هر شورا یک پرونده!/ وضعیت پیچیده اصلاح طلبان شوراهای شهر



اخبار,اخبار اجتماعی

نوزده ماه از استقرار شورای پنجم گذشت، حرف‌های درگوشی پیش از انتخابات شورا‌ها حاکی از آن بود که یکی از بزرگان اصولگرا گفته بود اصلاح طلبان در شورای شهر دفن می‌شوند. این پیش بینی بعد از یک سال و نیم چندان محقق نشده است.

روز گذشته مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان خبر داد که از ورود به جلسات شورای شهر منع شده است. او به رویداد۲۴ گفته بود «با حضور در شعبه ۱۱ بازپرسی عمومی و انقلاب اصفهان، آخرین دفاعش در پرونده‌های مرتبط با توئی️ت و پست اینستاگرامی دفاع از مهدی حاجتی عضو شورای اسلامی شهر شیراز و علی اصغر غروی پژوهشگر قرآنی و فعال سیاسی صورت گرفت و در پایان جلسه، بازپرس پرونده با قرار نظارت قضایی، من را به مدت شش ماه از حضور در شورای شهر اصفهان محروم کرد.» کارشناسان حقوقی گفته بودند دادگاه نمی‌تواند حکم به عدم حضور یک فرد در مکانی که به رای مردم بوده را بدهد.

 

البته ماجرا‌های اصفهان به مقدری محدود نمی‌شود و علی معینی عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت و از فعالان سیاسی اصفهان که مدیریت یکی از زیر مجموعه‌های شهرداری را بر عهده داشت، بازداشت و به زندان منتقل شده است، گفته می‌شود اتهام معینی، به برگزاری مسابقات فوتبال و برخی توئیت‌های او مرتبط باشد.

 

مهدی مقدری اولین عضو شورای شهر نیست که به دادگاه احضار شده و محکوم شده است. تعداد زیادی از اعضای شورای کلان شهر‌های ایران در سال ۹۷ به دادگاه احضار شدند. مواردی مثل شورای شهر بابل، موضوعی غیر سیاسی بودند و ماجرا مربوط به رسوایی جنسی اعضای آن بود.

 

موارد دیگر اما اکثرا سیاسی بودند. احضار عضو شورای شهر نیشابور نیز در رسانه‌ها بازتاب داشت. احضار چهره‌های اصلاح طلب در اکثر موارد به خاطر مواضع سیاسی آن‌ها بود. مواضعی که حساسیت نهاد‌هایی را برانگیخته بود.

 

نوزده ماه از استقرار شورای پنجم گذشت، حرف‌های درگوشی پیش از انتخابات شورا‌ها حاکی از آن بود که یکی از بزرگان اصولگرا گفته بود اصلاح طلبان در شورای شهر دفن می‌شوند. این پیش بینی بعد از یک سال و نیم چندان محقق نشده است و شورا‌های شهر، کمابیش به انجام وظیفه مشغولند!

 

در هفته آخر اسفند دو سه ایستگاه جدید مترو افتتاح شد و مشهد و اصفهان و تبریز هم شاهد تلاش و ایده‌های نو بوده است، اما آنچه شورای شهر‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است، احضار مکرر چهره‌های شاخص شورا‌های شهر به نهاد‌های قضایی بوده است.

 

وضعیت نامعلوم مهدی حاجتی در شورای شهر شیراز

مهدی حاجتی تنها چهره نزدیک به نیرو‌های ملی مذهبی است که وارد شورای کلانشهر شده است. بعد از حضور انصاری راد در مجلس ششم از نیشابور (و حذف علیرضا رجایی از تهران) نیرو‌های ملی مذهبی اجازه حضور در نهاد‌های انتخابی را نداشتند تا اینکه مهدی حاجتی جوان از شیراز وارد شورای شهر شد.

 

حاجتی از روز اول اختلافات جدی با مقامات شیراز به خصوص متولیان آرامگاه شاهچراغ داشت، در نهایت بازداشت چند شهروند بهایی و توییت حاجتی، بهانه‌ای شد تا او مدتی در زندان و مدت طولانی تری را دور از شورا طی کند. در تمام این مدت دستغیب رئیس شورای شهر شیراز سکوت کرده بود، شاید به امید تایید صلاحیت در انتخابات مجلس.

 

غلامعلی سفید ساکت نبود

د همان روز‌هایی که دستغیب رئیس شورای شهر شیراز نماد سکوت عارفانه در شیراز بود، غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد دفاعی جانانه از سپنتا نیکنام کرد. اعتراض سفید و اشاره او به ریشه افرادی که مانع حضور نیکنام در شورای شهر یزد شده بودند، سرانجام خود سفید را راهی دادگاه کرد و در نهایت حکم حبس و شلاق برای او صادر شد، حکمی که هنوز اجرا نشده است.

 

حبس و شلاق در تهران

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران نیز با شکایت قالیباف به حبس و شلاق محکوم شده است، میرلوحی می‌گوید قالیباف شهر نابسامانی را به اصلاح طلبان تحویل داده است و قالیباف از این واژه خوشش نیامده است. میرلوحی درباره سخنانش گفته اگر این کار را انجام ندهم و از عملکرد گذشته صحبت نکنم، نسبت به وظیفه ذاتی محوله کوتاهی کرده‌ام و باید فردا برای این کوتاهی پاسخگو باشم. امروز برای نظارت بر حساب و کتاب شهرداری تهران وظیفه نظارتی دارم.

 

تویبت‌های خانم دکتر

میرلوحی تنها عضو شورای شهر تهران نیست که راهی دادگاه شده است، همان روزی که میرلوحی به دادگاه رفته بود، ناهید خداکرمی نیز به دادگاه رسانه رفت تا درباره بعضی تویبت‌های خود توضیح بدهد، خداکرمی نسبت به سایر اعضای شورا، با صراحت بیشتری از برخی محدودیت‌ها برای زنان انتقاد می‌کند و پیشنهادانی نیز برای بازنگری ذز بعضی قوانین محدود کننده داده است.

 

کرج و اهانت

در کرج هم برای خلیلی ارکانی مشکلاتی ایجاد شده است، خلیلی اردکانی رئیس منطقه البرز حزب اتحاد است و گویا به خاطر برگزاری مراسمی که معتمدی مهر عضو نهضت آزادی در آن سخنرانی کرده، مشکلاتی برای معتمدی مهر و خلیلی اردکانی ایجاد شده است، یکی یک سال و دیگری شش ماه زندان.

 

امیر شهلا فرق داشت؟

البته لیست احضار‌ها و بازداشت‌ها به عنوان همین فهرست محدود نمی‌شود، امیر شهلا عضو شورای شهر مشهد نیز نوروز گذشته احضار شد، نزدیکان او. می‌گویند این احضار و بازداشت حاصل یک پاپوش بوده است، اما این ابهام هنوز باقی مانده است.

 

تبریز به خیر گذشت

آخرین کلان شهری که در این یک سال با مشکل مواجه شد تبریز بود. احمد زیدآبادی که به شهر تبریز سفر کرده بود تا کتاب‌هایش را رونمایی کند، با مخالفت بعضی نهاد‌ها مواجه شد، اما رئیس اصلاح طلب شورای شهر تبریز، رگ مهمان‌نوازی‌اش گل کرد و در صحن شورای شهر تبریز، مراسم رونمایی از کتاب زیدآبادی برگزار شد. بعد از این برنامه انتقادات تندی به شکور اکبرنژاد مطرح شد، اما تا این لحظه خبری از شکایت و بازداشت برای او نبوده است.

 

رویداد 24

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------