وضعیت خشکی زاینده‌رود حق اصفهان نیست



زاینده رود،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان بر لزوم انعقاد تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای برای رفع معضل آب تاکید کرد و گفت: مدیریت مصرف و سپس، اقدامات تعاملی و تفاهمی منطقه‌ای، مهمترین راهکار برای رفع مشکل جاری شدن زاینده‌رود است.

به گزارش ایلنا، مجید نادرالاصلی اظهار کرد: دو دهه است که مسئله آب  گریبان‌گیر زاینده‌رود شده است و ما به دلایل مختلفی مانند کاهش نزولات آسمانی، دچار مسئله کمبود آب هستیم و این مشکل ابعاد متفاوتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی در توضیح عدالت آبی و وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود، تصریح کرد: در درجه اول معتقدیم که جریان دائمی زاینده‌رود باید برقرار باشد و به تعبیری زاینده‌رود باید زنده باشد، چرا که منفعت این امر نه‌تنها برای اصفهان بلکه برای فلات مرکزی ایران است و اثرات وضعی آن بر همگان آشکار خواهد شد.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: یکی از معضلات ناشی از خشکی زاینده‌رود، فرونشست زمین است که که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود تاریخ ملتی را خواهد بلعید، در این راستا در شورای اسلامی شهر نیز در نظر داریم مجموعه‌ای از آنچه باعث بروز چنین پدیده‌ای شده است را جمع‌آوری و به دنیا عرضه کنیم.

 

نادرالاصلی تاکید کرد: وقتی آب کم است باید ابتدا مدیریت مصرف را انجام داد، البته این مدیریت از سراب تا پایاب باید انجام شود، سراب زاینده‌رود کوه‌های زاگرس و در کنار قوم غیور بختیاری است که اذعان دارند اصفهان خاستگاه و جایگاه زندگی بسیاری از آنها بوده است.

 

وی متذکر شد: منافع استان‌های اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری‌ به یکدیگر گره‌خورده است، بنابراین باید امروز داشته‌های خود را روی‌هم بریزیم و بر اساس شرایط موجود، آنها را تقسیم کنیم، البته در مصارف و برداشت‌ها نیز باید بیشتر دقت کنیم.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حوضه آبریز زاینده‌رود پیرامون عدالت آبی، بی‌توجهی صورت‌گرفته است، گفت: لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و به این موضوع توجه شود که به چه قیمتی در حال از بین بردن بخشی از تاریخ کشور هستیم، آیا به قیمت ایجاد چند باغ و توجه به خود، باید دیگران را نادیده بگیریم؟!

 

وی با تاکید بر اینکه امروز فضای سبز شهر اصفهان که روزی باغ شهر بوده است، تشنه است، توضیح داد: وضعیت خشکی زاینده‌رود حق اصفهان نیست و باید تفاهم‌نامه‌های منطقه‌ای داشته باشیم. بیشتر کارشناسان معتقد هستند باید مشکلات را با حرف‌زدن‌ و گفت‌وگو رفع کرد، متاسفانه گاهی افرادی حتی در کسوت نمایندگی مجلس مسائل را بر اساس حق و عدالت مطرح نمی‌کنند.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حق مردم اصفهان در موضوع جاری شدن زاینده‌رود ادا نشده، سال گذشته بیش از 100 میلیارد تومان هزینه آبیاری و حتی تأمین آب شرب مردم کرده‌ایم، این در حالی است که امروز درختان شهر اصفهان از تشنگی دچار آفت شده‌اند.

 

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف آب در شهرداری باید نهادینه‌سازی شده و همچنین از هدر رفت آب ممانعت شود و همچنین باید در راستای استفاده حداکثری از پساب و آب‌های خاکستری تلاش کنیم که البته این اقدامات در بدنه مدیریت شهری در حال انجام است.

 

نادرالاصلی اظهار کرد: بخشی از مصارف آب در حوزه شهرداری است، در حقیقت شهرداری و شهر اصفهان نیز ذی‌نفع و به‌نوعی یک حق آبه دار هستند، بنابراین پس از مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در حوزه آب، باید به سمت اقدامات تعاملی و تفاهمی محلی، شهرستانی، استانی و منطقه‌ای گام برداریم.

 

وی با بیان اینکه در تفاهمات منطقه‌ای برای اولین‌بار شورای اسلامی شهر اصفهان را متقاعد کردیم که در زمینه آب ورود کند گفت: حتی در اقدامی فراتر برای جاری شدن دائمی زاینده‌رود و مسائل فرهنگی مرتبط با آن، ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ظرفیت فوق‌العاده اصفهان در امر شرکت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های علمی برای رفع مسائل و معضلات مختلف از جمله مشکلات آب استفاده کنیم که این موضوع را به‌عنوان یکی از اهداف پیگیری خواهیم کرد.

 

وی افزود: زیبایی شهر اصفهان به جاری بودن زاینده‌رود وابسته است ولی این امر دچار چالش جدی شده است که باید همگی در رابطه‌ با آن همت کنیم.

 

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: متأسفانه جریان فعلی زاینده‌رود موقتی است و صرفاً بر اساس قولی که استاندار برای کشت بهاره به کشاورزان شرق اصفهان داده بودند، رهاسازی آب انجام شده است و امیدواریم که ذخیره پشت سد به میزانی باشد که دوباره شاهد بازگشایی آب سد زاینده‌رود در سال آتی باشیم.

 

وی تصریح کرد: معضل جدی در عدالت آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود این است که شاهد برخی برخوردهای نامناسب هستیم، قطعاً ما با هیچ‌ شهر و استانی مشکل نداریم. امروز اصفهان به عنوان شهری صنعتی و اقتصادی میزبان بسیاری از افراد و اقوام مختلف است که شغل و معیشت خود را در این شهر تأمین می‌کنند که این باعث افتخار است.

 

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مدیران صنعت استان باید بدانند، صنعت برای شهر اصفهان علاوه‌بر آورده‌ها، تهدیداتی نیز دارد، به طور مثال نیروگاه برق اصفهان تنها برای اصفهان تولید برق ندارد، اما آلایندگی هوای آن و دیگر مجموعه‌های صنعتی تنها برای مردم اصفهان رقم می‌خورد که حتی یکی از دلایل عدم بارش‌ها در این منطقه، همین موضوع است.

 

نادرالاصلی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه هوای پاک، ادامه داد: مدیریت صنعتی باید به نبود هوای پاک در اصفهان توجه کند و بداند که پاک نگه‌داشتن هوای شهر اصفهان و استفاده از فیلترهای قوی در این راستا از اولویت‌های مهم است.

 

وی متذکر شد: قطب‌های صنعتی موجود در استان، همان‌طور که برای اصفهان ظرفیت و سرمایه تلقی می‌شود برای دیگران هم نوعی ظرفیت است چنانچه بخش قابل‌توجهی از اشتغال درون ذوب‌آهن را اقوام خارج از استان تشکیل داده‌اند؛ در این راستا ما نیز به دنبال ایجاد فرصت‌های متعدد هستیم و قصد داریم تلاش حداکثری خود را برای رفع دغدغه‌های متعدد مردم انجام دهیم.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------