زاینده رود دوباره جان می‌گیرد/ افزایش خروجی سد به مدت ۱٠ روز



زاینده رود،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
معاون عمرانی استانداری اصفهان گفت: از شب گذشته آب خروجی از سد زاینده‌رود برای کشاورزان غرب استان و از امشب برای شرق استان به مدت ۱٠ روز افزایش پیدا می‌کند.

محمود چیتیان پنجشنبه شب در گفت و گو با ایرنا بدون اشاره به میزان حجمی که افزایش می‌یابد افزود: مدت افزایش خروجی سد زاینده‌رود با هدف مورد اشاره ۱۰ روز است به این معنا که در این مدت آب در غرب، کلانشهر و شرق اصفهان جریان خواهد داشت.

 

وی اظهارداشت: همچنین بامداد امروز با هدف آبیاری باغ‌های غرب استان اصفهان خروجی سد زاینده‌رود افزایش پیدا کرد که به دنبال آن باغ‌های غرب استان آبیاری خواهد شد.

 

حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نواحی حقابه داران شرق این استان در پی افزایش خروجی سد زاینده رود و تخصیص بخشی از حقابه کشاورزان در بهمن ۱۴۰۰ زیر کشت رفت و بر همین اساس خروجی سد زاینده‌رود ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ با هدف جاری سازی آب در بستر این رودخانه در حوزه شهر اصفهان و سپس شرق استان به ‌منظور کشت غله در بخشی از اراضی کشاورزی بصورت پلکانی افزایش و ساعت ۱۰ صبح ۲۴ بهمن کاهش یافت در نتیجه بخش قابل توجهی از بستر زاینده رود از جمله در کلانشهر و شرق این استان دوباره خشک شد.

 

سپس برای نوبت دوم آبیاری مزارع شرق اصفهان پنجم تا پانزدهم ۱۴۰۱ بار دیگر با افزایش خروجی سد، آب در رودخانه جریان یافت و سپس خشکاندن مجدد این رودخانه را در پی داشت.

 

 ***

 

نماینده مجلس: آیا آبی که ۲۰ سال برده شده را نمی‌خواهید پس بدهید؟/ واقعیات انتقال آب زاینده‌رود به یزد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از سال ۸۰ در دولت اصلاحات آب زاینده‌رود به سمت یزد رفت و ما همچنان منتظر عملیاتی شدن کوهرنگ سه هستیم، گفت: قرار نبوده است از منابع زاینده‌رود آبی به سمت یزد برود بلکه قرار بوده است آب از منابع کارون انتقال پیدا کند.

 

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایمنا، در خصوص انتقال بن-بروجن اظهار کرد: آب کارون در زاینده‌رود جریان ندارد؛ آیا نمی‌خواهید آبی که ۲۰ سال است برده شده را پس بدهید؟

 

وی ادامه داد: یزد بر سر سفره آبریز زاینده‌رود ننشسته بود، متأسفانه به نظر می‌رسد بخش‌هایی مانند وزارت نیرو، برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی و بعضی از لایه‌های تصمیم‌گیر این مسئله را نفهمیده‌اند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در بالادست بندی به اسم آبخوان‌داری تأسیس می‌کند و زمانی که آب به پشت سد نمی‌رسد، آن زمان عنوان می‌کند چرا آب نرسید؟

 

وی اضافه کرد: برخی عنوان می‌کنند بارش‌ها کم شده است در صورتی که بارش‌ها نسبت به بلندمدت نهایتاً ۱۰ تا ۱۵ درصد کم شده باشد و این سوال مطرح است که پس چرا به ذخایر سد، آبی اضافه نمی‌شود؟.

 

طغیانی گفت: در جدول منابع و مصارف آمده است که آب انتقالی به یزد از محل کوهرنگ سه تأمین شود این در صورتی است که این اتفاق نیفتاده است.

 

وی با بیان اینکه برداشت آب یزد خارج از حوضه زاینده‌رود است، خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان یزد جزو حوضه آبریز زاینده‌رود نیست یعنی این استان بر سر سفره آبریز زاینده‌رود ننشسته بود. در طول تاریخ دولت آمد و گفت، از طریق کوهرنگ سه، از حوضه‌های پرآب مثل کارون آب به زاینده‌رود اضافه و سپس منتقل شود.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متأسفانه برخی هم ناآگاهانه عنوان کردند آبی در کارون نیست و آب کارون در زاینده‌رود است در صورتی که آب کارون در زاینده‌رود جریان ندارد.

 

به گفته وی، به نظر می‌رسد این گونه صحبت‌ها تنها مردم را با یکدیگر دشمن می‌کند. تخصیص کوهرنگ سه مربوط به یزد است و اتفاقاً مردم نجیب اصفهان باید طلبکار باشند که چرا آبی که ۲۰ سال برده شده است را نمی‌خواهید پس بدهید.

 

طغیانی با بیان اینکه زاینده‌رود رودخانه‌ای فصلی نیست، گفت: ۲۰ سال یعنی از سال ۸۰ در دولت اصلاحات آب زاینده‌رود به سمت یزد رفت و ما همچنان منتظر عملیاتی شدن کوهرنگ سه هستیم. قرار نبوده است از منابع زاینده رود آب سمت یزد برود بلکه قرار بوده است آب از منابع کارون برود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------