قوانین عجیب رانندگی در کشورهای اروپایی؛ ۹ قانونی که احتمالا شنیدن آن شما را شگفت‌زده می‌کند



    قوانین عجیب رانندگی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

اگر در حال برنامه‌ریزی یک سفر جاده‌ای در اروپا هستید، بهتر است پیش از شروع این سفر مهیج، این مطلب را بخوانید و بیشتر درباره برخی قوانین رانندگی اطلاع کسب کنید. قوانینی که ممکن است شما را شگفت‌زده کند.

 

ما در این گزارش از سیمون مدلسی، کارشناس سفر و یکی از بنیانگذاران مسابقات رانندگی فرمول یک گرند پری و موتورسواری موتو جی‌پی خواستیم درباره غیرمنتظره‌ترین قوانین رانندگی اروپا که ممکن است مردم از آنها مطلع نباشند اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهد. ۹ قانونی که در ادامه می‌خوانید از این توصیه‌ها به دست آمده است.

 

۱- کودک نباید در صندلی جلو ماشین بنشیند

اگر کودکی دارید و اتفاقا قصد دارید در اروپا رانندگی کنید باید بدانید که برخی محدودیت‌ها در این رابطه وجود دارد. در اکثر کشورهای اروپایی کودکان دست‌کم باید قدشان به ۱۳۵ سانتیمتر رسیده باشد تا بتوانند روی صندلی جلو بنشینند. این البته در برخی کشورهای دیگر سختگیرانه‌تر هم هست. به عنوان مثال در ایتالیا و آلمان قد حداقل ۱۵۰ سانتیمتر است.

 

در نظر داشته باشید که فقط طول قد نیست که باید رعایت شود. در کشوری مانند اسپانیا مهم نیست شما قدتان چقدر باشد، چرا که باید دست‌کم ۱۸ سال داشته باشید تا اجازه نشستن در صندلی جلوی ماشین را پیدا کنید.

 

۲- دوربین‌های سرعت را با سطل‌های زباله اشتباه نگیرید

هیچ کس دوست ندارد در تعطیلات خود به خاطر سرعت غیرمجاز جریمه شود. سیمون در این خصوص می‌گوید: «دوربین‌های سرعت در هر کشور اروپایی متفاوت است. برای مثال در ایتالیا این دوربین‌ها می‌توانند بزرگ و نارنجی روشن باشند و اگرچه ممکن است به نظر واضح بیاید اما به راحتی می‌توان آنها را با یک صندوق پستی یا حتی یک سطل زباله روشن در کنار جاده اشتباه گرفت.»

 

جستجوی دوربین‌های سرعتی که ممکن است پیش از شروع سفرتان با آنها مواجه شوید ، می‌تواند از استرس و حتی جریمه سنگین شما جلوگیری کند.

 

۳ - عینک زاپاس داشته باشید

شاید تعجب کنید اگر بشنوید در فرانسه، اسپانیا و سوئيس، افراد عینکی باید همیشه در حین رانندگی یک عینک دوم نیز با خود به همراه داشته باشند.

 

سیمون به ما می‌گوید: «مواردی وجود داشته که از راننده خواسته شده عینک دوم خود را به پلیس نشان دهد و در صورت عدم انجام این کار، جریمه‌ای ناخواسته و متاسفانه قابل اجتناب پرداخت کرده‌اند.»

 

۴- کپسول آتش‌نشانی به همراه داشته باشید

در کشورهایی چون بلژیک، سوئد، دانمارک و نروژ داشتن یک کپسول آتش‌نشانی همیشه در خودرو الزامی است. یکی دیگر از موارد غیرمنتظره‌ای که ممکن است از شما خواسته شود این است که ثابت کنید بلوک‌های چوبی و پلاستیکی دارید که در صورت لزوم می‌توانید آنها را پشت چرخ‌های خودرو قرار دهید تا از حرکت ناخواسته خوردرو به عقب در حالت ایست، جلوگیری کند.

 

این موضوع به ویژه در کشور استونی به کار شما می آید چرا که در صورت همراه نداشتن این بلوک‌ها جریمه می‌شوید.

 

۵- نوشیدن آب و خوردن تنقلات پشت فرمان ممنوع

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید به هنگام رانندگی یک میان‌وعده سریع و یا یک لقمه کوچک میل کنید؟ اگر پاسخ مثبت است پس به شما توصیه می‌کنیم به قبرس سفر نکنید چون در صورتی که این کار را انجام دهید ممکن است با عواقب جدی رو به رو شوید.

 

این کشور رانندگان را از خوردن و آشامیدن در حین رانندگی کاملا منع کرده است. این حتی شامل آب آشامیدنی نیز می‌شود و ممکن است برای این کار با جریمه سنگینی رو به رو شوید.

 

۶ - بعد از مشروب خوردن رانندگی نکنید

همه ما می‌دانید که نباید پس از نوشیدن مشروب رانندگی کنیم اما در کشورهای مختلف اروپایی آستانه قانونی این مسئله متفاوت است چرا که به عنوان مثال برخی از کشورها تاکید دارند که اگر می‌خواهید پشت فرمان بنشینید نباید به هیچ وجه نوشیدنی‌های الکلی مصرف کنید.

 

در دانمارک کسی که میزان الکل درون خون او بالای ۲ دهم درصد باشد، اجازه رانندگی پیدا نخواهد کرد و کسانی که چنین کاری را انجام دهند به احتمال زیاد با جریمه‌ای بسیار سنگین رو به رو خواهند شد. در لهستان این آستانه سخت‌گیری شدیدتر است. به طوری که هر راننده‌ای که بالای ۲ صدم درصد الکل در خونش وجود داشته باشد، با مجازات‌های سنگینی چون ممنوعیت رانندگی و حتی زندان رو به رو خواهد شد.

 

سیمون به ما می‌گوید که کشورهای اروپای شرقی به صورت کلی در خصوص مصرف الکل بسیار سخت‌گیر هستند و رانندگی در حالی را که راننده پیشتر الکل مصرف کرده باشد، اصلا تحمل نمی‌کنند. رومانی، جمهوری چک و مجارستان همگی افرادی را که سطح الکل خونشان بالاتر از صفر باشد، جریمه می‌کنند.

 

بنابراین، بهتر است توجه ویژه‌ای به نوشیدن الکل و رانندگی داشته باشید چرا که این مسئله می‌تواند برای شما بسیار دردسرساز شود.

 

۷ - ماشین خود را تمیز نگه دارید

سیمون می‌گوید در برخی از کشورها ممکن است شما به خاطر شرایطی که ماشینتان دارد جریمه شوید. او اضافه می‌کند که مسئله فقط چراغ‌های شکسته، لامپ‌های سوخته و یا خرابی برف‌پاک‌کن نیست بلکه حتی کثیفی خودرو هم می‌تواند شما را به دردسر بیندازد.

 

در بلغارستان و بلاروس رانندگی با خودروی کثیف غیرقانونی است. چه پلاک خودروی شما کثیف باشد و چه شیشه‌های آن، فرقی نمی‌کند، هر کدام که باشد در این دو کشور جریمه خواهید شد. پس اگر هریک از این دو کشور در فهرست دیدنی‌های شما هستند، باید از تمیز بودن خودروی خود اطمینان حاصل کنید.

 

۸- هنگام رانندگی از هدفون استفاده نکنید

احتمالا بسیار شنیده‌اید که به جای استفاده از تلفن همراه و صحبت کردن با دوستان خود در هنگام رانندگی باید از هدفون استفاده کنید؛ اما صبر کنید، قبل از اینکه جواب تلفن دوستتان را بدهید، کمی درباره کشورهای اروپایی که روی این موضوع سخت‌گیر هستند، بیشتر بدانید.

 

برخی از کشورهای اروپایی به صورت کلی استفاده از هدفون با سیم و یا حتی بی‌سیم را در هنگام رانندگی ممنوع اعلام کرده‌اند. فرانسه در سال ۲۰۱۵ استفاده از هرگونه هدفون و هر دستگاهی را که در گوش افراد صدا منتشر می‌کند، ممنوع کرد. اگر شما در فرانسه چنین تخلفی مرتکب شوید، ممکن است با جریمه‌ای سنگین و امتیاز منفی قابل توجه در گواهینامه خود رو به رو شوید.

 

۹- قبل از رانندگی حیوانان کوچک زیر ماشین‌تان را چک کنید

چه بخواهید به یک سفر کوتاه بروید و یا حتی یک مسافرت طولانی‌تر، قانون دانمارک می‌گوید راننده باید پیش از حرکت وسیله نقلیه خود را به صورت کامل بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که وسیله نقلیه شما ایمن است.

 

این یکی هرچند چندان عجیب به نظر نمی‌رسد اما احتمالا قانون دیگر باعث شگفتی شما خواهد شد. در دانمارک الزامی است که راننده پیش از حرکت، زیر ماشین خود را چک کند تا مطمئن شود، هیچ حیوان کوچک و یا کودکی زیر خودرو پنهان نشده باشد.

 

همانطور که دیدید رانندگی در اروپا دشواری‌های خاصی دارد و عدم آگاهی از برخی قوانین باعث می‌شود شیرینی سفر به کامتان تلخ شود و هزینه‌ای گزاف برای جریمه‌های رانندگی بپردازید. پس اگر می‌خواهید از این جریمه‌ها اجتناب کنید، پیش از آغاز سفر، حتما قوانین و محدودیت‌های رانندگی کشور مقصد خود را بررسی کنید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------