصول بهترین نتیجه از استفاده­ی عطر و ادکلن، بهتر است که آنها را به نواحی خاصی از بدن از جمله گلو، مچ ها، سینه و اطراف گردنتان بزنید. از آن رو این قسمت های بدن مورد اشاره هستند چرا که عطر با چربی طبیعی بدن مخلوط می شود.

 

 

نکته مهم دیگر که شاید ندانید و در تداوم بوی عطر نقش مهمی دارد، آن است که قبل از پوشیدن لباس از عطر مورد نظرتان به پشت زانوهایتان هم بزنید چرا که این ناحیه از بدن رایحه عطر و ادکلن را به خوبی منتشر می کند. این در حالی است که اغلب افراد عادت دارند که در آخر کار کمی هم از عطر روی لیاسهایشان اسپری کنند، اما این کار پیشنهاد نمی شود چرا که به لباس آسیب می رساند.

 

گردآوری: بخش مد بیتوته

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------