مرگ کودک اهوازی در شبکه فاضلاب/ آبفا و شهرداری یکدیگر را مقصر می دانند



مرگ کودک اهوازی در شبکه فاضلاب،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
چند روزی از مرگ کودک ۲ ساله اهوازی در کانال فاضلاب روباز در یکی از مناطق این شهر می گذرد که آب و فاضلاب و شهرداری اهواز با صدور اطلاعیه هایی همدیگر را مقصر این حادثه اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، هر چند خبر فوت یک کودک در فاضلاب تلخ و دردناک است اما به نظر می رسد که دیگر شنیدن این اخبار در خوزستان عادی شده است، خبرهایی که کلیدواژه مشترک آنها "مرگ، کودک، فاضلاب" است.

 

ترکیب این کلیدواژه ها تاکنون خبر مرگ چندین کودک در چاه های بدون درپوش منهول فاضلاب و جوی فاضلاب روباز در اهواز و خوزستان را رسانه ای کرده است.

 

همین چند روز پیش بود ( ۱۹ آذرماه ۱۴۰۰) که "فارِس" ۲ ساله قربانی جوی روباز فاضلاب گلدشت اهواز شد.هنگامی که مشغول بازی کودکانه بود، مقابل درب منزل در جوی روباز دفع فاضلاب جان می دهد تا پرونده زندگی این کودک مانند کودکان دیگری که چنین سرنوشت تلخی داشتند، بسته شود و پرونده ای در محاکم قضایی باز شود.

 

با گذشت چند روز از این حادثه و پرسش افکار عمومی و رسانه ها برای تعیین مسوول این حادثه به منظور پاسخگویی و جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، حالا رابط عمومی های آبفا و شهرداری در اطلاعیه هایی یکدیگر را مسوول این حادثه اعلام کردند.

 

آبفا: شهرداری مسوول است

روابط عمومی آب و فاضلاب اهواز در واکنش به جان باختن کودک اهوازی در جوی روباز فاضلاب منطقه گلدشت، با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد: به اطلاع شهروندان، اصحاب رسانه و مطبوعات می‌رساند، پیرو وقوع حادثه‌ی جان باختن کودک اهوازی بر اثر سقوط در جوی روباز فاضلاب منطقه گلدشت، توضیح ذیل ایفاد می‌گردد.

 

در این اطلاعیه آمده است: ضمن عرض تسلیت درگذشت کودک دو ساله ساکن منطقه گلدشت به خانواده محترم آن مرحوم، به عرض می رساند آبفا اهواز فاقد کانال فاضلاب در منطقه گلدشت بوده و جوی های روباز فاضلاب در آن منطقه توسط شهرداری احداث شده‌اند.

 

شهرداری: آبفا مسوول است

در واکنش به این حادثه و در پی اطلاعیه آب و فاضلاب اهواز، شهرداری منطقه ۶ اهواز نیز اقدام به صدور اطلاعیه کرد.

 

در این اطلاعیه آمده است: ضمن عرض تسلیت درگذشت کودک ساکن گلدشت به خانواده محترم ایشان و آرزوی صبر برای این عزیزان به اطلاع افکار عمومی می رساند؛ با توجه به اینکه محلات گلدشت، کوی سیاحی، گلبهار و کوی سادات فاقد طرح تفصیلی می باشند، توسعه خارج از طرح مذکور، مستلزم وجود تاسیسات زیرزمینی مانند آب‌، گاز و فاضلاب است که طبق ماده ۳۷۰ قانون تشکیل شرکت آب و فاضلاب و ماده ۴ این قانون،انجام به موقع تاسیسات شهری مربوطه، نیز به عهده این شرکت است.

 

این اطلاعیه تاکید کرده است: لذا با توجه به عدم وجود لوله های فاضلاب در منطقه مذکور، ساکنان به ناچار از جوی های آبهای سطحی که شهرداری برای جمع آوری این آب ها احداث کرده است به عنوان خروجی فاضلاب استفاده می‌کند که این موضوع متاسفانه منجر به حادثه مذکور شده است.

 

اطلاعیه افزوده است: معمولاً ساکنان محلات مذکور، سپتیک هایی به منظور شبکه فاضلاب در منازل خود احداث نموده اند تا به محض اینکه تاسیسات شهری توسط آبفا،شرکت گاز و سایر ارگان‌ها انجام شد، شهرداری اقدام به بهسازی، آسفالت و برقراری معابر نماید.

 

در ادامه این اطلاعیه آمده است: ضمن اینکه انجام و ساماندهی به موقع تاسیسات شهری، نیازمند همکاری ارگانهای مربوطه می‌باشد، اعلام می گردد شهرداری منطقه ۶ هم اکنون در حال انجام عملیات خروجی فاضلاب منطقه گلدشت است.

 

اطلاعیه افزوده است: در همین راستا پس از جلسات متعدد در استانداری و فرمانداری، طرح ضربتی دفع آبهای سطحی مصوب شد و احداث خروجی به سمت کانال سلمان و نصب پمپ در انتهای کانال و پمپاژ به سمت کانال مذکور به صورت موقت در هنگام بارندگی فعال گردیده است.

 

اداره ارتباطات شهرداری منطقه۶ در ادامه اطلاعیه خود آورده است: امید است شرکت آبفای اهواز نسبت به تعهدات قانونی خود در محلات اهتمام جدی داشته باشد تا شاهد حوادث اینچنینی نباشیم.

 

این حادثه در حالی تکرار می شود که تاکنون سرنوشت پرونده های قبلی سقوط کودکان مشخص نشده است .در سایه بی توجهی شهرداری و شرکت فاضلاب اهواز به مسئولیت های قانونی، همچنان باید شاهد استمرار مرگ خاموش کودکان در فاضلاب های روباز باشیم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------