راهنمای سفر به کربلا



راهنمای مسافرتی به کربلا,سفر به کربلا شهر کربلا از لحاظ جغرافیایی در جنوب کشور عراق قرار دارد
 

از مهمترین شهرهای زیارتی که سالانه تعداد زیادی از زائرین را به سمت خود جذب می کند، کربلا است. از مهمترین قطب های گردشگری در این شهر زیارتی مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) هستند که سبب شده تعداد زیادی از مسافران از سراسر دنیا به سمت کربلا روانه شوند.

 

گردشگری در این شهر در برخی از ایام سال نظیر محرم، صفر، تاسوعا، عاشورا و به خصوص در اربعین به اوج خود می رسد و به طوری که عده ای پیاده راهی این شهر زیارتی می شوند. اما مانند هر شهر و کشور دیگری که می خواهیم به آن سفر کنیم، باید اطلاعات دقیقی از شماره های ضروری این شهر، رستوران های آن و همینطور هتل ها و خیلی چیزهای دیگر بدانیم تا بتوانیم سفری خوب را تجربه کنیم. در این مطلب قصد داریم تا راهنمای سفر به کربلا را به شما عزیزان ارائه دهیم، اگر آماده هستید در ادامه ی راهنمای سفر به کربلا با ما همراه باشید.


موقعیت جغرافیایی کربلا
شهر کربلا از لحاظ جغرافیایی در جنوب کشور عراق قرار دارد و در فاصله ۹۷ کیلومتری از شهر بغداد قرار گرفته است. مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۴ انجام شده در این شهر جمعیت آن برابر با ۶۹۰۱۰۰ بوده است که این رقم تاکنون حتما تغییر کرده است. همانطور که می دانید این شهر بارها مورد هجوم حملات تروریستی قرار گرفته و همین امر سبب شده تا پیشرفت چندانی در آن ظهور پیدا نکند، اما خوب هیچ کدام از این دلایل سبب نشده تا از محبوبیت این شهر در بین اغلب مردم جهان کاسته شود و آنان از سفر در ایام خاص به این شهر صرف نظر کنند.


وضعیت آب و هوای کربلا
با توجه به شرایط جغرافیایی که شهر کربلا دارد، عمدتا شما صحرا خواهید دید و همین خود سبب می شود تا گرما بی حد و حصری در این شهر برقرار باشد. با توجه به آب و هوای حاکم در بیابان این شهر در زمستان ها خنک و گاها سرد و در فصل تابستان بسیار گرم و آفتابی می شود.

 

راهنمای مسافرتی به کربلا,سفر به کربلا کربلا یکی از مهمترین شهرهای زیارتی می باشد
 

اطلاعات کلی شهر کربلا
زبان رسمی: عربی و کردی
واحد پول: دینار عراق
کد کشور: +۹۶۴
کد شهری: +۴۰
شماره تلفن‌های اضطراری: پلیس: ۱۰۴
آمبولانس: ۱۲۲
آتش نشانی: ۱۱۵
افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶۱
احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳
اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

فرودگاه بین المللی: ندارد


اقامت در شهر کربلا
برای اقامت در شهر کربلا در سال های بعد از صدام وضعیت بهتری پیدا کرده و می توانید اقامت خوبی را در آن ها تجربه کنید. نکته باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که از هاستل های این شهر به هیچ وجه استفاده نکنید. هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود. هزینه‌ی هتل‌ها بسته به کیفیت و نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها متفاوت است.

توجه داشته باشید! حتما همراه خودتان ملافه اضافه و لوازم بهداشتی ببرید چرا که سرویس دهی های هتل های این شهر ممکن است آن چنان مطلوب شما نباشد.

 

 
نکاتی برای پیاده روی اربعین
همانطور که می دانید سالانه عده ی زیادی از افراد به خصوص ایرانی ها قصد سفر به کربلا را به صورت پیاده را دارند که برای این کار باید اعتبار گذرنامه ای که دارا هستند حداقل ۳ ماه باشد. به منظور گرفتن ویزا برای سفر به این شهر دو راه پیش رویتان است که عبارت از:


سامانه سماح (حج و زیارت)
به منظور سفر به کربلا می بایست اول به سامانه سماح که سازمان حج و زیارت است مراجعه کنید و روند مربوطه برای ثبت نام را پشت سر بگذرانید. در همین فرآیند نیز با پرداخت هزینه لازم، فرآیند ثبت نام را تکمیل خواهید کرد. دریافت ویزا از این طریق بین ۵ تا ۱۰ روز زمان می برد.

شرکت های زیارتی
اما راه آسان تری هم وجود دارد که به دفاتر زیارتی مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ویزا با معادل ارزی (دلار آزاد)، یک روزه ویزای خود را دریافت کنید.

برای گرفتن ویزای عراق می بایست ۴۱ دلار هزینه کنید، که این ویزا شامل ارز دولتی می شود. اما اگر بخواهید از شرکت های زیارتی ویزای خودتان را تهیه کنید، هزینه ای برابر با ۴۳ دلار باید پرداخت کنید و دلار آن با قیمت آزاد محاسبه می شود.

برای دریافت ویزای زیارتی باید دو قطعه عکس رنگی ۳*۴ با پس زمینه سفید و اصل گذرنامه را در دست داشته باشید.

 
وسایل لازم برای سفر و پیاده روی در اربعین:
انتخاب وسایل درست برای این پیاده روی چند روزه بسیار اهمیت دارد، به گونه ای که اگر هر کدام از این موارد نباشند، سختی بسیار زیادی را برای شما رقم می زند. به طور کلی برای انتخاب تمامی این ها باید این را در نظر بگیرید که قرار است سه روز و در طی ساعاتی پیاپی، پیاده روی کنید، پس در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه می آید، بسیار اهمیت دارند.

این وسایل عبارت اند از:
۱- کفش مناسب | دمپایی
۲- لباس مناسب
۳- کوله پشتی و وسایل لازم
۴- شارژر و پاوربانک
۵- عینک آفتابی
۶- کرم ضدآفتاب
۷- دینار عراقی یا دلار

توجه داشته باشید که حتما دینا یا دلار همراه خودتان در سفر به کربلا ببرید، چرا که عراقی ها رفتار خوبی نخواهند داشت زمانی که شما پول ایران را بخواهید خرج کنید و همینطور مبلغی بالاتر از حد ممکن از شما خواهند گرفت. بنابراین به صرفه است که برای سفر به عراق در همین جا پول خود را به دینار تبدیل کنید و یا با خود دلار برده و در صرافی های عراق، دلار را به دینار تبدیل کنید. بنابراین به صرفه است که برای سفر به عراق در همین جا پول خود را به دینار تبدیل کنید و یا با خود دلار برده و در صرافی های عراق، دلار را به دینار تبدیل کنید.


امنیت در کربلا:
همانطور که می دانید در سال های اخیر خبرهای ناخوشایند بسیاری از کربلا و نجف به گوشمان رسیده است، اما با توجه به تمهیداتی که برای زائرین در ایام به خصوص نظیر اربعین و عاشورا و تاسوعا در نظر گرفته شده است تاکنون هیچ موردی از انفجار و ناامنی در این مسیر گزارش نشده است. اما درباره نکاتی بهداشتی باید بسیار دقت داشته باشید که در ادامه به آن هم می پردازیم.


جاذبه های زیارتی در کربلا
   

بین الحرمین

راهنمای مسافرتی به کربلا,سفر به کربلا از مهمترین جاذبه های کربلا، بین الحرمین است

 

در راهنمای سفر به کربلا می خواهیم به چند مورد از مهمترین جاذبه های این شهر اشاره کنیم، که یکی از آن بین الحرمین است، این منطقه به صحنی گفته می شود که بین حرم امام حسین (ع) و مرقد حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام واقع شده است. بین الحرمین، شامل سه پیاده رو است که طول زیادی ندارد، اما وجود نخل های پرثمر خرما و منظره بی بدیل در گنبد طلایی حرم ها به آن جلوه دیگری بخشیده است.
آدرس: عراق، شهر کربلا، ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد


حرم مطهر امام حسین (ع)

راهنمای مسافرتی به کربلا,حرم امام حسین مهمترین جاذبه های زیارتی کربلا حرم امام حسین (ع) می باشد

 
مهمترین جاذبه های زیارتی که میلیون ها نفر را سالانه به سمت خود جذب می کند، حرم مطهر امام حسین (ع) است. وی در جنگ که با یزید خلیفه ی حکومت در آن زمان کشته شد و در روز ۱۰ محرم سال ۶۱ هجری به شهادت رسید. امروزه آرامگاهش تبدیل به محلی برای زیارت شیعیان شده است.
آدرس: عراق کربلا


حرم حضرت ابوالفضل عباس (ع)

راهنمای مسافرتی به کربلا,حرم امام حسین حرم حضرت ابوالفضل عباس در کربلا قرار دارد

 
عباس بن علی، که به امر برادرش حسین بن علی به منظور تهیه آب برای اهالی خیمه گاه به سمت رود فرات رفته بود، بعد از رودرویی با دشمنان در کنار نهر علقمه شهید شد و به علت دوری محل درگذشت او از خیمه گاه حسین بن علی و میدان نبرد و همچنین شدت یافتن جنگ، پیکر این حضرت در همان محل باقی ماند و بعد همانجا هم به خاک سپرده شد
آدرس: عراق کربلا


بایدها و نبایدها در سفر به کربلا
- رعایت نکات بهداشتی یکی از مهمترین مواردی است که باید در طول سفر به کربلا به خصوص در صورتی که می خواهید در پیاده روی های اربعین شرکت کنید به آنها توجه ویژه ای داشته باشید، با توجه به مراکز درمانی متعددی که در بین فاصله بین کربلا و نحف قرار داده شده است حتما در صورت بروز مشکل به یکی از آن ها مراجعه کنید. (در هیچ شرایطی از لیوان و حوله‌ ی مشترک با دیگران استفاده نکنید).


- با توجه به این که سفر زیارتی در یک شهر مذهبی می روید سعی کنید در پوشش خودتان نهایت رعایت را انجام دهید.


- لازم به ذکر است که حتما نیازی که شما پیاده مسیر پیاده روی اربعین را طی کنید چرا که می توانید با گرفتن ون و یا دیگر ماشین ها به کربلا بروید. البته باید بدانید که از ۱۰ کیلومتری کربلا، مسیر ماشین رو کاملا بسته می باشد.


- روی تمام ساک‌ها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خود را بنویسید.


- بردن موبایل، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به داخل حرم‌ها و اماکن زیارتی اکیدا خودداری نمایید.


- هرگز سعی نکنید که بدون ویزا وارد خاک عراق شوید، چرا به شدت با افراد خاطی برخورد می شود و حبس های ۱ تا ۳ ساله دارد.


- از محل تصادفات که تجمع افراد را موجب می‌شود و محل انفجارات احتمالی دور شوید.


- حمل هر گونه مواد مخدر، حتی به میزان کم یا بعنوان دارو، برای مامورین عراق کاملا غیر قابل قبول است و جرایم بسیار سنگینی دارد.


- پیشنهاد می کنیم که چند قرص ضروری مثل قرص سرماخوردگی، ضد اسهال و قرص مسکن ساده هم همراه خودتان داشته باشید.

 

منبع: eligasht.com

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------