ممنوعیت خروج خوزستانی‌ها از محله‌ها در ۱۲ و ۱۳ فروردین/ اجرای مرحله چهارم محدودیت در شهرهای قرمز



اخبار,اخبار اجتماعی,استاندار خوزستان
استاندار خوزستان با بیان اینکه ما امسال روز سیزده به در در استان خوزستان نداریم، گفت: دوازدهم و سیزدهم فروردین باید از خروج مردم از محله‌ها ممانعت شود و فرمانداران باید خروجی محله به محله را کنترل کنند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی در اولین نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در سال ۹۹  که امروز، ۱۰ فروردین برگزار شد، اظهار کرد: ویروس کرونا در چین در مدت یک ماه ۳ هزار نفر را به کام مرگ فرستاد و از بین برد اما این ویروس اکنون روزی ۳ هزار نفر را از بین می‌برد.

 

وی افزود: آمار مبتلایان از حدود ۶۵۰ هزار نفر گذشته است و تقریبا هر یک و نیم تا دو روز ۱۰۰ هزار نفر به تعداد بیماران در جهان اضافه می‌شود. این موضوع، اهمیت، ویژگی و سختی مساله را در جهان امروزی که ادعا می‌کردیم جهان پیشرفته‌ای است، نشان می‌دهد و حرکت و سرعت جهان را بسیار کند و حتی متوقف کرده است. باید با حساسیت، مراقبت و اصرار در برابر این مساله بایستیم و آن را ساده تلقی نکنیم.

 

شریعتی بیان کرد: من در جلسات تاکید می‌کنم که این موضوع به ما این پیام را می‌دهد که بسیار جدی، حیاتی و حساس است و اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر ضریب استان خوزستان در مساله کرونا پایین آمده، نباید باعث حساسیت‌زدایی شود. در بیماری‌های عفونی و مسری، یک غفلت و سستی ممکن است طوفان به وجود آورد. در عین حال در برخی از شهرها به صورت مقطعی این مساله رخ داده است و سعی کرده‌ایم آن را کنترل کنیم.

 

وی تصریح کرد: این موضوع کار ویژه و شبانه‌روزی می‌خواهد و اصل بر پیشگیری است. اگر پیشگیری نکنیم و بگذاریم روند طی شود، اگر از جمعیت ۵ میلیون نفری استان خوزستان ۶۰ درصد مبتلا شوند، در واقع ۳ میلیون نفر مبتلا می‌شوند و اگر ۲۰ درصد از این تعداد شرایط حاد و بحرانی پیدا کنند، ۶۰۰ هزار نفر خواهند بود. امکانات برای این تعداد بیمار نه تنها در استان خوزستان بلکه در هیچ منطقه‌ای در دنیا وجود ندارد.

 

استاندار خوزستان گفت: اگر در آن ۳ میلیون بیمار ۲ درصد مرگ و میر به وجود آید، ۶۰ هزار مورد مرگ و میر خواهد شد. اگر ۶۰ هزار مرگ و میر به وجود آید و ما هیچ مداخله‌ای نداشته باشیم، فکر می‌کنید که چه تبعات اجتماعی به وجود می‌آید؟ آیا اداره استان با این تبعات، امکان‌پذیر است؟

 

وی تصریح کرد: کرونا یک تمرین مدیریتی برای ما بود. ما چقدر قدرت انعطاف و تطبیق داریم تا خودمان را با شرایط تطبیق دهیم و بتوانیم استان یا کشور را اداره کنیم؟ برای مردم هم همینطور است. مردم چقدر می‌توانند شیوه رفتار و زندگی را متناسب با شرایط تطبیق دهند و اصلاح کنند؟ کرونا برای همه ما امتحان بوده و هست.

 

شریعتی افزود: باید درک درستی از شرایط پیش آمده برای شهر و استانمان داشته باشیم و تصمیمات متناسب با آن اتخاذ کنیم. مردم را هم باید آگاه کنیم تا خود را متناسب با شرایط روز تطبیق دهند و روند زندگی را اصلاح کنند. اگر چنین کاری انجام دهیم، می‌توانیم شیب ابتلا را کند کنیم وگرنه گرفتاری‌های زیادی برای خود و کشور ایجاد خواهیم کرد.

 

وی گفت: طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که در شورای ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب و به دستور رئیس جمهور ابلاغ شد و اجرایی می‌شود، از آن موارد اصلی است که سرایت ویروس را مدیریت می‌کند. نادانسته‌های ما درباره این ویروس بیش از دانسته‌های ما است اما روش انتقال، سرایت و امکان جلوگیری از سرایت آن روشن است. پس باید این موضوع را به سرعت در دستور کار خود قرار دهیم و به جدیت اجرا شود.

 

استاندار خوزستان با اشاره به اعمال محدودیت‌های ترافیکی جهت جلوگیری از گسترش کرونا بیان کرد: طبق آمار، ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان از ۲۸ و ۲۹ اسفندماه تاکنون، ۸۱ تا ۸۲ درصد کاهش یافته است. در سال گذشته نیز به دلیل سیل، ورودی به استان خوزستان کاهش یافته بود. یعنی ورودی نسبت به سال قبل آن کاهش جدی داشته است.

 

وی افزود: ۸۱ یا ۸۲ درصد کاهش نسبت به سال گذشته، یعنی کنترل‌ها خوب بوده و اقدامات خوبی صورت گرفته است اما اینکه تردد بین شهرها ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته یعنی ترددهای شهری، دید و بازدیدها و رفت و آمدهای شهری آن گونه که مدنظر ما بوده، کاهش نیافته است. ترددها کم شده اما نه آن گونه که بنای ما بر آن بوده است.

 

شریعتی تصریح کرد: این موضوع را حتما باید دنبال کنیم. باید درجه به درجه حلقه را تنگ‌تر و اقدامات را سختگیرانه‌تر کنیم. همه شهرها موظف‌اند که ممانعت کنند. اینکه موارد ابتلا در خرمشهر و باوی ناگهان افزایش می‌یابد، معلوم است که پیشگیری از ورود به شهر کم شده است.

 

استاندار خوزستان گفت: باید در شهرستان‌ها، به ویژه چند شهرستانی که در یک هفته تعداد موارد ابتلای بیشتری پیدا کرده‌اند، از ورود و خروج ممانعت شود.

 

وی افزود: خرمشهر، باوی، ماهشهر و امیدیه در چند روز اخیر، سرعت بیشتری در ابتلا پیدا کرده‌اند که باید به صورت ویژه ممانعت و مداخله شود.

 

شریعتی گفت: چند شهر از جمله اندیمشک، خرمشهر، آبادان و شادگان در وضعیت قرمز هستند. در جلسه شورای تامین مصوب کردیم که درباره این شهرها تصمیمات سخت‌گیرانه‌تری بگیریم و حلقه را تنگ‌تر کنیم. حتی اگر لازم شد به مرحله چهارم ورود کنیم و نگذاریم کسی از درب منزل خارج شود. اگر لازم شد این کار را انجام می‌دهیم. برای این چند شهر گفته‌ایم که شرایط، تقریبا به این نحو انجام شود.

 

وی ادامه داد: ورودی‌های استان خوزستان کنترل شده و الزام خروج میهمانان نوروزی اعمال شده است. در هیچ شهرستانی نباید حق ورود به غیر از ساکنین داده شود و حتی ساکنین نیز نباید از شهر خارج شوند.

 

وی با بیان اینکه بیش از یک هزار مورد بازرسی از طریق اداره‌کل امور اجتماعی استانداری و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام شده است، تصریح کرد: زنان خانه‌دار بیشترین درگیری را با ویروس کرونا دارند. باید حوزه بانوان و فرمانداران به صورت مجازی آموزش‌های لازم را بدهند و اثربخش باشند. همچنین تاکید شود که زنان خانه‌دار از منزل خارج نشوند.

 

استاندار خوزستان گفت: شرایط سختی است اما باید تحمل کنیم برای اینکه از وضعیت سخت‌تری جلوگیری شود. بازارها را تعطیل کردیم و اقدامات خوبی به ویژه در اهواز صورت گرفت اما هنوز کامل نیست و در حاشیه شهر نیز باید به طور جدی ورود کنیم.

 

وی با اشاره به دستورالعمل نحوه حضور کارکنان در محل کار بیان کرد: ابلاغ کردیم که تنها از یک‌پنجم کارمندان آن هم در اضطرار استفاده شود اما این به آن معنی نیست که فرمانداران در دسترس نباشند. بعضا گزارش‌هایی که دقیق نیستند، نشان می‌دهند که در این زمان برخی از فرمانداران دو یا سه روز در اهواز بوده‌اند. ان‌شاءالله این موضوع صحیح نباشد زیرا این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست.

 

شریعتی افزود: دستور رئیس جمهور است که همه فرمانداران در شهرهای خود حضور داشته باشند و به هیچ وجه حق خروج ندارند. اگر به نتیجه‌ای برسم که مدیرکل یا فرمانداری خارج از قاعده و بدون اطلاع، از محیط کاری خود خارج شده است، هیچ عذری را نمی‌پذیرم. همه باید با نظارت کامل در شهر خود حضور داشته باشند.

 

وی گفت: باید تا آخر همه با هم و در کنار هم باشیم تا به نتیجه برسیم وگرنه نتیجه‌ای عاید نمی‌شود. یک غفلت در مورد این بیماری در روزهای آخر ممکن است کل ماحصل و تلاش‌های ما را از بین ببرد. ارزشمندترین دارایی یک جامعه سلامت آن و حفظ جان است و ما باید در برقراری و حفظ آن همت کنیم. در ایتالیا دیروز ۹۸۰ نفر جان خود را از دست دادند که نتیجه اهمال و جدی نگرفتن مساله است. باید تا آنجا که امکان دارد، فاصله اجتماعی رعایت شود.

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: به فرمانداران گفته‌ام که مناطق تردد شهری را ببندند تا فاصله‌گذاری ایجاد شود. پس هم ورود به استان، هم ورود به شهرستان‌ها و هم ترددها در داخل شهرها جز در موارد اضطرار باید ممنوع باشد.

 

وی گفت: در برخی شهرستان‌ها هنوز مراسم سوگواری برگزار می‌شود ولی ما تاکید کردیم که باید از آن جلوگیری شود. بازارچه‌های محلی نیز باید کنترل شوند. از فرماندار اهواز تشکر می‌کنم، در شهر کنترل خوبی شده اما لازم است مناطق حاشیه شهر هم کنترل شوند و همه مدیران‌کل با وی همکاری کنند.

 

شریعتی تاکید کرد: ما امسال روز سیزده به در در استان خوزستان نداریم. دوازدهم و سیزدهم فروردین باید از خروجی محله‌ها کنترل و ممانعت شود و فرمانداران باید در جلسات شورای تامین خود، خروجی محله به محله را کنترل کنند.

 

وی افزود: حتی جمع شدن ۳۰، ۴۰ نفره در خانه اقوام ممنوع است زیرا در محیط بسته وضعیت بدتر است و امکان انتقال ویروس بیشتر است. پس باید در روز ۱۲ و ۱۳ فروردین از خروج از منطقه و محله ممانعت و پیشگیری شود و خروج به هیچ وجه صورت نگیرد. فرمانداران از اکنون تقسیم کار کنند. در این زمینه هیچ عذری از فرمانداران پذیرفته نیست.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه شدت بیماری در یک منطقه نشان‌دهنده عملکرد مردم در سه تا ۱۴ روز قبل است، ادامه داد: اینکه گزارش دهیم و صحبت کنیم، قابل قبول نیست زیرا شدت بیماری نشان‌دهنده وضعیت است. باید تردد بین شهری و درون شهری کاهش یابد و در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مردم نباید از محله یا منطقه خود خارج شوند.

 

وی بیان کرد: این کنترل‌های سخت‌گیرانه برای حفظ سلامت شهروندان ما است. این طرح تا ۲۰ فروردین با جدیت ادامه دارد.

 

شریعتی گفت: برای حفظ سلامت کارگران، پروژه‌های پیمانکاری باید تعطیل شوند، به جز کارهایی که تولیدی هستند و اهمیت حیاتی دارند. کسانی که درآمد روزمزد دارند، در تنگنا و سختی‌اند که باید حتما برای آنها فکری کنیم. نباید از این اشخاص غافل شویم.

 

استاندار خوزستان در خصوص آخرین وضعیت استان در ابتلا به کووید ۱۹، افزود: تا امروز ۶۷۱ بیمار مبتلا و ۴۰۳ نفر بهبود یافته داریم و ۷۸ نفر فوت کرده‌اند. تقریبا ۱۹۰ نفر نیز بستری هستند. باید مراقبت کنیم، اگرچه ضریب نفوذ کاهش می‌یابد اما چون در حال گسترش است، تعداد بیماران بیشتر می‌شود. اگر طبق چارچوب عمل شود، سرعت ما در ابتلا کمتر خواهد شد.

 

شریعتی در پایان با تشکر از نیروی انتظامی، بسیج، سپاه، ارتش و دستگاه قضا گفت: روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مردم حق خروج از مناطق خود را ندارند. کار سختی است اما ارزش دارد. البته این ممنوعیت تا ۱۵ فروردین باید ادامه داشته باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------