ذخیره سد زاینده رود به 170 میلیون متر مکعب رسید



اخبار,اخبار اجتماعی,سد زاینده رود

معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي اصفهان گفت: ذخيره سد زاينده در اولين روز مهر امسال به 170 ميليون مترمکعب رسيده است.

حسن ساسانی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: در صورت تداوم کاهش بارش ها تا نیمه پاییز امسال ، توزیع آب شرب نیز با محدودیت شدید روبه رو خواهد شد.

 

وی گفت: پارسال در چنین روزهایی بدون میزان آبی که برای کشت کشاورزان شرق و غرب اصفهان اختصاص یافت، 207 مییلون متر مکعب دخیره آبی وجود داشت که نشان می دهد نسبت به سال قبل وضعیت بدتری داریم.

 

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان مقدار ذخیره سد زاینده رود در بلند مدت 763 میلیون متر مکعب بوده و حجم کنونی تنها حدود یک پنجم این میزان است که باز هم نشان می دهد منبع اصلی آب استان وضعیت نا مناسبی دارد. 

 

وی ورودی به سد زاینده رود را 6 متر مکعب بر ثانیه و خروجی از آن را 19.5 متر مکعب اعلام کرد و گفت : بر اساس اعلام سازمان هواشناسی بارش های مؤثر در آبان ماه رخ می دهد و در صورتی که بارش ها کم باشد شرایط بحرانی از حیث منابع آبی در استان اصفهان به وجود خواهد آمد.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اهمیت تداوم مصرف بهینه آب از ساکنان این استان خواست با صرفه جویی حداقل 25 درصدی در بخش مصرف خانگی، شرایط تامین آب در ماه های مهر، آبان و آذر را مهیا کنند.

 

زاینده رود در دهه اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است به گونه ای که در پائین دست به ویژه در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود، همچنین میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود به عنوان اصلی ترین تامین کننده این خطه، بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است.

 

بر اساس اعلام کارشناسان، خشکسالی امسال کشور در 70 سال اخیر بی سابقه بوده و این پدیده اکنون 90 درصد از وسعت استان اصفهان را فرا گرفته است.

 

سد زاینده رود در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------