تبدیل یک حمام تاریخی به مرغداری در کاشان



تبدیل یک حمام تاریخی به مرغداری در کاشان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس اداره اوقاف شهرستان کاشان گفت: بر پایه همکاری اعضای هیئت امنای مسجد جامع کهنه حمام روزبه به عنوان موقوفه مسجد به سرعت پاکسازی می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ویدیوئی از یک شهروند در مورد وضع حمام تاریخی روزبه کاشان مبنی بر بی توجهی به این اثر تاریخی و نگهداری مرغ و خروس در این مکان منتشر شده است.

 

همچنین افراد محل از تخریب این اثر و ساخت مجموعه فرهنگی مذهبی می‌گویند و معتقدند مسئولان شهرستان باید به این موضوع ورود و از آسیب رسیدن بیشتر به بنا جلوگیری کنند.

 

حمام روزبه، اثری فراموش شده از دوره قاجار

حمام روزبه در خیابان باباافضل، محله میدان کهنه، روبروی مسجد جامع کاشان واقع است.

 

این حمام تاریخی دارای بینه و سربینه است و در نیمه دوم دوره حکومت قاجار بنا شده. حمام تاریخی روزبه تا دهه هفتاد شمسی مورد استفاده شهروندان کاشانی قرار می‌گرفت.

 

این اثر وقفی و اکنون متولی آن اداره اوقاف و امور خیریه کاشان است. 

 

پاکسازی حمام تاریخی تا آخر این هفته

مسلم محمودزاده رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: حمام روزبه، موقوفه‌ای است که درآمد آن باید در مسجد جامع کاشان هزینه شود و اکنون در اختیار هیئت امنای مسجد است.

 

او گفت: ورودی حمام را هیئت امنا در اختیار میوه فروش اتباع قرار داده که علاوه بر سد معبر، حمام را به زباله دانی تبدیل کرده بود.

 

به گفته رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان در نشست‌های هم‌اندیشی اداره اوقاف با هیئت امنای مسجد جامع، مقرر شد این محل تخلیه و حمام پاکسازی شود.

 

محمودزاده می‌گوید:  به دلیل تاریخی و ارزشمند بودن بنا مقرر شد با سرمایه گذاری بخش خصوصی یا هیئت امنای مسجد جامع پس از سیر مراحل قانونی در ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، حمام بازسازی شود و کاربری مناسب پیدا کند.

 

به گفته او  حذف اعیان این حمام به دلیل ارزش تاریخی آن از نظر اوقاف ممنوع است و به یقین اداره میراث فرهنگی، گردشگری صنایع دستی نیز چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: با پیگیری مجدد اداره اوقاف از هیئت امنای مسجد مقرر شد که داخل حمام تا آخر این هفته پاکسازی و فعالیت مغازه دار نیز ساماندهی شود.

 

به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم

عباس متولی معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: حمام روزبه  بنای تاریخی کوچکی است که از نظر سازه‌ای سالم و اصیل باقی مانده است.

 

او می‌گوید: بررسی‌های کارشناسان ما نشان می‌دهد در این حمام دخل و تصرفی نشده و به جز لایه‌های کاشی که در دوره‌های بعد اضافه شده و برخی اندودها در لایه‌های سطحی، بنیان اثر بدون تغییر است.

 

به گفته معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان، در چند ماه اخیر پیگیری‌های زیادی برای مرمت حمام شده و سرمایه گذاران متعددی شناسایی شده اند.

 

متولی می‌گوید: امیدواریم به بتوانیم به کمک بخش خصوصی و به شکل اصولی، حمام را مرمت و تغییر کاربری بدهیم تا آسیب بیشتری متحمل نشود.

 

به گفته او  البته شرط مرمت، پایبندی به معماری قاجاری حمام است به طوری که در شاکله و کالبد اثر هیچ تغییری ایجاد نشود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------