۱۳ خرافه و افسانه در مورد عطسه



در برخی فرهنگ‌های باستانی، به افرادی که عطسه می‌کردند تبریک می‌گفتند، زیرا اعتقاد بر این بود که فرد عطسه‌کننده از چنگال یک روح شیطانی رها شده است. 

به گزارش فرادید؛  یونانیان، مصریان و رومیان باستان بر این باور بودند که عطسه نشانه‌ای فرازمینی است که آینده را آشکار می‌کند. به اعتقاد آن‌ها عطسه می‌تواند یک فال خوب یا بد باشد که شانس یا بدبختی را با خود به همراه بیاورد.

 

در قرون وسطی، اروپایی‌ها عطسه را یک فال بد می‌دانستند. این از این باور سرچشمه می‌گرفت که زندگی با نَفَس گره خورده است. به این معنا که وقته عطسه می‌کنید مقدار قابل توجهی نَفَس خارج می‌شود، این موضوع باعث شد تا مردم در قرون وسطی تصور کنند که در روز‌های آینده اتفاقی کشنده رخ خواهد داد.

 

در فرهنگ لهستانی، عطسه به عنوان یک علامت ناخوشایند تصور می‌شود. اعتقاد بر این است که وقتی زنی عطسه می‌کند، مادرشوهر از او بد می‌گوید. اگر فردی که عطسه می‌کند مجرد باشد، ممکن است پس از ازدواج با مادرشوهرش رابطه بدی داشته باشد. این خرافات در عصر مدرن به یک باور عمومی تبدیل شده است.

 

خرافات مرتبط با عطسه در آسیای شرقی نسبتاً متنوع است. با این حال، یک باور موازی در مورد عطسه در فرهنگ ژاپنی، کره ای، ویتنامی و چینی تا حد زیادی به جنسیت نسبت می‌دهد. یک باور خرافی رایج که در کشور‌های آسیای شرقی رایج وجود دارد، این است که اگر پشت سر شخصی در مورد او صحبت شود، باعث عطسه بلند او می‌شود. علاوه بر این، تعداد عطسه‌ها تعیین می‌کند که آیا چیزی بد یا خوب گفته می‌شود. یک عطسه به این معنی است که مردم چیز‌های خوبی در مورد شما می‌گویند. دو عطسه پشت سر هم به این معنی است که مردم در مورد شما بد می‌گویند. سه عطسه پشت سر هم نشانه این است که کسی عاشق شماست یا ممکن است به زودی عاشق شوید. چهار عطسه یا بیشتر به این معنی است که بلایی بر سر خود شخص یا خانواده او خواهد آمد.

 

در فرهنگ هندی، عطسه کردن قبل از رفتن به محل کار یا عطسه کردن هنگام خروج از خانه، نامطلوب تلقی می‌شود. مرسوم است که در هنگام عطسه مکث کنید و کمی آب بنوشید تا جنج (صدا و فریاد گاو) شنیده شود تا از بدبختی جلوگیری کند.

 

در فرهنگ ایتالیایی، عطسه گربه را خوش شانسی می‌دانند، اعتقاد بر این است که بدشانسی را دفع می‌کند و رفاه می‌آورد. علاوه بر این، اگر عروس در روز عروسی عطسه گربه‌ای را بشنود، به این معنی است که ازدواج اش همراه با خوشبختی خواهد بود. با این حال، اگر یک گربه سه بار عطسه کند، تمام خانواده شما دچار سرماخوردگی می‌شوند!

 

 عطسه,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

باور‌های زیر گسترده‌تر هستند و نمی‌توان آن‌ها را به یک فرهنگ یا جامعه نسبت داد.

 

زمانی که یک فرد بین ظهر تا نیمه شب عطسه می‌کند، خوش شانسی محسوب می‌شود، در حالی که در فرهنگ‌های خاص همین امر به عنوان یک فال بد در نظر گرفته می‌شود.

 

وقتی دو نفر همزمان عطسه می‌کنند، اعتقاد بر این است که کائنات خوشحال هستند و به مردم سلامتی می‌دهند.

 

عطسه در هنگام لباس پوشیدن و در زمان صبح بدشانسی تلقی می‌شود، باور بدبختی ممکن است در طول روز اتفاق بیفتد.

 

اگر هنگام عطسه سر خود را به سمت راست بچرخانید، خوش شانسی و اگر به چپ سر خود را بچرخانید، بدشانسی محسوب می‌شود.

 

در برخی فرهنگ‌های باستانی، به افرادی که عطسه می‌کردند تبریک می‌گفتند، زیرا اعتقاد بر این بود که فرد عطسه‌کننده از چنگال یک روح شیطانی رها شده است.

 

اعتقاد بر این است که وقتی دو یا چند نفر در حال گفتگو هستند و یکی از آن‌ها عطسه می‌کند، حقیقت را در آنچه گفته شده آشکار می‌کند.

 

در حالی که در عصر دیجیتال، مردم تمایل دارند عطسه را به عنوان یک واکنش اسپاسمیک و غیرارادی به دلیل وجود ذرات خارجی، آلرژی یا سرما ببینند، در پس ذهن آن‌ها سؤالاتی از احتمالات پنهان شده است که قابل توضیح نیستند. مثلا این سوال ممکن است این باشد که عطسه آیا برای او خوش شانسی یا بدشانسی می‌آورد؟

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------