وزیر آموزش و پرورش: مدارس با هماهنگی ستاد کرونا و طبق دستورالعمل وزارت بهداشت بازگشایی می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,وزیر آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس با تاکید براینکه با وجود شرایط کرونایی نمی‌توان همه کارها را تعطیل کرد و در خانه نشست، به خانواده ها اطمینان داد: جگر گوشه‌های شما جگر گوشه‌های ما هم هستند و بازگشایی مدارس طبق موافقت ستاد ملی کرونا و شخص وزیر بهداشت و همچنین دستورالعمل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی با حضور در شبکه خبر درباره آخرین وضعیت بازگشایی مدارس، گفت: وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را اعلام کردند و گفتند اگر رعایت شود برگزاری حضوری کلاس ها اشکالی ندارد و ما هم می توانیم پروتکل ها را رعایت کنیم.

 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت پروتکل هایی را اعلام کرد که اگر رعایت شود برگزاری حضوری کلاس ها اشکالی ندارد. آموزش و پرورش نیز به مناطق و استان ها پروتکل ها را اعلام کرد، بر این اساس وقتی متخصصان می گویند این پروتکل حضور مجاز است ما باید اطمینان کنیم.

 

حاجی میرزایی درباره این پروتکل ها گفت: این پروتکل ها شامل فاصله یک متر بین دانش آموزان، زمان کلاس حداکثر ۳۵ دقیقه، دانش آموزان در ساعت های مختلف حضور پیدا کنند، کلاس ها تهویه مناسب داشته باشد، است، همچنین در مورد شستشوی دست ها و سرویس مدارس پروتکل هایی را اعلام کردند. دو روز سه شنبه و چهارشنبه را با یک هزار۵۰۰ نفر از مسئولان مناطق و مدیران کل استان ها جلسات پیوسته داشتیم.

 

وی ادامه داد: از دو ماه گذشته معلوم بود که از نیمه شهریور روز بازگشایی مدارس هست و ما وضعیتهای مختلفی هم اعلام کرده بودیم که در وضعیت های مختلف به چه صورت خواهد بود اما دوستان ما در وزارت بهداشت اعتقادشان این بود که اگر ما مناطق را به سفید و زرد و قرمز تقسیم کنیم اشکال این است که فاصله بین این وضعیت ها زیاد نیست و مناطق سفید عدم رعایت ها به شیوع بیماری بیانجامد و در همه مناطق یک پروتکل اجرا شود و برنامه دهه اول محرم هم مزید بر علت شد که همه مناطق را یکسان ببینیم و یک پروتکل سختگیرانه را در همه مناطق اجرا کنیم.

 

حاجی میرزایی در پاسخ به این سوال که حضور در هفته اول آیا اجباری است؟ گفت: 15 شهریور شروع کار است. همه آماده ارائه خدمت به دانش‌آموزان هستنند. اگر کسی نگران است، خانواده‌ها می‌توانند بیایند و امکانات و شرایط را ببینند. در هفته اول در مورد حضور دانش‌آموزان مدارا می‌کنیم تا بتوانیم به یک جمع‌بندی برسیم. 

 

وی درباره استفاده از تجربیات کشورهای دیگر هم اظهار داشت: در تصمیم‌گیری به تجربه همه کشورها توجه می‌کنیم اما متناسب با شرایط خود عمل می‌کنیم. 116 هزار مدرسه در سراسر کشور داریم که تنوع زیادی زیادی دارند. این موضوعات مورد توجه ماست. 

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما وقتی تجربیات کشورهای مختلف را بررسی می‌کنیم، چند اصل مشترک است، تصریح کرد: آموزش حضوری، آموزش‌های مجازی و غیرحضوری در این تجربیات وجود دارد. مدارس در سال‌های گذشته دایر می‌شدند اما ما اکنون مدرسه تلویزیونی هم داریم که محتوا را ارائه می‌دهد، شبکه شاد را داریم که دو، سوم دانش‌آموزان به آن دسترسی دارند. 

 

حاجی میرزایی با بیان اینکه به اشکال متنوعی خدمات خود را ارائه می‌دهیم ولی فکر می‌کنیم مدارس باید شکل بگیرند، خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم آموزش حضوری بدهیم. این قطعی است. ستاد کرونا به ما گفته 15 شهریور آموزش را آغاز کنید. اینکه اولویت با آموزش حضوری است، قطعی است ولی الزام داریم پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم. 

 

وی در برابر اصرار مجری مبنی بر اینکه آیا حضور در مدارس مصوبه ستاد ملی کرونا است، ابراز داشت: حضور در مدارس مصوبه ستاد نیست ولی مغایر با مصوبه ستاد هم نیست. 

 

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا با ستاد مقابله با کرونا تهران هم جلسه داشته‌اید؟ بیان کرد: موظف نیستیم با ستاد تهران جلسه بگذاریم ولی در جلسه با وزیر و مسئولان وزارت بهداشت، رئیس ستاد کرونای تهران هم بود و موافق نیز بودند. 

 

حاجی میرزایی درباره برگه‌های رضایت از خانواده‌ها برای حضور در مدارس که در فضای مجازی منتشر شده یادآور شد: این قطعا درست نیست. اینها فضاسازی‌های رسانه‌ای است. در فضای مجازی کارهای جعلی انجام می‌شود. گفته شده دانش‌آموزان با خانواده‌ها بیایند و تضمین بدهند که اینها درست نیست. 

 

وی در پاسخ به این سوال که اگر اتفاق ناخوشایندی رخ بدهد، خانواده‌ها امکان شکایت از مدارس را دارند، عنوان کرد: اگر پروتکل رعایت نشود، افرادی که رعایت نکنند باید جریمه شوند. ما گفته‌ایم بر رعایت پروتکل‌ها نظارت کنند. همه تلاش ما نیز این است که این کار به شکل جدی و سختگیرانه انجام شود. رعایت پروتکل برای مدیر الزامی است که حتما آن را اعمال می‌کند اما مگر می‌شود تشیخص داد فرد کجا مبتلا شده است؟ 

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح مطالب غیرواقعی برای وحشت‌آفرینی برای مدیران و خانواده‌هاست، گفت: ما نگران بچه‌ها هستیم و تمام ملاحظات را هم رعایت می‌کنیم. هر زمان هم به ما بگویند مناطقی است که به خاطر شیوع گسترده، باید تعطیلی گسترده شود، ما این کار را می‌کنیم. 

 

حاجی میرزایی درباره اختیارات مدیران هم اظهار داشت: اختیاراتی به شورای مدرسه دادیم که در چارچوب پروتکل‌ها اقدام کنند. آنها می‌توانند ساعت‌ها را جابجا کرده و نگرانی‌ها را کاهش دهند. 

 

وی درباره حضور دانش‌آموزانی که در خانواده‌شان بیمار کرونایی وجود دارد، تصریح کرد: اعلام کردیم هر کسی در خانواده بیمار کرونایی دارد، به مدرسه نیاید تا اینکه تست لازم را بدهد. خانواده‌ها باید مانع از حضور این افراد شوند. حتی اگر بچه‌ها علایمی از سرماخوردگی داشتند، باید در خانه بمانند. 

 

وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه نظارت بر انجام پروتکل‌ها خاطرنشان کرد: به همه مسئولان گفته‌ایم نظارت امسال با سال‌های دیگر متفاوت است. با پدیده‌هایی روبه‌رو هستیم که در قبل روبه‌رو نبودیم. لازمه آن هوشیاری 100 درصدی است لذا همنه موظف شدند همکاران خود را آگاه کرده و سرکشی کنند. از مدیران و انجمن اولیا و مربیان هم خواسته‌ایم نظارت کنند. خانواده‌ها هم باید نظارت کنند. 

 

حاجی میرزایی درباره اعتبار تامین ماسک و مواد ضدعفونی ابراز داشت: برای ضد عفونی کردن، اعتباراتی در اختیار مدرسه است ولی ماسک زدن باید از خانه شروع شود. در مناطقی هم که تامین ماسک مشکلی وجود دارد، گروه‌های خیرین فعال شدند. 

 

وی درباره برگه رضایتمندی مجددا عنوان کرد: قطعا این کار خطا است. اگر بدانیم کدام مدرسه بوده، برخورد می‌کنیم. این تصمیم موردی است. آنها هم که رضایت دادند، رضایت‌شان بلا اثر است. ما ابلاغی نداشته‌ایم. هم از رسانه‌ها و هم از خانواده‌ها می‌خواهم با یکدیگر مدارا و گفت‌وگو کنیم. 

 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مسیری است که ده‌ها سال طی شده است. در هوشیاری غیرکامل هم می‌شود آن را طی کرد اما امسال می‌خواهیم یک جور دیگر عمل کنیم.

 

این متفاوت است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. باید تلاش کرد به تدریج به این وضعیت سامان دهیم و امیدواریم طی یکی، دو هفته همه چیز سامان بگیرد و بتوان مسیر را طی کرد. پیش‌بینی ما این است که دو هفته اول باید مراقبت‌های جدی‌تری داشت. 

 

حاجی میرزایی درباره شبکه شاد هم یادآور شد: از فردا شبکه شاد آماده بوده و در دسترس است. امکاناتش توسعه یافته است. امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین، حضور و غیاب، آزمون کردن، تشکیل پرونده تحصیلی و... فراهم شده و در اختیار افراد است. 

 

وی با یادآوری اینکه ممکن است برخی افراد به این نرم‌افزار دسترسی نداشته باشند، بیان کرد: بیش از 3 میلیون نفر هستند که دسترسی به این شبکه ندارند. گفته‌ایم هر کس ندارد، اشکالی ندارد. می‌توان از طریق آموزش حضوری و تلویزیونی جبران کرد. 22 ساعت در روز شبکه‌های مختلف به امر آموزش اختصاص دارند. اگر هم امکان حضور در مدرسه، استفاده از شاد و تلویزیون نباشد، مراجعه تک تک را انجام می‌دهیم. 

 

وزیر آموزش و پرورش درباره دایر بودن بوفه‌ها گفت: بوفه‌ها فعال نیستند. دانش‌آموزان می‌توانند با خود چیزی بیاورند. ساعت مدارس هم کوتاه شده و زمان حضور در مدارس تقریبا نصف شده است. اکنون مدرسه‌ها نزدیک ساعت 10، 11 تعطیل می‌شوند.  

 

حاجی میرزایی درباره نحوه ارائه خدمات به دانش‌آموزان استثنایی هم اظهار داشت: سازمان دانش‌آموزان هم در شبکه شاد برنامه دارد. تعداد دانش‌آموزان استثنایی خیلی کم است و گاهی با مراجعه تک تک عملیات آموزشی انجام شده است. 

 

وی درباره رعایت پروتک‌ها در سرویس مدارس هم تصریح کرد: عین پروتکل مدارس برای سرویس‌ها هم است که سواری‌ها چند نفر ظرفیت داشته باشند، محیط ماشین ضدعفونی شود و پس از مراجعه هم باید ضدعفونی شوند. انجام این کار از طریق یک کمیسیون زیر نظر وزارت کشور است و انجمن اولیا و مربیان هم می‌توانند نظارت بکنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------