بازتولید حیرت‌انگیز عطر ۳ هزار ساله



 ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
این عطر که در ساخت آن از گیاهان مخصوص بخش‌های شمالی بین‌النهرین استفاده شده، ‌ «نیسابا» ‌ نام گرفته است. این نام برگرفته از نام الهه گندم و نوشتار بین‌النهرین است.

به گزارش همشهری آنلاین ؛ متخصصان تولید عطر گرد هم آمدند و نوعی عطر باستانی متعلق به تمدن بین‌النهرین را بار دیگر تولید کردند.

 

گروهی از متخصصان تولید عطر در ترکیه موفق شدند فرمول یک عطر باستانی بین‌النهرینی را بار دیگر تولید کنند. در ساخت این عطر سه‌هزار و ۲۰۰ ساله از گیاهان بومی منطقه بین‌النهرین استفاده شده است. این عطر اکنون در کلیسای تاریخی «سنت جورج» ‌ واقع در شهر دیاربکر کشور ترکیه به نمایش گذاشته شده است.

 

به گفته شهردار «دیاربکر»، تعدادی از نمونه‌های بازخلق‌شده بطری‌های عطر چند هزارساله به همراه نمونه‌ای از این عطر باستانی بین‌النهرینی برای مردم به نمایش گذاشته شده است.

 

این عطر که در ساخت آن از گیاهان مخصوص بخش‌های شمالی بین‌النهرین استفاده شده، ‌ «نیسابا» ‌ نام گرفته است. این نام برگرفته از نام الهه گندم و نوشتار بین‌النهرین است. «نیسابا» ‌ یکی از قدیمی‌ترین الهه‌های سومری محسوب می‌شود.

 

«دیاربکر»، خانه تمدن‌های باستانی بسیاری از جمله سومری، آشوری، ‌ بابل و هیتی‌ها بوده است. این مکان به عنوان یک مرکز مهم برای تولید عطر و توقفگاه حیاتی برای تاجران عطر محسوب می‌شد.

 

این عطرهای باستانی بین‌النهرینی در بطری‌هایی از جنس شیشه‌های مخصوص یا محفظه‌های سرامیکی نگهداری می‌شدند. در نمایشگاهی که اخیرا در «دیاربکر» ‌ برگزار شده است، ‌ نمونه‌های بازخلق‌شده از بطری‌های عطری به نمایش گذاشته شده‌اند که در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف‌ شده‌اند. بطری‌های اصلی در یک قلعه سه‌هزار ساله کشف شدند که در دوران حکومت امپراتوری روم به عنوان پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک متخصص سرامیک‌ و ظروف شیشه‌ای باستانی بر ساخت نمونه‌های مشابه این بطری‌های عطر نظارت داشته است.

 

متخصصان برای ساخت عطر سه‌هزار و ۲۰۰ ساله تحقیقات مفصل و دقیقی را انجام دادند و از روش‌های آزمایشگاهی بهره گرفتند. البته شناسایی گیاهانی که برای تولید این نوع عطر به کارگرفته می‌شد، ‌ کار آسانی نبود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------