مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان: جیره‌بندی آب نداریم



اخبار,اخبار اجتماعی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه اگر شرایط خاص شد در شبکه شرب از چاه های با کیفیت استفاده می کنیم، گفت: هیچ جیره بندی نداریم چون جیره بندی معضلات بیشتری را در پی دارد، وزارت نیرو زیر بار جیره بندی نمی رود چرا که شبکه آب شرب کشش جیره بندی را ندارد.

به گزارش ایسنا، هاشم امینی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: یکم تا هفتم تیر هفته صرفه جویی است که نزدیک 30 سال در تقویم رسمی کشور وجود دارد، اما متاسفانه این هفته صرفه جویی صرفا به همین یک هفته بسنده شده و تنها صحبت های کلیشه ای مطرح می شود، اما در استان اصفهان به سبب شرایط سخت آب، تمام سال در مورد مدیریت مصرف آب صحبت می کنیم.

 

وی با اشاره به اهمیت خودباوری که نمونه آن را در بازی تیم ملی فوتبال ایران در برابر پرتغال دیدیم، اضافه کرد: در مورد آب نیز شرایط همین گونه است اگر به این باور برسیم می توانیم راهکارهایی برای مدیریت مصرف آب داشته باشیم. امروزه همه به دنبال بهانه هستیم تا مسئولیت را گردن فرد دیگری بیاندازیم. اگر امروز باور ندارید که حضورتان باعث می شود یک لیتر آب از چرخه بدمصرفی به بهینگی برسد آنجا خطای ماست.

 

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان در خصوص سازگاری با کم آبی ادامه داد: بیش از 1000 سال است که با کویر زندگی می کنیم، پدران ما برای جلوگیری از بحران آب، قنات را تعریف کردند، چرا ما نمی توانیم این کار را صورت دهیم؟ این موضوع به دنبال این است که با فرهنگ سازی در مصرف آب این اقلیم سازگار با زندگی مردم شود.

 

سرانه بارش مساوی چادگان و ورزنه

امینی با اشاره به شعار آب و فاضلاب استان اصفهان"سازگاری با کم آبی، خودباوری و هم افزایی" گفت: باید به آمایش سرزمینی در توسعه پایدار کشور توجه شود که متاسفانه کمتر توجه می کنیم. سرانه بارش چادگان مثل ورزنه شده و باید بدانیم که در اقلیم خشک نمی توان صنایع و کشاورزی آب بر داشت. از اواخر اسفند ماه متوجه شرایط سخت شدیم.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته آورد زاینده رود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب بود، ادامه داد: نکته مورد توجه آبفا کلید خوردن سامانه دوم آب رسانی بود. کمبود را در آب شرب احساس می کردیم. امسال در شرایط بارش فروردین و اردیبهشت ماه پیش بینی  آورد 465 میلیون متر مکعب آب از زاینده رود بود.

 

امینی با بیان اینکه به جهت کاهش چشمگیر حجم آب در برخی روزها حتی اردیبهشت ماه تا 40 درصد میزان آب تحویلی مان کم شد، اضافه کرد: این شرایط سخت علیرغم تهدیدی که دارد فرصت هایی برای مجموعه استان ایجاد کرده است تلاش کردیم کمترین تنش را متوجه مردم کنیم.

 

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه ما خط مقدم توزیع آب هستیم و متهم ردیف اول بخش آب و بهداشت  قملداد می شویم، افزود: امروز مجموعه سامانه تله متری و مدیریت فشار در شرکت آب و فاضلاب ایجاد شده که هیچ کدام از استان ها چنین چیزی ندارند. موضوع مهم دیگر لوازم کاهنده است که در مورد مدیریت مصرف آب وجود دارد که با توجه به قانونی که 3 سال پیش در مجلس مصوب شده در هیچ کجای کشور به جز اصفهان نتوانستند عملیاتی کنند.

 

امینی اضافه کرد: قرار شد از طریق سامانه 1522 لوازم کاهنده در اختیار مردم قرار گیرد و هزینه آن را به صورت اقساطی از آنها گرفته شود. باید منابع آب حفظ شود که این راهکار، راهکار شرکت آب و فاضلاب و وزارت نیروی نیست در کشورهای پرآب نیز از این لوازم کاهنده استفاده می شود.

 

آبیاری تمام فضای سبز اصفهان از آب های زیرزمینی

وی در خصوص آب فضای سبز گفت: با تلاش شرکت آب و فاضلاب و شهرداری امروزه تمام فضای سبز اصفهان از شبکه شرب جدا شده و از آب های زیرزمینی استفاده می شود. متاسفانه در فضای ملی و استان های همجوار متهم هستیم که اگر اصفهان آب ندارد چرا فضای سبز دارد؟ میزان رنج مصرف آب 90 درصد مردم اصفهان زیر 20 متر مکعب است به این معنی که ما زیر الگوی مصرف آب استفاده می کنیم .

 

امینی با اشاره به کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: دستور العمل جدیدی وجود دارد که استاندارد سرانه مصرف آب از 20 متر مکعب به 15 متر مکعب در کشور تقلیل دهیم، که در حال حاضر متوسط سرانه مصرف استان اصفهان 11.5 متر مکعب برای یک خانوار در ماه است. البته این کاهش سرانه دلیلی نیست که سلامت و بهداشت مردم را به مخاطره بیاندازیم .

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: در کشورهای پرآب برای هر نفر در شبانه روز 100 لیتر آب مصرف می شود که این عدد در استان و در مصرف خانگی 154 لیتر برای هر نفر در شبانه روز است که با تغییر در رفتار مصرفی خود می توانیم به زیر 110 این عدد را کاهش دهیم.

 

امینی با اشاره به صنایع استان گفت: ذوب آهن اصفهان زمانی بیش از2 هزار لیتر آب استفاده می کرد که اکنون به زیر 500 لیتر رسیده است، فولاد مبارکه نیز با اقداماتی که در حوزه فاضلاب و پساب انجام داده در حال حاضر پساب لنجان و مبارکه در اختیارشان قرار دارد، پالایشگاه اصفهان در کاهش مصرف آب اقدامات قابل تقدیری داشته است، همچنین دو ماه پیش کلنگ تصفیه تکمیلی پساب نیروگاه شهید منتظری زده شد.

 

جیره بندی نداریم

وی با اشاره به کاهش فشار آب در اصفهان افزود: به جهت محدودیت منابع آب تاکید بر این شده تا با مدیریت فشار اداره شود و هیچ جیره بندی نداشته باشیم چون جیره بندی معضلات بیشتری را در پی دارد، وزارت نیرو زیر بار جیره بندی نمی رود چرا که شبکه آب شرب کشش جیره بندی را ندارد، تمام این کارها به سبب آرامش مردم است چرا که می شود ظرف یک ماه سد و شبکه را خالی کرد آنگاه برای ماه های بعد چه باید بکنیم؟

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه نگذاشتم این شرکت سیاسی شود، افزود: وظیفه امروز ما سیاسی نیست، بلکه خدماتی است. علیرغم اینکه حدود 90 درصد وقت تیم ما در قسمت توزیع آب گذاشته شده اما از کارهای توسعه ای غافل نماندیم، سال گذشته در واگذاری انشعاب فاضلاب رکورد زدیم.

 

وی در خصوص قطعی آب سینما چهار باغ گفت: شهرداری در حال بازسازی چهار باغ است و خاکبرداری سبب قطعی آب شده بوده که در حال حاضر این موضوع حل شده است.

 

امینی در خصوص سازمان های مردم نهاد گفت: با یک سازمان مردم نهاد که متخصصان و پزشکان هستند همچنین با آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان تفاهم نامه هایی به امضا رسیده و اعتقاد داریم انتقال پیام از این طریق نیز باید باشد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به تصفیه خانه دوم اصفهان گفت: این تصفیه خانه باید از سال 1386 شروع می شد اما با حضور مهرعلیزاده تفاهم نامه ای با آب منطقه ای از محل تبصره 3 شهر اصفهان منعقد شد، که بر اساس آن آبفا 170 میلیارد تومان به آب منطقه ای اصفهان کمک کرد تا تصفیه خانه به بهره برداری برسد، آبفا مجری این تصفیه خانه نیست، اما کمک کردیم تا سریع به بهره برداری برسد.

 

شروع تفکیک آب آشامیدنی مهاباد و زواره از آب بهداشتی

وی در خصوص تفکیک آب آشامیدنی از آب بهداشتی گفت: در خور و بیابانک این کار را انجام داده ایم و در مهاباد و زواره شروع کرده ایم، در حوزه استفاده از آب خاکستری با نظام مهندسی و شهرداری جلسه ای گذاشته شده که باید از این آب استفاده شود. حدود 170 میلیون متر مکعب پساب داریم .

 

امینی افزود: پژوهشکده آب و آبفا را با دانشگاه صنعتی تشکیل دادیم و در مورد مدیریت مصرف آب با دانشگاه اصفهان و صنعتی همکاری داریم. همچنین بحث تکمیل شبکه فاضلاب شرق اصفهان طی دوره سه ساله صورت می گیرد.

 

وی ادامه داد:  از سد زاینده رود حدود 12 متر مکعب آب شرب به اصفهان و یزد وارد می شود که حدود 10 متر مکعب آن به اصفهان می رسد که هدر رفت آب  16.2 در صد است و اولین استان در کاهش آب بدون درآمد هستیم .

 

امینی در خصوص ظرفیت فاینانس گفت: به جهت ظرفیت فاینانس خارجی بالای 250 میلیارد تومان قراردادی با شرکت خارجی داشتیم و امید داریم که در شرایط تحریم اتفاقی برای فاینانس خارجی نیفتد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به مدیریت بهینه مصرف آب افزود: ما بر استفاده از تکنولوژی روز در مورد فضای سبز تاکید داریم و با تعامل با شهرداری اگر شرایط خاص شد در شبکه شرب از چاه های با کیفیت استفاده می کنیم، اعتقاد داریم که مجموع اقدامات رفتاری و ابزاری در یک بازه زمانی 10 ساله منجر به قدم های بلند می شود تا رفتار درست نسبت به آب داشته باشیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------