احتمال جیره بندی آب اصفهان در تابستان وجود دارد



اخبار,اخبار اجتماعی,عباس محمدصالحی

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها اعلام کرد: احتمال جیره بندی آب در استان در ماه های تیر و مرداد وجود دارد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها روز دوشنبه به نقل از عباس محمدصالحی افزود: بارندگی در اصفهان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته و بطورکلی این خطه از نظر کم آبی جزو استان های در مرز خطر است.

 

به گفته وی، ورودی سد زاینده رود که پیشتر نزدیک به یکهزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بود در حال حاضر به ۴۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

 

وی تصریح کرد: بارندگی های فروردین و اردیبهشت امسال در غرب استان تا حدی نیاز آبی بویژه نیاز مراتع را جبران کرد، اما بدلیل نوع بارش نتوانست بر ذخیره آبی تاثیر بگذارد.

 

وی در باره راه حل این معضل توضیح داد: در غرب استان بویژه در منطقه فریدن و فریدونشهر آب های جاری بصورت رودخانه با حجم نزدیک به ۴۰۰ میلیون مترمکعب وجود دارد که بدلیل مهار نشدن از دسترس استان خارج و به رودخانه کارون می پیوندد، لذا ما پیشنهاد داده ایم تا با مهار این آب بتوان بخش عمده ای از نیاز آبی استان اصفهان و حتی کویر مرکزی ایران مانند یزد و کرمان را جبران کرد که فعلا این کار انجام نشده است.

 

محمدصالحی در باره مشکل کمبود آب در خوزستان و خشکی رودخانه کارون نیز گفت: درست است که در خوزستان نیز مشکل آب وجود دارد اما این مشکل بیشتر در زمینه کشاورزی است اما اصفهان مشکل آب آشامیدنی دارد و این امری حیاتی است که باید تامین شود.

 

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها همچنین گفت: وجود چندین مجتمع بزرگ صنعتی مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، کارخانه های سیمان اصفهان و سپاهان و پالایشگاه اصفهان، یعنی واحدهایی که هم بیشترین جمعیت کارگری و هم بیشترین درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده اند، نیز بر مشکلات آبی منطقه افزوده است.

به گفته وی، از سوی دیگر جمعیت ۳۰۰ هزار نفری شهرستان اصفهان در زمان انقلاب امروز هشت برابر یعنی ۲.۴ میلیون نفر شده است و این جمعیت نیاز به آب زیادی دارد.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که سایر شهرهای استان با رشد منفی ۲.۵ درصد مواجهند و بدلیل نبود فرصت شغلی به شهر اصفهان مهاجرت می کنند، در صورتی که غرب استان از نظر منابع آبی وضعیت بهتری دارد و بیشترین بارندگی استان را داراست اما تراکم جمعیت آن پایین است.

 

نماینده اصفهان در شورای عالی استان ها پیشنهاد داد:اگر بتوانیم بواسطه اشتغالزایی ، بخشی از مهاجران را به شهرهای غربی استان بازگردانیم و بخشی از صنایع و جمعیت را نیز به ساحل خلیج فارس منتقل کنیم بخش بزرگی از فشار جمعیت بر محیط زیست و کمبود آب در استان اصفهان کاسته خواهد شد.

 

بیانات نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در باره احتمال جیره بندی آب در استان در ماه های تیر و مرداد در حالیست که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان، امروز در عین هشدار در باره مشکلات تامین آب آشامیدنی مردم اعلام کرد: بنای ما این است که به سمت جیره بندی نرویم و با کمک مردم، توزیع بهینه آب، تعدیل فشار و نصب شیرآلات کاهنده بتوانیم تابستان را با شرایط مناسب‌تری سپری کنیم.

 

هاشم امینی از اختصاص چاه های کشاورزی و چاه های اجاره ای با هدف جبران بخشی از کمبود آب آشامیدنی مردم استان خبر داده و میزان آبدهی این چاه ها را ۲۰۰ لیتر بر ثانیه اعلام کرده و افزوده است: این روند در روزهای پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: کاهش ۲۰ درصدی تحویل آب شرب شرایط بسیار سختی را برای سامانه ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا با حدود چهار میلیون نفر جمعیت ایجاد کرده و باعث شده تا سناریوهای جدیدی را برای بخش آشامیدنی استان طراحی کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم تابستان و بخشی از فصل پاییز امسال را بشکل مناسب طی کنیم باید اقدامات موثری را در حوزه ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای متاثر از کاهش منابع آبی رودخانه زاینده رود انجام بدهیم.

 

خشکسالی امسال کشورمان در ۷۰ سال اخیر بی سابقه است به همین دلیل باید مدیریت مصرف آب مورد توجه جدی قرار بگیرد.

 

اکنون زاینده رود در زمینه میزان بارش ها از جمله بدترین حوضه های آبریز کشور به شمار می اید.

 

زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول ۳۵۰ کیلومتر است که از کوههای زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.

 

این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، کمبود بارش ها، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.

 

همچنین بحران کم آبی و کاهش بارش ها بویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------