کشف تکان‌د‌هندۀ جسدی ۱۵۰۰ساله در غل و زنجیر



جسد زنجیرشده‌ای که به تازگی در محوطۀ یک صومعۀ باستانی پیدا شده، نه زندانی بوده است و نه اسیر جنگی؛ بلکه راهبی مسیحی بوده که زندگی را با تحمل سخت‌ترین ریاضت‌ها به سر می‌برده است. 

به گزارش فرادید: به تازگی در سایت باستان‌شناسی Khirbat el-Masani در چهار کیلومتری شمال غربی بیت‌المقدس، بقایای جسدی ۱۵۰۰ ساله پیدا شده که از سر تا پا در غل و زنجیر بسته شده است. دور گردن، دست‌ها و پا‌های این جسد رشته‌هایی طولانی از زنجیر بسته شده که وزن آن‌ها به ده‌ها کیلوگرم می‌رسد.

 

اما بر خلاف آنچه ممکن است در ابتدا به نظر برسد، این جسد متعلق به یک زندانی یا اسیر جنگی نیست بلکه مربوط به یک راهب مسیحی است که در صومعه‌ای در نزدیکی یک کلیسای باستانی در همین منطقه زندگی می‌کرده است. بقایای این کلیسای باستانی مدتی قبل در همین سایت باستان‌شناسی یافت شده بود. جسد راهب نیز در گوری که در یکی از اتاقک‌های همین صومعه قرار دارد پیدا شده است.

 

 صومعۀ باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

در واقع باستان‌شناسان اعتقاد دارند که این زنجیر‌ها را خود راهب به عنوان نمادی از زندگی پارسامنشانه به خودش بسته بوده؛ زنجیر‌هایی که نمادی از کنترل نفس و چشم‌پوشی از غرایز و شهوات دنیوی بوده‌اند.

 

در سنت رهبانیت مسیحی اینگونه ریاضت‌ها رایج بوده و اسناد و نوشته‌های فراوانی درباره آن‌ها وجود دارد. برخی از راهبان خود را در درون سلول‌ها یا اتاقک‌های کوچک در صومعه‌ها به زنجیر می‌کشیدند و در انزوا و عزلت کامل به عبادت مشغول می‌شدند.

 

این نوع خاص از ریاضت ابتدا در قرن چهارم یا پنجم میلادی در سوریه شکل گرفت و آنطور که از شواهد باستان‌شناسی برمی‌آید، تا سرزمین فلسطین نیز گسترش پیدا کرد. نمونۀ دیگری از اجساد راهبان زنجیرشده، قبلا در جریان حفاری‌های نزدیک صومعۀ «مار الیاس» که بین بیت‌المقدس و بیت‌اللحم قرار دارد یافت شده بود.

 

 صومعۀ باستانی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(صومعۀ مار الیاس که مورد قبلی از اجساد زنجیرشده در آن یافت شده بود)

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------