سپردن تدفین جانباختگان کرونا به خانواده های آنان در خرمشهر/ جاسک قرنطینه شد؛ بازگشت برخی از محدودیت‌های کرونایی به کیش



اخبار,اخبار اجتماعی
فرماندار ویژه خرمشهر از دستور استاندار خوزستان به منظور برخورد جدی و قاطعانه‌ با شهردار خرمشهر و عوامل دخیل در تدفین بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سپردن این امر به خانواده متوفیان خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد حیدری اظهار کرد: استاندار پرتلاش خوزستان نسبت به دلجویی از خانواده محترم متوفایی که امر خاکسپاری عزیز از دست رفته‌شان به خودشان سپرده شده بود، دستور دادند.

 

وی افزود: همچنین در ادامه‌ این دستور برخورد جدی و قاطعانه‌ای توسط بنده با شهردار خرمشهر و عوامل دخیل در تدفین بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سپردن این امر به خانواده متوفیان انجام شد.

 

فرماندار ویژه خرمشهر تاکید کرد: مقرر شد تا زمان تصمیم‌گیری اینجانب و امام جمعه خرمشهر با حضور شهردار، هیچگونه هزینه‌ای از خانواده‌های متوفیان توسط شهرداری اخذ نشود و در صورت اخذ هر هزینه‌ای که خدماتی در مقابل آن انجام نشده است، شهرداری مکلف به بازگشت هزینه‌ها است.

 

لازم به ذکر است که کلیپی در فضای مجازی پخش شده بود که در آن کلیپ، یک شهروند جانباز خرمشهری از سپردن تدفین جانباختگان کرونا و همچنین دریافت هزینه، شکایت نموده بود.

اخبار,اخبار اجتماعی

 

پیشنهاد تعطیلی ۲۸ روزه خوزستان

بول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اگر قرار بر قرنطینه باشد، ضمن در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مردم، باید حداقل ۲ برابر دوره کمون بیماری یعنی ۲ دوره ۱۴ روزه طبق استاندارد یا دست کم یک دوره قرنطینه اعمال شود.

 

در این دوره همه فعالیت‌ها باید باهم تعطیل شوند نه اینکه فقط ادارات را ببندیم و بازارچه‌های محلی ما باز باشند.

 

ممنوعیت برگزاری مراسمات ترحیم یا عروسی و غیره در ماکو

فرماندار ماکو گفت: هرگونه برگزاری مراسمات ترحیم یا عروسی و غیره در ماکو ممنوع است.

 

حسین عباسی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بنابر مصوبات آخرین جلسه کمیته ستاد مبارزه با کروناویروس، هرگونه برگزاری مراسمات ترحیم یا عروسی و غیره که با تجمع همراه باشد در شهرستان ممنوع است.

 

وی همچنین گفت: با توجه به روند افزایشی آمار مبتلایان به کروناویروس در سطح ماکو، هیچگونه دستوری مبنی بر بازگشایی تالارها و قلیان سراها اتخاذ نشده و برابر آخرین مصوبات کمیته استانی همچنان تعطیل هستند.

 

عباسی تاکید کرد: از مردم شریف و آگاه درخواست داریم مبارزه با کروناویروس را همچنان جدّی بگیرند تا با رعایت فاصله گذاری هوشمند و پروتکل های بهداشتی زنجیره انتقال کروناویروس را از بین ببریم.  

 

فرماندار ماکو بابیان اینکه با افرادی که از قانون پیروی نمی کنند برخورد جدی صورت گیرد، افزود: وضعیت حاکم در شهرستان برای ریسک اصلا مساعد نیست و می تواند زمینه بحرانی شدن را فراهم کند.

 

استفاده از ماسک در ادارات شوط اجباری شد

فرماندار شوط گفت: استفاده از ماسک و دستکش در ادارات نهاد ها، بانکها، اصناف و مکان های عمومی این شهرستان الزامی است.

 

حسن عبدالهی اصل شامگاه ۲۹ خرداد در جلسه ستاد پیشگیری، مقابله با ویروس کرونا شوط اظهار کرد: استفاده از ماسک و دستکش در ادارات نهاد ها، بانکها، اصناف و مکان های عمومی این شهرستان الزامی است.

 

وی در ادامه باتاکیدبراینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید دستورالعمل‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و کارمندانی که دارای علائم مشکوک هستند در محل کار حاضر نشوند، اظهار کرد:  تیم نظارت متشکل از شبکه بهداشت، صنعت، معدن و تجارت، نیروی انتظامی با حضور در ادارات، مکانهای عمومی، سالن های ورزشی، فروشگاه های بزرگ و کوچک بر حسن اجرای مصوبات ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با جدیت بر اجرای این مصوبات تشدید نظارت کنند.

 

فرماندار شوط با تاکید بر لزوم توجه جدی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: به رعایت فاصله‌گذاری هوشمند در روابط اجتماعی نیاز داریم تا زنجیره شیوع کرونا و سرعت انتقال این ویروس را کاهش دهیم چراکه اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، شهرستان شوطی که تابه حال در وضعیت زرد قرار داشت با عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی به وضعیت قرمز تبدیل خواهد شد.  

 

وی بابیان اینکه حساسیت مردم نسبت به بیماری کرونا کاهش یافته است، اظهار کرد: افزایش تدریجی افراد مبتلا به کرونا و بی‌توجهی عده‌ای از شهروندان به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، احتمال بروز پیک‌های جدید بیماری وجود دارد.

 

 عبدالهی اصل با تاکید براینکه با مراکز عرضه قلیان برخورد خواهد شد، افزود: شبکه بهداشت  با همکاری نیروی انتظامی از عرضه قلیان جلوگیری کنند و قهوه خانه های سنتی نیز مجاز به عرضه قلیان نیستند.

 

وی باکید بر اینکه عروسی‌ها و مجالس عزا زنگ خطر بزرگی برای شیوع مجدد ویروس کرونا است، اظهار کرد: برگزاری مراسمات و تجمع‌های انسانی کانونی بزرگ برای انتشار ویروس کرونا است و بروز همه‌گیری در این مراسم‌ها، تلاش چندماهه کادر بهداشت و درمان و زحمات سایر ارگان‌ها را هدر می‌دهد که  عموم مردم باید با رعایت بهداشت فردی، پایبندی به فاصله‌گذاری اجتماعی، پرهیز از شرکت در تجمعات این همراهی را تا مهار کرونا ادامه دهند.

 

عبدالهی اصل ادامه داد: میزان بالای شیوع کرونا در استان‌های گرمسیری مانند خوزستان نشان داده که فعالیت این ویروس با گرما کاهش پیدا نمی‌کند، این ویروس خود را با شرایط وفق داده و به فعالیت بیماری‌زایی خود ادامه می‌دهد لذا باید از برگزاری اجتماعات حتی در جمع‌های چند نفره اجتناب کنیم.

 

بازگشت برخی از محدودیت‌های کرونایی به کیش

سخنگوی شورای سلامت کیش از بازگشت برخی از محدودیت‌های کرونایی به این جزیره خبرداد.

 

دکتر محمدرضا رضانیا در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مصوبات بیستمین جلسه شورای سلامت کیش، افزود: برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، مجامع و گردهمایی‌ها به علت شرایط ویژه منطقه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

 

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم مانند عقد، عروسی، جشن تولد و عزاداری تا اطلاع ثانوی ممنوع است، اضافه کرد: برگزاری کنسرت‌ها نیز همچنان تا اطلاع ثانوی ممنوع و بازگشایی مهدکودک‌ها که بنا بر مصوبه شورای ملی کرونا قرار بود از اول تیر در مناطق سفید انجام شود تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند.

 

رضانیا ادامه داد: کلیه دستگاه‌های دولتی مستقر در جزیره می‌بایست تا اطلاع ثانوی نسبت به لغو مأموریت‌های غیرضروری اقدام کنند.

 

وی اضافه کرد: پرسنل اداری و سازمانی که به مأموریت اجباری یا مرخصی می‌روند در بازگشت، حداقل به مدت ۵ روز باید در قرنطینه باشند و پس از انجام تست در صورت منفی بودن می‌توانند در محل کار خود حضور یابند.

 

سخنگوی شورای سلامت کیش خاطرنشان کرد: افراد دارای بیماری کووید ۱۹ باید به مدت ۲۱ روز بدون احتساب مرخصی استحقاقی در قرنطینه به سر ببرند.

 

وی ادامه داد: کلیه پرسنل دارای بیماری‌های زمینه‌ای و زنان باردار نباید در محیط کار حضور یابند و مدیران مکلف‌اند تمهیدات لازم را جهت دورکاری یا مرخصی نامبردگان فراهم آورند.

 

رضانیا اظهار کرد: محدودیت در سفرهای دریایی اعمال خواهد شد که برنامه‌ریزی و چگونگی اجرای آن به کمیته نظارت ستاد بحران ارجاع شد که پس از تصمیم‌گیری اعلام خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها، ادارات و نهادها، بانک‌ها و مؤسسات بیمه، دفاتر ثبت اسناد رسمی و اصناف مکلف به استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و به‌هیچ‌عنوان نباید به ارباب‌رجوع فاقد ماسک خدمات‌دهی کنند.

 

سخنگوی شورای سلامت کیش با اشاره به اینکه مسئولیت اجرای این مصوبه بر عهده مدیران مراکز فوق‌الذکراست، اظهار کرد: کلیه ایرلاین ها و شرکت‌های هواپیمایی مکلف‌اند بسته‌های بهداشتی شامل ماسک و ژل ضدعفونی به مسافران خود ارائه کنند. همچنین نظارت بر استفاده از ماسک در طول پرواز به عهده پرسنل و کروی پروازی بوده، در صورت اعلام موارد تخلف بر خود لازم صورت خواهد گرفت.

 

وی در پایان گفت: همچنین مصوب شد طرج جامع مقابله با کرونا در جزیره کیش تهیه و به مرحله اجرا گذاشته شود.

 

جاسک قرنطینه شد

فرماندار جاسک گفت: از ٢٨خرداد تا ٣٠خرداد با دستور استاندار، کلیه صنوف غیرضرور تعطیل شده و در ضمن قرنطینه دو هفتگی بین روستا‌ها و شهر به روستا آغاز شده و فقط تردد برای شاغلان در پروژه‌ها بصورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد.

 

به گزارش فارس، محمد رادمهر با بیان این تک تک افراد جامعه باید در قطع زنجیره ویروس کرونا مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: اگر فاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم رعایت نشود و مردم از سفر‌ها و تردد‌های غیرضرور خودداری نکنند، شهرستان دچار مشکل جدی می‌شود.

 

وی افزود: از ٢٨خرداد تا ٣٠خرداد با دستور استاندار، کلیه صنوف غیر ضرور تعطیل شده و در ضمن قرنطینه دو هفتگی بین روستا‌ها و شهر به روستا آغاز شده و فقط تردد برای شاغلان در پروژه‌ها بصورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد.

 

فرماندار و رییس ستاد مقابله با کرونا شهرستان جاسک ادامه داد: استفاده از ماسک برای تمامی شهروندان مورد تاکید قرار دارد و همچنین استفاده ماسک برای ارباب رجوع‌ها وکارکنان ادارت اجباری است و همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

 

رادمهر عنوان کرد: تنها راه کنترل و مهار بیماری، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و سایر اصول بهداشتی و از جمله شرکت نکردن در دورهمی‌ها و مهمانی‌ها است و براساس تصمیم رییس ستاد مقابله با کرونا استان به مدت دوهفته این شهرستان در قرنطینه اجرا می‌شود.

 

وی گفت: از آنجا که زندگی را نمی‌شود تعطیل کرد، باید هم سلامت مردم را دید و هم درآمد مردم را مدیریت و مراعات کرد و به بهترین روش جهت انجام رعایت اصول دستور العمل‌های بهداشتی تلاش کرد و زندگی را بدون خطر با این شرایط همراهی کرد که این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه مردم در انجام اصول بهداشتی است.

 

افزایش روزانه بیماران کرونا در سیستان و بلوچستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: احتمالا تا ١۵ روز آینده روند افزایش آمار روزانه بیماران کرونا مثبت استان همچنان ادامه خواهد داشت و روزانه بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر مبتلای جدید خواهیم داشت.

 

دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: با افزایش تعداد بیماران در چند روز اخیر ١۵ درصد بیماران کشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است. 

 

وی ادامه داد: بیمارستان ها در حال کسب آمادگی لازم برای پذیرش دور جدید بیماران کرونا مثبت استان هستند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با توجه به خروج استان از وضعیت زرد امکان برگزاری ایمن نماز جمعه نیز وجود ندارد. 

 

وی اظهار داشت: عده ای از ما انتقاد می کنند که چرا به اندازه کافی آموزش واطلاع رسانی در مورد بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی انجام نمی شود، این درحالی است که اطلاع رسانی از طریق شبکه های رادیو و تلویزیون استانی و سراسری، شبکه های اجتماعی و فضای محیطی به طور مرتب در مورد این بیماری و راه های پیشگیری انجام می شود.

 

ملاقات با بیماران در مازندران ممنوع شد!

چند وقتی می‌شد که مازندران از وضعیت قرمز و بحرانی ویروس کرونا در امان بود و به وضعیت زرد و در برخی شهرهای استان به سفید تغییر وضعیت داده بود اما روز گذشته، روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، در صفحه مجازی این دانشگاه، با تیتر "ملاقات بیماران تا اطلاع ثانوی ممنوع" زنگ خطر یک بحران دیگر در این استان را به صدا درآورد.

 

بر اساس خبری که روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در صفحه مجازی خود منتشر کرده بود، از مردم خواسته شده تا از ملاقات با بیماران بستری در بیمارستان‌ها خودداری کنند. در این خبر آمده بود که "با توجه به افزایش تعداد ناقلین بی علامت و بیماران بستری مشکوک به کرونا، ملاقات و عیادت بیماران در تمامی بیمارستان‌های بابل تا اطلاع ثانوی ممنوع است".

 

این خبر، ضمن توجه ویژه این بیمارستان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مبارزه با شیوع این بیماری در مازندران، زنگ خطر یک بحران را نیز به صدا درآورده است، زنگ خطری که اگر جدی گرفته نشود، به قیمت جان انسان‌ها تمام خواهد شد.

 

در این خبر بر رعایت بهداشت فردی و دستورالعمل های بهداشتی به عنوان تنها راه قطع انتقال زنجیره انتقال ویروس کرونا تاکید شده بود.

 

بر این اساس، تا روز گذشته، ۱۰۳ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های بابل بستری بودند که 28 نفر از آنها به دلیل وضعیت حاد، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

 

نکته جالب توجه بی توجهی مسافران به درخواست‌های مسئولان مبارزه با کرونا در ستاد ملی این بیماری است به طوری که نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران گفته بود که، بر اساس آمار منتشره از سامانه‌های هوشمند تردد شمار، بیش از ۲۱۲ هزار تردد ورودی در جاده‌های استان ظرف ۴۸ ساعت گذشته ثبت شد.

 

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که در این مدت حدود ۴ میلیون تردد نیز در محورهای مواصلاتی و درون استانی صورت پذیرفت.

 

با وجود تاکیدهای مکرر مسئولان مبنی بر پرهیز از هرگونه سفر غیرضروری، تجمعات مانند عروسی و عزاداری و یا هر عملی که منجر به شیوع دسته جمعی این بیماری و مانع قطع زنجیره انتقال ویروس می‌شود، همچنان شاهد برخی سهل‌انگاری‌ها هستیم که عمر وجود این ویروس را افزایش می‌دهد.

 

شایعه‌ای که تکذیب شد؛ از هر ۳ اصفهانی یک نفر به کرونا مبتلا نیست

چندی پیش خبری مبنی بر اینکه از هر 3 اصفهانی، دست کم یک نفر مبتلا به کرونا ویروس است در فضای مجازی دست به دست گشت و اذهان عمومی را به تشویش کشاند. در این خبر به گفته یک کارشناس آمده بود که بین 20 تا 30 درصد تست دهندگان به این ویروس مبتلا هستند و به عبارتی از بین هر 3 نفر در اصفهان، یک نفر ناقل ویروس است.

 

همخوانی بین این آمار و آمار روزانه ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود نداشت، لذا برای روشن شدن قضیه و همچنین پیگیری این موضوع، خبرنگار تسنیم طی گفت‌وگویی با سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، صحت و سقم این آمارها را پیگیری کرد.

 

 از هر 3 اصفهانی یک نفر به کرونا مبتلا نیست

آرش نجیمی در گفت‌و‌گو با تسنیم، با اشاره به خبر منتشر شده در مورد ابتلای یک نفر از  هر 3 نفر اصفهانی به کرونا، اظهار داشت: این موضوع اشتباهی بوده که حین مصاحبه یا برداشت اشتباه به وجود آمده و تکذیب می‌شود.

 

وی افزود: در بین تست‌هایی که از افراد مشکوک علامت دار گرفته می‌شود اصولا بین 20 تا 30 درصد تست این مراجعان مشکوک مثبت اعلام می‌شود.

 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از هر 3 نفر مراجعه کننده مشکوک دارای علائم تست یک نفر مثبت است، گفت: این افراد دارای علائمی هستند که احتمال کرونا در آنها وجود دارد لذا بعد از آزمایش پی‌سی‌آر از هر 3 نفرشان یک نفر کرونا دارد نه اینکه در کل شهر اصفهان از هر 3 نفر یک نفر مبتلا به کرونا باشد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه این موضوع یک اشتباه اساسی بود که در بین مردم منتشر شد و اصلا این موضوع صحت ندارد و چنین آماری نه با منطق و نه  براساس اپیدمیولوژی بیماری همخوانی ندارد.

 

نجیمی ادامه داد: باز هم اعلام می‌کنم که از بین تست پی‌سی‌آر افراد مشکوک به کرونا و دارای علامت از هر 3 نفر یک نفر مثبت است و مردم این موضوع را  اشتباه نکنند که از هر 3 نفر اصفهانی یک نفر مبتلا به کروناست.

 

وی با اشاره به اینکه هر چقدر درصد تست کاهش داده شود به کنترل بیماری نزدیک‌تر می‌شویم، گفت: هر چقدر میزان مثبت شدن تست در افراد مشکوک کمتر شود می‌توانیم بگوییم به سمت مهار بیماری پیش می‌رویم ولی در حال حاضر در حالت سکون بیماری با تعداد روزانه تقریبا ثابت به سر می‌بریم.

 

خوشبختانه خبر اینکه از هر 3 اصفهانی یک نفر مبتلا به کروناست، صحت ندارد و طبق گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این موضوع یک اشتباه بوده و مردم از این بابت نگرانی نداشته باشند.

 

با این‌حال رعایت نکات بهداشتی از جمله حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و به حداقل رساندن خروج از منزل می‌تواند ما را به مهار این ویروس منحوس نزدیک کند و بتوانیم در آینده از شر کرونا خلاص شویم.

 

البرز وارد پیک دوم کرونا شد

عاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز با هشدار به مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی فردی و اجتماعی اعلام کرد که این استان وارد پیک دوم بیماری شده است.

 

دکتر حسن ایلانلو گفت: بررسی ها نشان می دهد آماربستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان البرز در حال افزایش است.

 

وی بیان داشت : طی روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در البرزهستیم که اگر این بیماری گسترش یابد مهار آن سخت تر از گذشته خواهد بود.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت : بیماری کرونا در پیک اول مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به وجود آورد و توان مردم تحلیل رفت که باید با جدی گرفتن پروتکل ها از ادامه این بیماری جلوگیری کنیم.

 

دکتر ایلانلو با بیان اینکه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی مانند مرحله اول کرونا نیست، از رسانه های جمعی خواست با اطلاع رسانی گسترده مردم را از مخاطرات بیشتر کرونا آگاه کنند.

 

وی بیان داشت : در هفته پیش رو ، رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در خصوص آگاهی بخشی به مردم بیشتر تلاش کنند و نگذارند پیک دوم این بیماری سلامت و زندگی مردم را مختل کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------