طرح جدید چین برای کنترل زندگی شهروندان، به سبک فیلم «نمایش ترومن»؟



طرح جدید چین,اخبار گوناگون,خبرهای گوناگون

به گزارش روزیاتو: چین قرار است شبکه ای ترسناک از جوامع شاد شبیه فیلم «نمایش ترومن» را راه اندازی کند که تا سال ۲۰۳۵ میزبان ۳۵ میلیون نفر خواهد بود. مقامات چینی در حال اجرای طرح هایی برای ایجاد این حلقه های زندگی اجتماعی به عنوان بخشی از چشم انداز جدید خود از چگونگی ظاهر شهرهایشان در آینده با نام «جوامع شاد» (Happy Communities) هستند.

 

یکی از بزرگترین شهرهای چین، شانگهای، که پیش بینی می شود در ۱۰ سال آینده ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشته باشد تا سال ۲۰۳۵ امکانات «جوامع شاد» را در اختیار ۹۹ درصد ساکنان قرار می دهد.

 

چین اصرار دارد که این طرح برای بهتر کردن زندگی مردم و ارائه خدمات درب خانه‌های آنهاست. اما بیشتر شبیه دنیای جعلی فیلم موفق «نمایش ترومن» با بازی جیم کری است که در آن ترومن بربنک در دنیای اتوپیایی زندگی می کند، جایی که همه خوشحال هستند، همه یکدیگر را می شناسند و نیازهای آنها بدون نیاز به ترک این شهر، دائما برآورده می شود.

 

با این حال بدون اینکه او بداند، دائماً تحت نظارت است و هر بخش از زندگی او توسط یک استودیوی تلویزیونی مدیریت می شود. در مورد طرح «جوامع شاد» چین هم احتمالا این نظارت توسط دولت، انجام خواهد شد.

 

این طرح ها در برابر پس زمینه ی وحشتناک دستگاه نظارتی عظیم دولتی چین انجام می شود. به نظر می‌رسد که «جوامع شاد» جدید چین کمتر شبیه شهرهای ایده آل آینده نگر و بیشتر شبیه جوامع تحت مدیریت دولتی هستند.

 

بخشی از این طرح این است که مقامات حزب کمونیست در میان مردم محلی حضور یابند و مانند یکی از افراد «جامعه شاد» زندگی کنند.

 

ساکنان این شهرها باید یک برنامه دولتی را روی گوشی هوشمند خود دانلود کنند که به آنها اجازه می دهد ۱۰۰ سرویس دولتی را مدیریت کنند. رسانه های چینی همچنین گزارش می دهند که نظارت امنیتی دیجیتال در برخی از روستاهای آزمایشی در حال اجرا است. به نظر می رسد که «جوامع شاد» کمتر شبیه شهرها و بیشتر شبیه کمون های تحت مدیریت دولتی هستند.

 

اما برخی از مقامات چینی اصرار دارند که این جوامع، آینده روشن چین هستند. یکی از مقامات حزب کمونیست، اصرار داشت که با اجرایی شدن این طرح، جوامع ایمن، هماهنگ و زیبا می شوند.

 

به نظر می رسد این طرح ها دنباله‌ی نگران کننده هشدارهای بسیاری در مورد محدودیت های جامعه چینی است. مواردی مانند اعتبار اجتماعی، دوربین های نظارت بر احساسات و گوشی های هوشمند که اطلاعات را جمع آوری می کنند.

 

جامعه شاد شانگهای، در روستای ژانگ‌یان (Zhangyan) واقع در منطقه کوئینگ‌پو، زمانی روستایی باستانی و عجیب بود و اکنون تقریباً ۳,۰۰۰ نفر در آن ساکن هستند.

 

«جامعه شاد» توسط تیمی در دانشگاه تونگجی در سال ۲۰۲۱ طراحی و ساخته شد. آنها این روستای باستانی را به طور کامل به طرحی مدرن برای آینده شانگهای تبدیل کردند.

 

ساکنان می توانند به محل کار و مدرسه بروند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به مراقبت های پزشکی دسترسی داشته باشند. مساحت این منطقه حدود ۵۰,۰۰۰ متر مربع با بیش از ۱,۲۰۰ واحد مسکونی جدید است.

 

این منطقه از چهار ساختمان تشکیل شده است که هر کدام دارای ۲۴ طبقه است و دارای طیف وسیعی از آپارتمان ها، از واحدهای استودیویی گرفته تا واحدهای سه خوابه است.

 

مرکز دهکده جایی است که ساکنان «جامعه شاد» می توانند برای مطالعه، تماشای فیلم، معاشرت و حتی مشاوره حقوقی گرد هم آیند. خدمات مشاوره حقوقی در این مرکز همچنین به عنوان بستری برای میانجیگری اختلافات همسایگان نیز عمل می کند.

 

تو یونگ جون، رئیس «انجمن شاد» گفت: «این مراکز بازسازی شده و ما می خواهیم ساکنان را وادار کنیم تا از خانه های خود خارج شده و به جامعه بروند و از زندگی در “جامعه شاد” لذت ببرند.»

 

فضاهای زمین های کشاورزی خالی به همراه محل سکونت کشاورزان، جاده ها و پل ها و امکانات خدمات عمومی با امکانات تناسب اندام به عنوان بخشی از تغییرات آینده نگرانه ژانگیان ارتقا یافته اند.

 

حتی پزشکان رباتیک وجود دارند و می توانید فشار خون خود را توسط یک ماشین سلامت هوشمند بررسی کنید. این ربات هوشمند تصمیم می گیرد که آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارید یا خیر.

 

این منطقه اگرچه تنها ۳۰ کیلومتر از مرکز شهر شلوغ شانگهای فاصله داشت، اما زمانی ساکنان برای دسترسی به خدمات شهری مشکل داشتند. آنها چاره ای جز خروج از منطقع خود نداشتند تا بتوانند از امکانات رفاهی بهره مند شوند. اما اکنون در «جامعه شاد»، ساکنان دسترسی فوری به تمام خدمات ضروری را دارند که دقیقاً در آستانه خانه هایشان قرار گرفته است.

 

یونگ جون گفت: «ما می‌توانیم تمام امور کوچک جامعه را بدون ترک روستا حل کنیم. لبخند روی صورت روستاییان، منعکس کننده زندگی شاد اجتماعی در اینجا است.»

 

تبدیل ژانگ‌یان به «جامعه شاد» یکی از اولین طرح هاب آزمایشی این مفهوم بود. بر اساس طرح جامع شانگهای ۲۰۱۷-۲۰۳۵، مقامات در تلاش هستند تا این جوامع را تا سال ۲۰۳۵ در اختیار ۹۹ درصد مردم چین قرار دهند.

 

در سال ۲۰۲۰، وزارت مسکن و توسعه شهری و روستایی چین دستورالعمل هایی را برای ترویج این سبک از زندگی دسته جمعی منتشر کرد.

 

این دستورالعمل ها خواستار ایجاد محله هایی با کاربری مختلط است که به خوبی با حمل و نقل عمومی، مسیرهای دوچرخه سواری و خیابان های مناسب برای عابر پیاده ارتباط برقرار می کنند. گفته می شود هدف این طرح، کاهش پراکندگی شهری، تراکم ترافیک و آلودگی هوا و در عین حال بهبود کیفیت زندگی برای ساکنان است.

 

چندین شهر دیگر خارج از شانگهای نیز اجرای این مفهوم را آغاز کرده اند. در شنژن، جنوب شرقی چین، دولت یک برنامه آزمایشی برای تبدیل ۱۰۰ محله موجود به «جامعه شاد» راه اندازی کرده است. شهر چنگدو در جنوب غربی چین نیز اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، ۳۰ مورد از این جوامع را توسعه دهد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------