کلاغ‌های باهوش و استفاده حرفه‌ای از ابزار!



کلاغ ها ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
پژوهشی جدید نشان داده است که کلاغ ها همانند انسان ها برای برخی ابزارهای خود نسبت به موارد دیگر ارزش بیشتری قائل هستند. 

به گزارش عصر ایران؛  کلاغ های کالدونیای جدید – مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه در اقیانوس آرام – به دلیل استفاده از ابزار برای شکار معروف هستند. طی یک دهه گذشته، دانشمندان استفاده پرندگان از شاخه ها به عنوان ابزار برای بیرون کشیدن دانه یا لارو حشرات از درختان را مورد بررسی قرار داده اند.

 

اکنون پژوهشی جدید نشان داده است که کلاغ های کالدونیای جدید همانند انسان ها برای برخی ابزارهای خود نسبت به موارد دیگر ارزش بیشتری قائل هستند و با دقت از آنها استفاده کرده و در زمانی که نیازی به آنها ندارند به خوبی از آنها مراقبت می کنند.

 

باربارا کلمپ، اکولوژیست رفتاری در موسسه رفتار حیوانات مکس پلانک در آلمان و مولف ارشد مطالعه، این نوع رفتار کلاغ ها را به رفتار مردم با یک گوشی هوشمند به تازگی خریداری شده تشبیه می کند. ما تلاش می کنیم تا گوشی هوشمند جدید خود را از خط و خش، زمین خوردن یا گم شدن در امان نگه داریم. اما در مورد یک تلفن همراه قدیمی تا این اندازه احتیاط نمی کنیم.

 

به طور مشابه، دو ابزاری که کلاغ کالدونیایی استفاده می کند نیازمند سطوح مختلف زمان و تلاش برای به دست آوردن هستند. ابزارهای بدون قلاب به طور معمول شاخه یا ساقه ای هستند که در کف جنگل یافت می شوند. آنها فراوان هستند و می توانند بلافاصله مورد استفاده قرار بگیرند. از سوی دیگر، ابزارهای قلاب‌دار به طور کلی از چوب نوع خاصی درختچه درست می شوند که یافتن آن همواره آسان نیست. پس از یافتن آن، کلاغ باید وقت خود را صرف شکل دادن یک نوک قلاب‌دار کند.

 

کلاغ‌های باهوش و استفاده حرفه‌ای از ابزار!

 

ساخت ابزارهای قلاب‌دار زمانبر است، اما ارزش صرف زمان را دارد. کلاغ ها می توانند با کمک این ابزار نسبت به ابزارهای بدون قلاب، شکار خود را ده برابر سریع‌تر خارج کنند.

 

دانشمندان قبلا مشاهده کرده بودند که کلاغ های کالدونیای جدید گاهی اوقات برای پیشگیری از افتادن ابزار یا پنهان کردن از دید کلاغ های دیگر، آن را زیر پای خود نگه داشته یا درون یک سوراخ در درخت قرار می دهند. سپس، پژوهشگران بررسی این موضوع که آیا کلاغ ها از ابزارهایی که برای کسب آنها بیشتر تلاش کرده اند، مراقبت بیشتری می کنند را در دستور کار خود قرار دادند.

 

آنها دریافتند بین انتخاب ابزار بدون قلاب و ابزار قلاب‌دار، بیشتر کلاغ ها گزینه دوم را برای دسترسی به غذای خود بر می گزینند. همچنین، مشخص شد کلاغ ها به طور کلی از ابزارهای خود خود به خوبی مراقبت می کنند در شرایطی که سطح مراقبت از ابزارهای قلاب‌دار به طور قابل توجهی بیشتر از ابزارهای بدون قلاب بود.

 

این نخستین مطالعه ای است که نحوه رفتار و محافظت حیوانات از انواع مختلف ابزار را بررسی می کند که به نوبه خود ارزشی که حیوانات برای این اشیا در نظر می گیرند را نشان می دهد.

 

پژوهشگران امیدوارند این الگوی جدید برای مقایسه رفتار حیوانات دیگر که از ابزار استفاده می کنند، مانند شامپانزه ها که از شاخه برای شکار حشرات استفاده می کنند، سمورها که از سنگ برای شکستن صدف ها استفاده می کنند و دارکوب ها که از خارهای کاکتوس برای دسترسی به حشرات استفاده می کنند و آگاهی بیشتر در مورد هوش حیوانات بکار گرفته شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------