منوی میلیاردی غذای حیوانات باغ‌ وحش تهران | پرخورترین حیوان تهران را بشناسید



بیش از ۵۰۰ حیوان در باغ‌وحش ارم نگهداری می‌شوند که هرکدام رژیم غذایی جداگانه و البته خوراک‌های متفاوتی دارند. مدیر باغ‌وحش ارم می‌گوید این حیوانات ماهانه بیش از یک میلیارد تومان غذا می‌خورند که همه‌شان تازه و دارای بالاترین کیفیت است. با مدیر باغ‌وحش همراه شدیم تا ببینیم این حیوانات چه می‌خورند. 

 

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

به گزارش همشهری آنلاین؛ چرخه زندگی حیوانات به دو غریزه اساسی وابسته است، تولیدمثل و غذا. پرویز قندالی، مدیر باغ‌وحش ارم، در این خصوص می‌گوید: «غذا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در باغ‌وحش ارم است. تغذیه مناسب حیوانات، علاوه بر اینکه از بروز بیمارهای حیوانات جلوگیری می‌کند، موجب طول‌عمر بیشتر حیوانات نیز می‌شود. شیر یکی از حیواناتی است که عمر آن در طبیعت چیزی بین ۱۶ تا ۱۸ سال است، اما در باغ‌وحش می‌تواند تا ۲۵ سال هم زندگی کند؛ نمونه‌اش را در این باغ‌وحش داشته‌ایم.»

 

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

قندالی در پاسخ به این سؤال که آیا حیوانات در ساعات مشخصی تغذیه می‌شوند، می‌گوید: «به حیوانات وحشی و گوشت‌خوار، مثل شیر و ببر و...، یک روز در میان غذا داده می‌شود. غذای اصلی آنها هم گوشت تازه گوساله است که از کشتارگاه تهیه می‌کنیم و شناسه سلامت دارند.»

 

او ادامه می‌دهد: «میزان غذای هر حیوان مشخص است. قرار نیست اینجا حیوانات پرخوری کنند و چاق شوند. حیوانات در طبیعت هم با استاندارد خاصی غذا می‌خورند. حیوانات درنده با توجه به فیزیک و رژیم غذایی‌شان و به‌این‌علت که در طبیعت نیز هرروز شکار نمی‌کنند، نیازی به تغذیه روزانه ندارند. این حیوانات بعد از هر شکار نیازمند زمان هستند تا بتوانند غذا را هضم کنند.»

 

پرخورترین حیوان تهران

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

مدیر باغ‌وحش ارم پرخورترین حیوان را فیل معرفی می‌کند و می‌گوید: «پرخورترین حیوان باغ‌وحش ما فیل است که روزانه ۳۰۰ کیلوگرم یونجه و میوه‌ مصرف می‌کند.»

 

قندالی در ادامه نکات جالبی از نحوه تغذیه خزندگان برای ما می‌گوید: «غذای خزندگانی مانند مار، به دلیل اینکه زنده‌خوار هستند، موش و خرگوش است. برای همین در زمان‌های مشخصی این حیوانات را در محل نگهداری‌شان رها می‌کنیم. این حیوانات نیز نیاز به غذادهی روزانه ندارند. روند هضم غذا در بدن این حیوانات خیلی کند است و به همین دلیل، خزندگان جزو حیوانات کم‌خوراک در باغ‌وحش هستند.»

 

صبحانه به‌وقت باغ‌وحش

 مدیر باغ‌وحش ارم در ادامه با اشاره به چند و چون تغذیه سایر حیوانات می‌گوید: «حیوانات غیردرنده و گیاه‌خوار عموماً باید هرروز تغذیه شوند. ما هرروز ساعت ۹:۳۰ با انواع و اقسام سبزی‌ها و میوه‌های تازه از این حیوانات پذیرایی می‌کنیم.»

 

قندالی می‌گوید: «در مورد تغذیه حیوانات هیچ نکته مخفی‌ای نداریم، چراکه بهترین سبزی‌ها و میوه‌های تازه را برای تغذیه حیوانات باغ‌وحش خریداری می‌کنیم. انواع سبزی‌ها، فلفل دلمه‌ای، هویج، نارنگی، موز، سیب، کاهو و کلم از جمله خریدهای هفتگی ماست که روزهای یکشنبه و چهارشنبه انجام می‌شود. علاوه بر این، برخی گونه‌ها نیازمند غذاهایی مانند عسل، ماهی قزل‌آلا و خرما هستند که آنها نیز خریداری می‌شود.»

 

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 تخلیه بار خوراک حیوانات باغ‌وحش

 

باغ زایمان حیوانات

مدیر باغ‌وحش ارم با اشاره به‌ضرورت توسعه فضای باغ‌وحش می‌گوید: «طبق برنامه‌ریزی‌ها، بنا داریم در ضلع جنوب غربی حدود ۴ هکتار به فضای باغ‌وحش اضافه کنیم. الآن مساحت باغ‌وحش ۶ هکتار است که با توجه به تعدد گونه‌های جانوری، نیازمند افزودن فضا هستیم. در سال گذشته ۲۲ گونه جانوری در باغ‌وحش زایمان کردند که نشان از شرایط مناسب نگهداری از این حیوانات در باغ‌وحش است.»

 

حیوانات پول‌خور!

قندالی در ادامه با اشاره به هزینه‌های هنگفت نگهداری از حیوانات در باغ‌وحش ارم می‌گوید: «ماهانه حدود یک میلیارد تومان هزینه تغذیه حیوانات است. این غیر از هزینه‌های دامپزشکی، حقوق کارکنان و... است. بعد از کرونا، خوشبختانه شرایط کمی بهتر شده است و می‌توانیم با درآمد بلیت‌فروشی هزینه‌ها را مدیریت کنیم. علاوه بر این، توسعه و نگهداری از قفس حیوانات بسیار هزینه‌بر است. برای مثال، سال گذشته و بعد از تولد «مایسا»، بچه‌فیل باغ‌وحش، حدود یک میلیارد تومان برای توسعه و جداسازی فضا هزینه کردیم تا بچه‌فیل بازیگوش در آرامش زندگی کند.»

 

مدیر باغ‌وحش ارم به پایش غذا خوردن حیوانات اشاره می‌کند و می‌گوید: «غذا نخوردن و بی‌میلی حیوانات بسیار مهم است. چون در این صورت مراقبان حیوانات متوجه وضعیت سلامت حیوان می‌شوند.»

 

به حیوانات غذا ندهید، برق شما را می‌گیرد

به حیوانات غذا ندهید. این جمله پرتکراری است که در تابلوهای مختلفی در نقاط مختلف باغ‌وحش ارم نصب شده است، اما برخی بازدیدکنندگان دوست دارند از غذاهایی که همراهشان است به حیوانات بدهند. قاعدتاً حیوانات چیپس، پفک و یا نوشابه نمی‌خورند، اما بازهم بازدیدکنندگان اصرار دارند به حیوانات خوراکی خارج از رژیم غذایی‌شان بدهند. قندالی با اشاره به بی‌توجهی برخی بازدیدکنندگان به تغذیه حیوانات می‌گوید: «حقیقت این است که ما نیازمند آموزش نحوه ارتباط با حیوانات هستیم. دیدن غذا خوردن حیوانات یکی از صحنه‌های جالب‌توجه در طبیعت است، اما هرکدام از این حیوانات با صرف هزینه‌های گزاف، رژیم غذایی مشخصی دارند تا دچار بیماری نشوند. برخی غذاهایی که ما مصرف می‌کنیم اصولاً برای حیوانات مضر است.»

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

او ادامه می‌دهد: «متأسفانه برخی بازدیدکنندگان از خوراکی‌های همراهشان به حیوانات می‌دهند که ممکن است حیوانات را دچار مشکل کند. برای همین مجبور شده‌ایم فاصله زیادی میان محل بازدیدکنندگان با حیوانات ایجاد کنیم و حفاظ برقی برای قفس حیوانات بگذاریم که به بازدیدکنندگان نزدیک نشوند، چون شاهد مواردی بوده‌ایم که مجبور به اتخاذ این تدابیر و اقدامات شده‌ایم؛ مثلا یک نفر سعی داشت سیگارش را روی خرطوم فیل خاموش کند یا برخی از بازدیدکنندگان لای میوه‌ها اشیاء تیز می‌گذاشتند تا حیوان بخورد.»

 

پارک جانورشناسی 

باغ‌وحش را «پارک جانورشناسی» هم می‌گویند که معمولاً در آن حیوانات اهلی و وحشی را در شرایط مشابه و طبیعی نگهداری می‌کنند. قندالی در مورد ضرورت وجود باغ‌وحش‌ها و انتقاداتی که در خصوص نگهداری از حیوانات در این محیط‌ها مطرح است، می‌گوید: «واقعیت این است که امروز تقریباً هیچ‌گونه جانوری مگر در موارد استثنا و برای حفاظت از انقراض و ... از طبیعت به باغ‌وحش‌ها منتقل نمی‌شود.»

 

مدیر باغ‌وحش ارم می‌گوید: «ما هیچ حیوانی را از طبیعت به باغ‌وحش نمی‌آوریم و یکی از اصول باغ‌وحش نیز همین است. تمام حیوانات باغ‌وحش یا از باغ‌وحش‌های اروپا به اینجا منتقل شده‌اندو یا حیواناتی بوده‌اند که دیگر قابل بازگشت به طبیعت نبوده‌اند. در باغ‌وحش ارم حدود ۶۰ درصد حیوانات بومی و ۴۰ درصد غیربومی هستند. ما در اینجا بیش از ۱۱۰ گونه جانوری و بیش از ۵۰۰ حیوان داریم.»

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

 باغ‌وحش ارم,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------