هواشناسی ایران (۱۴۰۰/۰۹/۱۹)؛ افزایش آلودگی هوا در شهرهای صنعتی



آلودگی هوا در شهرهای صنعتی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
سازمان هواشناسی از بارش ۴ روزه باران و برف در برخی استان‌ها و افزایش آلاینده‌های جوی طی ۵ روز آینده در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد.

به گزارش تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز جمعه در بخش‌هایی از استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی افزایش ابر و بارش‌های پراکنده انتظار می‌رود. فردا شنبه 20 آذر 1400 جو آرام و پایداری برای کشور حاکم است.

 

یکشنبه آینده در استان‌های گیلان و مازندران ابرناکی و بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. این شرایط روز دوشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود و بارش برف در ارتفاعات دور از انتظار نیست.

 

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 5 روز آینده در مناطق صنعتی و پرتردد انباشت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی شده است. امروز به دلیل وزش باد در استان‌های تهران و البرز به‌طور موقت غلظت آلاینده‌های جوی کاهش می‌یابد.

 

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در نوار شرقی کشور و بخش‌هایی از سمنان،‌ یزد و کرمان وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

 

امروز همچنین در سواحل دریای خزر و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه آینده در نواحی شمال شرق کشور کاهش نسبی 4 تا 6 درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است. شنبه و یکشنبه نیز دریای خزر مواج خواهد بود.

 

 وضعیت قرمز آلودگی هوا در ۱۰ نقطه شهر اصفهان

کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: شاخص کیفی هوای این کلانشهر امروز با میانگین ۱۴۰ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) را نشان می‌دهد.

 

محمود مزارع در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: کیفیت هوا براساس اطلاعات ایستگاه‌های پایش آنلاین در خیابان احمدآباد و رهنان با شاخص ۱۵۲، استانداری و کاوه با شاخص ۱۵۳، انقلاب با شاخص ۱۶۰، جِی با شاخص ۱۹۲، باهنر و بزرگراه خرازی با شاخص ۱۵۶، رودکی با شاخص ۱۶۷ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۶۲ ناسالم برای عموم شهروندان (قرمز) است.

 

وی با بیان اینکه سه ایستگاه پایش در خیابان‌های باغ غدیر، میرزا طاهر و دانشگاه قطع است، گفت: شاخص کیفی هوا در خیابان‌های پروین و فیض با ۱۴۵ و فرشادی با ۱۴۶ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد. کارشناس امور آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: امروز هوای شهر صنعتی سگزی با شاخص ۱۲۱ ناسالم برای گروه‌های حساس و در شاهین‌شهر با شاخص ۶۵ و مبارکه با شاخص ۹۰ در وضعیت قابل قبول ثبت شده ضمن اینکه ایستگاه‌های دولت آباد، خمینی‌شهر، نجف آباد و کاشان همچنان قطع است.

 

بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان اصفهان به سبب استقرار جوی به نسبت پایدار در سطح استان و کاهش محسوس دما و مه صبحگاهی غلظت آلاینده‌های جوی به ویژه در مناطق مرکزی و صنعتی از جمله کلانشهر اصفهان افزایش یافته است و این شرایط تا اواسط هفته پیش رو ادامه دارد. با توجه به تشدید آلودگی هوای کلانشهر اصفهان به همه شهروندان به ویژه گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، قلبی و ریوی و کودکان کمتر از پنج سال توصیه می‌شود از تردد غیر ضروری در سطح شهر و فعالیت ورزشی در فضای باز در این مدت بپرهیزند.

 

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

 

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------