معروف‌ترین رسوایی‌های غذایی تاریخ



 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

شما همیشه چیزی را که فکر می‌کنید می‌خورید نمی‌خورید! این یک واقعیت وحشتناک است؛ بسیاری از شرکت‌های موادغذایی برای افزایش فروش خود با ارزان‌ترین روش، در فروش کالای خود تقلب و فریبکاری می‌کنند و بسیاری از آن‌ها رسوایی‌های غذایی بار آورده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را فراموش کرد!

  

روغن زیتون تقلبی در اسپانیا

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در سال ۱۹۸۱، شیوع "سندرم روغن سمی" در اسپانیا رخ داد. روغن آنیلین به عنوان روغن زیتون به تمام دلالان خیابانی فروخته می‌شد.

 

روغن زیتون تقلبی باعث یک واکنش آلرژیک شدید شد که منجر به مرگ بیش از ۱۰۰۰ نفر گردید. این فاجعه یکی از بزرگترین فجایع مرگبار غذایی قرن بود.

 

ابعاد فاجعه به همین جا ختم نشد، بلکه کسانی که جان سالم به در بردند، زندگی سختی را پشت سر گذاشتند و از بیماری های صعب‌العلاج رنج بردند.

 

اضافه کردن ملامین به شیر

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

  

در سال ۲۰۰۸، در چین ماده ملامین برای گذراندن آزمایشات پروتئین به شیر اضافه شد. مشکل این است که ملامین احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

 

بر اثر این فعالیت کلاهبرداری بیش از ۳۰۰ هزار تن بیمار شدند و حدود ۵۰ هزار کودک نیز به دلیل ابتلا به سنگ کلیه در بیمارستان بستری شدند.

 

ملامین در ساخت کودها، بتن و پلاستیک استفاده می‌شود و احتمال مشکلات کلیوی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

 

بیش از ۲۲ شرکت لبنیات چینی ملامین را به محصولات خود اضافه کردند که باعث خشم شدید مشتریان شد.

 

نمونه‌های آزمایشی نشان داد که محصولات لبنی تا ۵۰۰ برابر حداکثر مجاز ملامینه دارند. بیش از بیست نفر در این رسوایی مجرم شناخته و حتی دو نفر از آنها  اعدام شدند.

 

بدترین بخش این رسوایی این است که این محصول تقلبی باعث مرگ شش کودک، روند درمانی پنجاه هزار کودک و آسیب رساندن به سلامت بیش از سیصدهزار نفر شد.

  

کره بادام زمینی آلوده به سالمونلا

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

یکی از بدترین رسوایی‌های غذایی بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در ایالات متحده رخ داد، پس از آن که استوارت پارنل، مدیرعامل سابق شرکت بادام‌زمینی، با ارسال آگاهانه کره بادام‌زمینی آلوده به سالمونلا به چهل و شش ایالت آمریکا موافقت کرد.

 

شیوع این بیماری باعث شد، حدود ۳۶۱ شرکت،  ۳۹۱۳ محصول مختلف را برگشت زدند. در نهایت پرونده‌هایی تشکیل شد و مدیر عامل سابق این شرکت در حال گذراندن حبس ابد است.

 

رسوایی بیماری جنون گاوی در بریتانیا

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در طول دهه ۱۹۸۰، یک رسوایی وحشتناک گوشت گاو در بریتانیا رخ داد. گاوهایی که با پودر استخوان تغذیه شده بودند به آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی آلوده شدند.

 

بیش از ۱۶۰ تن در بریتانیا بر اثر این بیماری مرگبار تخریب کننده عصبی معروف به "جنون گاوی" جان خود را از دست دادند.

 

بیماری همه‌گیر و گوشت گاو آلوده بسیاری از کشورها را مجبور کرد که ممنوعیت های کاملی را برای گوشت گاو بریتانیا اعمال کنند.

 

رسوایی جو رادیواکتیو

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

بین سال های ۱۹۴۶ و ۱۹۵۳، برای بررسی اثرات تشعشعات، کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده و شرکت Quaker Oats به ۷۳ کودک ناتوان ذهنی را با بلغور جو دوسر رادیواکتیوی، تغذیه کردند.

 

این آزمایش برای اثبات این موضوع انجام شد که جو کواکر حاوی مواد مغذی است که می تواند در سراسر بدن حرکت کند. 

 

شکایاتی مطرح شده است، اما Quaker Oats بیان می‌کند که سطح تشعشعات موجود در بلغور جو دوسر با میزان تشعشعات معمولی افراد در یک سال مقایسه شده است. این حکم نقض حقوق شهروندی این کودکان را اعلام کرد.

 

در سال ۱۹۹۸، نتیجه این دعاوی متهم شدن شرکت تولید جو مذکور و مرکز تحقیقاتی ماساچوست به زیرپاگذاشتن حقوق بشر و پرداخت غرامت ۱،۸۵ میلیون دلاری شدند.

 

با کمال تعجب، پس از این رسوایی عظیم، جو کواکر Quaker Oats سهم خود را از تسویه حساب پرداخت کرد و به تجارت خود ادامه داد.

 

 

آب سیب تقلبی

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در دهه هشتاد میلادی قرن پیش، آب راش-آجیل ساخته شده از شکر چغندر و شکر ذرت به عنوان آب سیب صد در صد طبیعی به بازار عرضه شد.

 

این یکی از بزرگترین رسوایی‌های غذایی قرن بود. این شرکت به دلیل فروش آب سیب تقلبی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا میلیون‌ها دلار جریمه شد.

 

در کمال تعجب حتی پس از ارتکاب این جنایت بزرگ، این شرکت همچنان در حال فعالیت است و محصولات زیادی در بازار دارد! 

 

حقیقت طعم لذیذ سیب زمینی سرخ شده مک دونالد

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

حقیقت طعم و مزه سیب زمینی سرخ کرده مک دونالد در سال ۲۰۰۱ فاش شد. سیب زمینی سرخ کرده "وگان: گیاهی" با روغن با طعم گوشت گاو سرخ می شد.

 

پس از انتشار این رسوایی، مک‌دونالد در دفاع از خود گفت که هرگز سیب‌زمینی سرخ کرده را به عنوان یک کالای گیاهی به بازار عرضه نکرده است.

 

این رسوایی برای گیاهخواران و افرادی که گوشت گاو نمی‌خورند شوک وارد کرد. با این حال، مک دونالد هنوز هم بزرگترین زنجیره فست فود است و با وجود منوی گوشت‌خواری، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

  

گوشت اسب در برگر کینگ

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در سال ۲۰۱۳، برگر کینگ متهم شد که در محصولات که آنها را گوشت گاو تبلیغ می‌کند، از مخلوط گوشت اسب و گاو استفاده کرده‌ است.

 

این رسوایی زمانی به وجود آمد که برخی از تامین‌کنندگان اروپایی گوشت، محصولات Burger King زیر ذره‌بین بازرس‌ها قرار گرفتند.

 

برگر کینگ تامین‌کنندگان خود را مقصر این گوشت تقلبی دانست. کشورهای دیگر شروع به زیر سوال بردن محتوای محصول برگر کینگ کردند که وجهه آن را به خطر انداخته بود.

 

در نهایت برگر کینگ پس از یک تغییر اساسی تصمیم گرفت تامین کنندگان خود را تغییر دهد تا مشتریان را راضی نگه دارد.

  

انفجار هندوانه‌های شهر جیانگ‌سو چین

 رسوایی‌های غذایی,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در سال ۲۰۱۱، عجیب‌ترین رسوایی غذایی در چین زمانی رخ داد که هندوانه‌ها ناگهانی در استان جیانگ سو شروع به انفجار کردند.

 

مشخص شد که کشاورزان در آن شهر از ماده شیمیایی فورکلورفنورون forchlorfenuron برای تقویت رشد محصولات خود استفاده می‌کردند. در نتیجه، هندوانه به دلیل رشد سریع خود که بسیار سریع تر از سرعت طبیعی آن بود، منفجر می‌شد.

 

تابناک باتو

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------