انواع روش های مهاجرت + مراحل مهاجرت



بهترین کشور برای مهاجرت, شرایط مهاجرت, انواع مهاجرت

روش های مهاجرت زیاد است و هر کدام را می توان در شرایطی استفاده کرد

 

راهنمایی های لازم برای مهاجرت

مهاجرت به کشورهای خارجی با اهداف متنوع همواره مد نظر بسیاری از مردم و به خصوص ایرانیان بوده ست. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع روش های مهاجرت و راه های سریع و درست آن آشنا کنیم و راهنمایی های لازم را در این خصوص به شما ارائه دهیم.

انگیزه های مهاجرت 

مهاجرت همیشه با اهداف و انگیزه های گوناگونی شکل میگیرد. در این خصوص مهاجرت برای خیلی از ایرانی ها تبدیل به یک هدف جدی شده که انگیزه های آن ها بسیار متنوع می باشد. جدا از اینکه ایرانی ها عاشق مسافرت و سیر و سفر و دیدار جاهای مختلف در دنیا هستند، برخی هم نه فقط با انگیزه توریستی و مسافرت بلکه با هدف اخذ اقامت و مهاجرت به کشور مورد علاقه و مورد نظرشان به کشور های مختلف سفر میکنند. 

 

طبق آمار گزارش شده بیش از بیست درصد ایرانی ها در پی مهاجرت به کشورهای اروپایی و امریکایی هستند و این انگیزه بیشتر در جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

هدف از مهاجرت و کسب اقامت دلایل مختلفی دارد. مهم ترین این دلایل نامساعد بودن شرایط اجتماعی، عدم ثبات و امنیت اقتصادی، عدم امکان تحصیل در دانشگاه هایی که مدرک آنها اعتبار جهانی داشته باشد، تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی و کسب درآمد بالاتر و دلایل متنوع دیگر می باشد. 

 

کشورهای هدف برای مهاجرت ایرانی ها 

ایرانی ها همواره با توجه به انگیزها و اهداف متنوع خود، کشورهای مختلفی را به عنوان مقصد مهاجرت خود در نظر می گیرند. برای کسانی که با انگیزه تحصیل مهاجرت می کنند کشورهایی که دانشگاه هایی با سطح علمی و اعتبار دارند مقصد آنهاست. به همین ترتیب برای مهاجرت به منظور توسعه کسب و کار و بهبود اوضاع اقتصادی و کسب شغل با درآمد بالا و حصول اطمینان از ثبات و امنیت شغلی، کشورهایی را انتخاب می کنند که از لحاظ اقتصادی بسیار توسعه یافته باشد و میزان تورم در آن ها پایین باشد. 

 

اغلب ایرانی ها برای این منظور کشورهایی نظیر کانادا و آمریکا را انتخاب می کنند که البته این روزها شرایط مهاجرت و کسب اقامت در این کشورها بسیار مشکل شده است. 

کشورهای دیگری نیز جزو کشورهای مقصد برای کسب اقامت و مهاجرت ایرانیان هستند که در این مقاله در مورد آن ها بحث خواهیم کرد. 

 

راه های مهاجرت به کشورها 

بسته به انگیزه و هدف از مهاجرت به کشورهای مورد هدف، راه ها و روش های گوناگونی برای این منظور وجود دارد که هر کدام شرایط خاص خود را می طلبد. با توجه به هدف خاصی که دارند کشور مقصد را انتخاب می کنند. 

روش های گوناگون شامل اخذ اقامت تحصیلی، شغلی، سرمایه گذاری، ازدواج و پناهندگی می باشد. هر کدام از این روش ها شرایط مخصوص به خود را دارد که در ادامه در مورد آنها بحث می کنیم.

 

مهاجرت تحصیلی

 

راههای مهاجرت, روش های مهاجرت به آمریکا, روش های مهاجرت به سنگاپور

با تحصیل در دانشگاه های معتبر می توانید به راحتی در آن کشور شاغل شوید

 

مهاجرت تحصیلی یکی از روش هایی است که ایرانی ها استقبال خیلی زیادی از آن کرده اند. همه ساله متقاضیان ایرانی برای اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا در کشورهای توسعه یافته دنیا درخواست می دهند. بسیاری از ایرانی ها در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند و در آن کشورها صاحب پست و مقام عالی شده اند. 

 

مهاجرت با هدف تحصیل و اخذ اقامت تحصیلی یکی از بهترین روشهای اخذ اقامت است و به دلایلی که ذکر می شود نسبت به سایر روشها دارای مزیت می باشد. 

وقتی با هدف تحصیل به یک کشور توسعه یافته مهاجرت می کنید نه تنها امکان تحصیل در دانشگاهی که دارای اعتبار و ارزش جهانی است مشغول به تحصیل می شوید بلکه امکان کسب اقامت را نیز پیدا خواهید کرد.

 

تحصیل در دانشگاه های معتبر این مزیت را دارد که شما بعد از اخذ مدرک از آن دانشگاه می توانید به راحتی در آن کشور شاغل شوید. علاوه بر آن این امکان نیز برای شما وجود دارد که به واسطه مدرک تحصیلی معتبری که اخذ کرده اید در کشورهای دیگر نیز مشغول به کار و یا ادامه تحصیل شوید. 

وقتی شما با موفقیت مدرک معتبر دانشگاهی آن کشور را کسب کردید و سپس مشغول به کار شدید به راحتی می توانید اقامت دائم آن کشور را نیز اخذ کنید. 

 

مهاجرت شغلی

 

بهترین کشور برای مهاجرت, شرایط مهاجرت, انواع مهاجرت

یکی از روش های مهاجرت، مهاجرت شغلی است

 

یکی دیگر از روشهای کسب اقامت قانونی اقدام از طریق کاریابی می باشد. 

این کار با دو روش امکان پذیر است. یکی از طریق اخذ مجوز کار و از طریق پیشنهاد کاری که می تواند با کارفرمای کشور مقصد قرارداد امضا کند. در این روش ابتدا کارفرمای کشور مقصد آگهی درخواست کار را به مدت سه ماه در کشور مقصد و سپس سه ماه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن منتشر می کند. در صورتی که در این مدت شش ماهه هیچ نیروی کاری از این دو مورد ذکر شده یافت نشد، کارفرمای کشور مقصد می تواند با کارجوی ایرانی قرارداد امضا کند. 

 

در روش دوم متقاضی ایرانی باید ویزای کاریابی را اخذ کند و به وسیله آن خود متقاضی به جستجوی کار در مدت تعیین شده بپرازد. معمولا مهلت تعیین شده برای این نوع ویزا بسته به کشور صادر کننده، از شش ماه تا دو سال می باشد.   

 

مهاجرت سرمایه گذاری

 

 

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یکی از سریع ترین و بهترین و راحت ترین روش های اخذ اقامت برای افرادی است که از تمکن مالی بالایی برخوردارند. این روش از طریق ثبت شرکت، خرید ملک، خرید اوراق قرضه دولتی و حساب سپرده با مبلغ بالا در کشورهای اروپایی و امریکایی امکان پذیر است. 

 

میزان سرمایه گذاری بسته به نوع سرمایه گذاری و کشور مقصد متفاوت است. در بعضی از کشور ها به محض سرمایه گذاری متقاضی می تواند برای خود و اعضای خانواده اش اقامت اخذ کند. 

 

برای این کار ابتدا باید متقاضی درخواست ویزای سرمایه گذاری دهد. بعد از اخذ ویزای سرمایه گذاری باید مجوز اقامت یک ساله آن کشور دریافت کند. در طول این یک سال در صورتی که پروژه تجاری متقاضی به سود دهی رسیده باشد و گردش های مالی قابل قبول باشد و تمام مالیات های خود را پرداخت کرده باشد می تواند برای اخذ اقامت دائم اقدام کند. 

 

مهاجرت از طریق اعضای خانواده 

این روش مهاجرت برای افرادی که یکی از اعضای خانواده درجه یک آنها در کشور مقصد ساکن باشد امکان پذیر است. این روش همچنین بهترین و ساده ترین روش اخذ اقامت برای این گونه افراد می باشد. 

 

در این روش متقاضی باید از طریق اعضای خانواده ساکن در کشور مقصد دعوت نامه ای دریافت کند که البته باید واجد شرایط خاصی باشد. فرد ساکن علاوه بر اینکه باید مجوز اقامت قانونی در کشور مقصد را داشته باشد، باید دارای توانایی و تمکن مالی بوده و امکان تأمین هزینه های زندگی متقاضی را داشته باشد. این به این معنی است که فرد متقاضی در کشور مقصد از حمایت مالی برخوردار می باشد. 

 

مهاجرت از طریق خود حمایتی 

 

بهترین کشور برای مهاجرت, شرایط مهاجرت, انواع مهاجرت

ارسال دعوت نامه یکی از روش های مهاجرت خانوادگی است

 

در این روش از مهاجرت فرد متقاضی در صورت که از تمکن مالی بالایی برخوردار باشد بدون پرداخت هزینه ای به کشور مقصد و تنها با اثبات این توانایی و تمکن مالی و وجود مبلغ کافی در حساب بانکی می تواند برای اخذ اقامت در خواست دهد و در آن کشور برای خود کار کند.

 

متقاضی از این طریق می تواند برای همسر و فرزندانش نیزبه طور رایگان مجوز تحصیل و اقامت بگیرد. البته کشورهایی که از این طریق مهاجر می پذیرند بسیار محدود می باشند مانند اتریش، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و یونان. 

 

مهاجرت از طریق ازدواج

 

شرایط مهاجرت, انواع مهاجرت, مهاجرت به خارج

یکی روش های مهاجرت، ازدواج با یکی از شهروندان کشور هدف است

 

مهاجرت و اخذ اقامت از طریق ازدواج نیز یکی از روشها برای ایرانی هاست. در این روش متقاضی از طریق ازدواج با تابعه و شهروند کشور مقصد می تواند تحت شرایط خاصی اقامت آن کشور را کسب کند. 

 

 این روش در ابتدا بسیار راحت و امکان پذیر به نظر می رسد ولی در واقع این طور نیست. در این روش مقامات مسئول اعطای اقامت در کشور مقصد باید از واقعی بودن ازدواج اطمینان حاصل کنند که این ازدواج از روی تعهد و واقعی بوده و فرد قصد هیچ گونه سو استفاده و یا هدف دیگری نداشته باشد.

 

برای این منظور کشور مقصد طی تحقیقاتی از واقعی بودن این ازدواج اطمینان پیدا می کند. بسته به قوانین هر کشور باید مدت معینی مثلا سه تا پنج سال از این ازدواج گذشته باشد، سپس در صورت واجد شرایط بودن متقاضی می تواند اقامت اخذ کند. باید در نظر داشت که در این گونه ازدواج ها جدایی زوجین واختلافات مذهبی و سنی و ... در اخذ اقامت می تواند تاثیر گذار باشد. 

 

این روش برای ایرانیان به منظور اخذ اقامت کشور مقصد بهترین روش شناخته شده است. در این روش متقاضی نیاز به داشتن مدرک تحصیلی خاص و یا دارا بودن تمکن مالی نیست. اما در این روش باید مدت زمان معینی از ازدواج گذشته باشد و بعد از تحقیقاتی که ثابت می کند متقاضی هدفش صرفا اخذ اقامت نیست و همچنین تمکن مالی اش به اندازه ای است که از عهده هزینه ها ی  اداره خانواده برآید واجد شرایط اخذ اقامت آن کشور می شود. 

 

مهاجرت از طریق تولد 

 

راههای مهاجرت, روش های مهاجرت به آمریکا, روش های مهاجرت

والدین با بدنیا آوردن فرزندی در کشور مقصد می توانند اقامت در آن کشور را بگیرند

 

اخذ اقامت و تابعیت اروپا از طریق تولد فرزند به دو صورت امکان پذیر است. در حالت اول والدینی که اقامت یک کشوری را دارا هستند در صورتی که فرزندشان در آن کشور متولد شود دولت به فرزندشان نیز اقامت و تابعیت آن کشور را اعطا می کند. در این روش کشور مقصد از روش خون عمل می کند. 

 

در روش دوم که به قانون خاک معروف است، اگر فرزندی در کشور دیگری متولد شود صرف نظر از اینکه والدینش تابعیت و اقامت آن کشور را نداشته باشند دولت از طریق قانون خاک عمل کرده و اقامت و تابعیت کشور را به فرزند متولد شده در خاک کشورش اعطا می کند. 

 

بسیاری از ایرانیان از طریق روش دوم اقدام کرده اند و با برنامه ریزی زمان تولد فرزندشان به کشور مقصد سفر کرده تا از طریق تولد فرزندشان در آن کشور بتوانند اقامت و تابعیت آن کشور را اخذ کنند. به این ترتیب والدین امکان اخذ اقامت از طریق نسبیت را پیدا می کنند.  

در برخی از کشورهای اروپایی نیز پدر و مادر بعد از بازنشستگی می توانند تابعیت کشوری را که فرزندشان در آن اقامت داشته را کسب کنند.

 

مهاجرت از طریق پناهندگی

 

بهترین کشور برای مهاجرت, شرایط مهاجرت, انواع مهاجرت

پناهندگی سخت ترین روش در روش های مهاجرت است

 

این روش از دشوار ترین روشهای اخذ اقامت و مهاجرت می باشد که کمتر توصیه می شود. ولی با  این حال جهت آگاهی در مورد شرایط آن توضیح می دهیم.

این روش معمولا تحت شرایطی اتفاق می افتد که متقاضی بنا به دلایل مذهبی، سیاسی، اجتماعی و قومی در کشور خود از امنیت جانی برخوردار نبوده و در صورت ماندن در کشورش ممکن است مورد آسیب و تهدید و یا مرگ قرار بگیرد و برای رهایی از این مشکل به یک کشور خارجی پناهنده می شود. 

 

در این روش متقاضی با ارائه مدارک و شواهدی مجوز پناهندگی را از کشور مقصد دریافت می کند که البته تا صدور مجوز مدتی زمان می برد و متقاضی در این مدت باید در کمپ پناهندگان به طور موقت اقامت داشته باشد که این کمپها معمولا دارای شرایط بسیار نامساعدی هستند. حتی در صورت موافقت با درخواست متقاضی و اخذ اقامت وی در کشور مقصد از وجهه اجتماعی خوبی برخوردار نخواهد بود.

 

مراحل مهاجرت به خارج از کشور

پس از مشخص کردن اهداف مهاجرت و انتخاب کشور مقصد باید مراحلی برای این منظور طی شود که در اینجا عنوان می کنیم:

• تعیین روش مهاجرت را بر اساس شرایط سنی و  زندگی و مدرک تحصیلی و تمکن مالی 

• انتخاب کشور مقصد 

• انتخاب و تعیین نوع اقامت در آن کشور 

• فراگیری زبان رسمی آن کشور

• آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کشور مقصد 

• ارائه درخواست ویزای شغلی یا تحصیلی به سفارت کشور مقصد در ایران 

• ارائه مدارک لازم برای اخذ ویزای کشور مقصد

 

اهمیت مدرک زبان برای مهاجرت 

برخی از کشورها مانند آلمان و فرانسه توافق با تقاضای اخذ اقامت را مشروط به داشتن مدرک زبان رسمی آن کشور عنوان می کنند. 

اگر چه داشتن مدرک زبان انگلیسی برای کار و اقامت در هر کشوری یک مزیت به حساب می آید اما فراگیری زبان رسمی خود کشور مقصد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث می شود فرد بتواند هنگام اقامت در آن کشور به راحتی با مردم آن کشور ارتباط و تعامل برقرار کند.

 

کشورهای پرهزینه و کم هزینه 

در بین کشورهایی که ایرانیان برای مهاجرت انتخاب می کنند هزینه ها و مخارج در کشورهای آمریکایی و اروپایی بسیار بالا بوده ولی در کشورهای آسیایی کمتر است. کشور ترکیه از این لحاظ یکی از بهترین گزینه ها برای ایرانیان می باشد. 

 

گردآوری: بخش گردشگری بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------