کارشناس جغرافیا: بخشی از ریزگردهای ایران نتیجه ساخت سد آتاتورک است



اخبار,اخبار اجتماعی

یک محقق و نویسنده‌ یزدی‌تبار با بیان این که حرکت به سمت تمدن دریایی تنها راه برون رفت از بحران آب است،‌ گفت: ایران باید وارد اقتصاد آب شود و با سرمایه‌گذاری و تکنیک‌های ویژه به کشورهای همسایه آب شیرین صادر کند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین پاپلی یزدی، کارشناس جغرافیا با اشاره به این که در دنیا آب به منبع انرژی و اقتصادی تبدیل شده است، اظهار کرد: ایران باید وارد اقتصاد آب شود و با سرمایه گذاری و تکنیک‌های ویژه، به کشورهای همسایه آب شیرین صادر کند.

 

وی، استفاده از یخ‌های قطبی در آمریکا را به عنوان مثالی از این تکنیک‌های ویژه مطرح کرد، افزود: جنگ آب هم اکنون نیز وجود دارد به طوری که ترکیه به کمک ناتو و رژیم صهیونیستی با هدف کسب منافع ترکیه و فشار بر کشورهای سوریه، عراق و ایران، به روی رود فرات ۲۳ سد ساخته است.

 

موسسه مجله علمی پژوهشی خصوصی جغرافیای کشور با بیان این که کل مصرف آب ایران 100 میلیارد مترمکعب است، گفت: این درحالی است که تنها سد آتاتورک 49 میلیارد مترمکعب ظرفیت دارد وریزگردهای موجود در ایران نتیجه ایجاد این سدهاست.

 

وی تصریح کرد: ناهماهنگی وزارت نیرو و وزارت کشاورزی در وضعیت فعلی کشور به چالشی جدی تبدیل شده که راه سختی را پیش روی ایران قرار داده است.

 

پاپلی یزدی، استاد بازنشسته تربیت مدرس در ادامه به طرح انتقال آب اشاره کرد و گفت: طرح انتقال آب مشروط به داشتن شفافیت با مردم، نبود سوبسید در آن، محاسبه قیمت واقعی و عدم استفاده صنایع سنگین در یزد است، این در حالی است که معدن بافق که در گذشته 165 متر بالای زمین بوده، اکنون 200 متر زیرزمین قرار دارد.

 

وی با بیان این که بهره‌برداری از این معادن تنها به چند نفر سود رسانده است، تصریح کرد: این صنایع آب‌بر تنها به کشور و مردم آسیب رسانده‌اند.

 

پاپلی، فارغ تحصیل دوره دکتری دانشگاه سوربن فرانسه در نشست کانون تفکر آب در دانشگاه یزد افزود: هیچ کشوری آب را پس از شیرین کردن انتقال نمی‌دهد، بنابراین صنایع سنگین باید کنار دریا مستقر شوند.

 

وی، مدیریت مصرف و تقاضا در یزد با کاهش مصارف خانگی و استفاده از تاسیساتی که کاهنده مصرف آب است را راهگشای حل مسئله اعتراض مردم ورزنه به آب انتقالی زاینده رود دانست و بیان کرد: با توجه به این که تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور در دوره‌های قبل و تمرکز آنها بر تمدن‌سازی در خشکی باعث بحران فعلی آب شده است، تنها راه ادامه تمدن در ایران حرکت به سمت دریا است.

 

این محقق در پایان با اشاره به این که در 50 سال قبل 20 درصد جمعیت شبه جزیره عربستان در کنار دریا و 80 درصد آن در خشکی بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این درصد برعکس شده زیرا این کشور با صرف هزینه‌های زیاد و ساخت جزیره در خلیج فارس، اقتصاد را به سمت دریا پیش برده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------