فایننشال تایمز : ترکیه، سکوی پرتاب بسیاری از خانواده های ایرانی متقاضی مهاجرت به اروپا و کانادا



مهاجرت از ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مریم، ۴۳ ساله، گفت: «ما به دلیل کاهش ارزش ریال [ایران] تقریباً ورشکست شدیم و ۱۶ کارمند خود را امسال اخراج کردیم.» در تابستان، خانواده مریم ویلای خود در شمال ایران را برای فروش گذاشتند و به ترکیه نقل مکان کردند. برنامه آن‌ها خرید ملکی به ارزش ۲۵۰۰۰۰ دلار، کسب شهروندی دائم ترکیه و سپس مهاجرت به کانادا یا استرالیا است.

به گزارش انتخاب، فایننشال تایمز نوشت: بر خلاف بسیاری از ایرانیان، مریم هرگز آرزوی مهاجرت به یک کشور غربی را نداشت. او معتقد بود کشورش می‌تواند آینده‌ای روشن را برای پسر ۱۰ ساله اش رقم بزند.

 

در ادامه این مطلب آمده است: اما امسال، تجارت دو دهه‌ای واردات صنعتی او به دلیل تأثیر تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده تقریباً از بین رفت.

 

مریم، ۴۳ ساله، گفت: «ما به دلیل کاهش ارزش ریال [ایران] تقریباً ورشکست شدیم و ۱۶ کارمند خود را امسال اخراج کردیم.»

 

در تابستان، خانواده مریم ویلای خود در شمال ایران را برای فروش گذاشتند و به ترکیه نقل مکان کردند. برنامه آن‌ها خرید ملکی به ارزش ۲۵۰۰۰۰ دلار، کسب شهروندی دائم ترکیه و سپس مهاجرت به کانادا یا استرالیا است.

 

ایرانیان برای مهاجرت به ترکیه نیازی به ویزا ندارند و بسیاری دیگر نیز از این مسیر پیروی می‌کنند. ایرانیان بزرگترین خریداران خارجی ملک ترکیه در سال ۲۰۲۱ بوده اند. آن‌ها بین ژانویه تا نوامبر سال جاری ۸۵۹۴ خانه در این کشور خریداری کرده اند که این رقم در مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، ۶۴۲۵ بوده است.

 

بر اساس آخرین آمار موجود، بیش از ۴۲۰۰۰ ایرانی در سال ۲۰۱۹ به ترکیه مهاجرت کرده اند، در حالی که این رقم در سال گذشته حدود ۳۲۰۰۰ نفر و در سال ۲۰۱۶، ۱۵۰۰۰ نفر بوده است. حدود ۱۸۰۰۰ نفر از ایران نیز در سال ۲۰۱۹ ترکیه را ترک کرده اند، اما مشخص نیست که آیا آن‌ها به کشور بازگشته اند یا به جای دیگر.

 

منصور غلامی، وزیر پیشین علوم ایران، اوایل سال جاری تایید کرد که ۹۰۰ استاد دانشگاه تنها در سال ۲۰۱۹ این کشور را ترک کرده‌اند. علی سالاریان، معاون نظام پزشکی نیز، ماه گذشته گفت که سالانه حدود ۳۰۰۰ پزشک ایران را ترک می‌کنند.

 

ایرانی‌ها تردید دارند که مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی در وین به نتایج پایداری برسد. با تورم نزدیک به ۴۵ درصد و کاهش ارزش پول ملی از سال ۲۰۱۸، بسیاری از شهروندان بر این باورند که هر چقدر هم که سخت باشد، خیلی شرایط بهبود نخواهد یافت.

 

حسن نجار ۳۵ ساله در فکر مهاجرت به آلمان است. دغدغه اصلی او آینده پسر سه ساله اش است. وی می‌گوید «من نمی‌خواهم بشنوم که مهاجرت چقدر می‌تواند دشوار باشد. حتی اگر زندگی من ۱ درصد بهبود یابد، این من را امیدوار می‌کند که آینده فرزندم تا ۱۰۰ درصد بهبود یابد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------