محسنی اژه‌ای: چقدر به قول و قرارهایی که به مردم می‌دهیم پایبندیم؟



رئیس قوه قضاییه،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس قوه قضائیه در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس به تشریح اثرات ایجاد اشتغال در کاهش نرخ اعمال مجرمانه پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای عصر امروز (یکشنبه ۲۱ فروردین) در نشست‌ هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضائل ماه مبارک رمضان که ماه خدا و میهمانی امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده و در آن، خداوند متعال از بندگان خود در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می‏کند، اظهار کرد: حقیقتاً ما مدیون نظام، شهدا و مردم هستیم و چنانچه از فرصت خدمت به مردم استفاده نکنیم، مغبون و زیانکار خواهیم بود.

 

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: ما کارگزاران نظام تکلیف سنگین داریم که در جهت ارتقاء زندگی مادی و معنوی مردم تلاش مضاعف کنیم.

 

رئیس دستگاه قضا، تولید ثروت و قدرت را از برجسته ترین عوامل ارتقاء زندگی مادی و معنوی مردم دانست و بر ضرورت تجدیدنظر در نگرش‌ها و تعیین اولویت‌ها در این مقوله تاکید کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای ضمن اشاره به اهمیت مقوله تولید ثروت و قدرت در کشور، به تبیین و تشریح الزامات تحقق این مهم پرداخت و اظهار کرد: باور و اعتقاد من این است و آنرا برای در بوته نقد قرار گرفتن مطرح می‌کنم که یکی از ایرادات و مشکلات اساسی در بحث پیشبرد طرح‌های تولیدی در کشور قراردادهایی است که در سطوح حکومتی و دولتی منعقد می‌شود و متأسفانه بخشی از این قراردادها از اتقان و استحکام لازم برخوردار نیستند و همین موضوع در پیشرفت بخش تولیدی کشور انسداد ایجاد می‌کند.

 

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: انعقاد قراردادهای متقن و مستحکم در سطوح حکومتی و دولتی برای عملیاتی‌سازی طرح‌های تولیدی و اشتغالزا در بخش‌های صنعتی و غیرصنعتی به گونه‌ای که در فرد یا شرکت خصوصی طرف قرارداد این اطمینان حاصل شود که پروژه مورد قرارداد به بهانه‌های مختلف، ملغی و منحل نمی‌شود، یکی از الزامات پیشبرد و به سرانجام رساندن طرح‌های تولیدی و اشتغالزا است.

 

رئیس عدلیه با اشاره به میزان چشمگیر طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام در کشور، ترغیب و جذب فعالان بخش خصوصی برای واگذاری این طرح‌ها به آنها را در گروی انعقاد قراردادهای متقن و مستحکم در سطوح حکومتی و دولتی دانست و بیان داشت: چنانچه قراردادهایی که برای پیشبرد طرح‌های تولیدی و صنعتی در کشور منعقد می‌شود از استحکام و اتقان لازم برخوردار نباشد، بخش خصوصی استقبال درخوری را از واگذاری این طرح‌ها به عمل نمی‌آورد و دولت نیز به تنهایی برای پیشبرد این طرح‌های تولیدی و اشتغال‌آفرین با مشکل مواجه می شود.

 

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه قراردادهای حکومتی و دولتی باید از متقن‌ترین و مستحکم‌ترین قراردادها باشد، تصریح کرد: قول و قرارهایی که از ناحیه حکومت به مردم می‌دهیم باید در زمره قوی‌ترین و پایدارترین وعده‌ها باشد و به آنها پایبند باشیم؛ باید بنگریم که به مردم چه قول و قرارهایی داده‌ایم و چه میزان به آنها پایبند بوده‌ایم؛ چنانچه مردم نسبت به وعده‌هایی که از ناحیه دولت و حاکمان به آنها داده می‌شود بی‌توجه باشند، به راحتی این قول و قرارها به هم می‌خورد و این امر می‌توان گرفتاری ایجاد کند.

 

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به تبعاتی که زندانی شدن یک فرد برای خود او و خانواده‌اش دربردارد به تشریح اثرات ایجاد اشتغال در کاهش نرخ اعمال مجرمانه پرداخت و تصریح کرد: چنانچه رونق اقتصاد در کشور محقق شود و چرخ‌های تولید با سرعت بالاتری به حرکت درآیند، امر اشتغالزایی با سهولت و فراگیری بیشتری تحقق می‌یابد و به تبع آن از میزان جرائم و زندانیان و پیامدهای نامطلوب زندانی شدن افراد کاسته می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به دستور خود به مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور برای صدور مجوز به نماینده‌های مجلس ، وزراء و سایر مسئولان ذیربط جهت بازدید از بخش‌ها و مراکز مختلف قضایی گفت: از نظر ما بازدید نمایندگان مجلس و سایر مسئولان از بخش‌ها و مراکز مختلف قضایی و احصاء نواقص و ایرادات زیرمجموعه‌های قضایی و ارائه راه‌حل از سوی آنها، نه تنها بلااشکال که مفید و مثمرثمر است و ما از این موضوع استقبال می‌کنیم.

 

رئیس قوه قضائیه همچنین به دستور اخیر خود به رئیس سازمان زندان‌ها برای فراهم کردن مقدمات بازدید مسئولان، مردم و خیّرین از ندامتگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: طی مدت اخیر تمامی زندان‌ها و تحت نظرگاه‌های کشور از سوی مسئولان قضایی مورد بازدید و سرکشی قرار گرفته است و این امر در ایجاد تحول و بهبود شرایط زندان‌ها و زندانیان موثر بوده است.

 

در جریان این دیدار، لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی دستگاه قضا به موضوع موقوفات در استان قزوین به ویژه در منطقه زیاران شد و با تاکید بر اینکه انفال و منابع طبیعی قابل وقف کردن نیستند اعلام کرد که در منطقه زیاران استان قزوین اراضی و منابع طبیعی وقف شده‌اند و مردم آن منطقه با قدمتی طولانی هیچگونه تملک و زمینی ندارند؛ رئیس عدلیه در واکنش به سخنان این نماینده، بر حل و فصل مشکل اهالی منطقه زیاران در خصوص موقوفه بودن اراضی با همفکری و مساعدت دولت و مجلس و قوه قضاییه، تاکید کرد.

 

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «بابایی» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  طی سخنانی با اشاره به رده‌بندی اخیر ارائه شده از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی، گفت: بر اساس اعلام سایت رسمی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو)، جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم جهان در ثبت اظهارنامه علائم تجاری، رتبه دوازدهم جهان در ثبت اظهارنامه طرح‌های صنعتی و رتبه بیست و یکم جهان را در ثبت اظهارنامه اختراع به دست آورده که این رتبه‌ها نشان‌دهنده فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی خوب در کشور هستند.

 

«عزت‌الله اکبری تالارپشتی» رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این جلسه ضمن قدردانی از توسعه و اشاعه فرهنگ حمایت از تولیدکننده و سرمایه‌گذار در بدنه قوه قضائیه، گفت: سخنان و دستورات حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در زمینه حمایت از تولید، تولیدکننده و صنعتگر، حرف‌ دل اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس است.

 

وی همچنین از تلاش‌های مجدانه و پیگیرانه «عمرانی» دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در راستای  رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی و جلوگیری از به تعطیلی کشیده شدن کارخانجات و بیکاری کارگران، تشکر و قدردانی کرد.

 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، بر ضرورت تامین امنیت سرمایه‌گذار در کشور تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال سرمایه‌گذاری که همزمان با سپری کردن دوران محکومیت خود در زندان، می‌تواند با کمک اعضای خانواده‌اش سه کارخانه مدرن را برپا و کارآفرینی کند، نباید همچنان در زندان بماند؛ شایسته است که برای این قبیل افراد و سرمایه‌گذاران تا حد امکان از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود.

 

حجت‌الاسلام «حسینی‌کیا» نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز طی سخنانی خواستار راه‌اندازی شعب تخصصی از سوی دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به حوزه صنعت و تولید و همچنین بکارگیری قضات آگاه و متخصص در این شعب شد.

 

«عسگری» نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن قدردانی از برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد کلان اظهار کرد: رسیدگی سریع قوه قضائیه  به پرونده‌های کثیرالشاکی و تعیین تکلیف مالباختگان و متهمان، موجب ایجاد امیدواری در مردم شده است.

 

وی همچنین با تقدیر و تشکر از اهتمام دستگاه قضا برای آزادسازی حریم رودخانه کرج اظهار کرد: لازم است که به نگرانی‌های برخی از مردم ساکن اطراف حریم رودخانه کرج که دارای اسنادی قدیمی برای زمین‌های واقع شده در حریم این رودخانه هستند، رسیدگی شود.

 

«درخشان» نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی در این جلسه، از سفر اخیر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به استان سیستان و بلوچستان و احصاء مسائل قضایی این استان و تلاش برای کاستن از مشکلات و نواقص موجود، قدردانی کرد.

 

وی با اشاره به تغییرات عمده ایجاد شده در قوه قضائیه  طی ماه‌های گذشته، گفت: ارتباط نزدیک قاضی‌القضات با قشرهای مختلف مردم و شنیدن صدای تولیدکنندگان و رفع دغدغه‌های آنها، در ایجاد تغییرات مثبت کنونی در قوه قضائیه  بسیار موثر بوده است.

 

«کریمی» نماینده مردم اراک در مجلس یازدهم نیز با تقدیر از اقدامات دستگاه قضا در حمایت از فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی و همچنین جلوگیری از به تعطیلی کشیده شدن کارخانه‌ها، خواستار آن شد که اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه، بیش از پیش نسبت به برداشتن موانع از مسیر پیش روی مالکان و خریداران جدید این واحدهای تولیدی، اهتمام داشته باشد.

 

«فیروزی» نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از رویکرد رئیس عدلیه در اصلاح ساختارها و نگاه وی به مسائل حوزه اقتصادی، از عدم همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و صنعتی و همچنین عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی در صدور مجوز برای این واحدها انتقاد کرد.

 

«سیاهکلی» نماینده مردم قزوین در مجلس یازدهم نیز طی سخنانی در این جلسه گفت: عملکرد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جایگاه ریاست قوه قضائیه، مُهر تاییدی بر این گزاره بود که چنانچه مدیر «متخصص» باشد، بر سرعت کار افزوده خواهد شد.

 

وی همچنین خواستار رسیدگی دستگاه قضا به موضوع موقوفات در استان قزوین به ویژه در منطقه زیاران شد و با تاکید بر اینکه انفال و منابع طبیعی قابل وقف کردن نیستند اعلام کرد که در منطقه زیاران استان قزوین اراضی و منابع طبیعی وقف شده‌اند و مردم آن منطقه با قدمتی طولانی هیچگونه تملک و زمینی ندارند.

 

 

«داودی» نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی از عملکرد حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی ماه‌های گذشته به ویژه «انجام دیدارها و بازدیدهای سرزده و از پیش اعلام شده»، «بازدید از زندان‌ها و گفت‌وگو با زندانیان»، «ضابطه‌مند کردن فرآیند جلب و احضار متهمان»، «دیدار با زندانیان سیاسی»، «تخفیف مجازات‌ها و اعمال ارفاقات قانونی» و «انتقال زندان‌ها به خارج از محوطه‌های شهری» قدردانی کرد.

 

«طهماسبی» نماینده مردم نی‌ریز در مجلس یازدهم نیز با اشاره به اقدامات موثر صورت گرفته از جانب دستگاه قضایی در زمینه حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی، از آمادگی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای اصلاح یا تصویب قوانین برای کمک به دستگاه قضایی در راستای جلوگیری از تعطیلی کارخانجات خبر داد.

 

«دهقانی» نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن قدردانی از حرکات انقلابی، جهادی و اقدامات موثر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مسئولیت ریاست قوه قضائیه اظهار کرد: فعالیت‌های چند ماه گذشته رئیس عدلیه به ویژه در حوزه مبارزه با زمین‌خواری، طعم شیرین عدالت را به مردم چشانده است.

 

«حسینی» نماینده مردم شهر بابک در مجلس یازدهم نیز در این جلسه، بر ضرورت حمایت حداکثری دستگاه قضا از تولیدکنندگان در سراسر کشور تاکید کرد و گفت: عدم حمایت قاطع از سرمایه‌گذار، دارای آثار منفی و سوء در جذب سرمایه‌گذاران بعدی و در نتیجه راکد ماندن وضعیت تولیدی کشور است.

 

«تقی‌پور» نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم نیز طی سخنانی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات، گام اول مبارزه با فساد است، گفت: یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات می‌تواند در حوزه نظارت برخط نیز به سازمان بازرسی کمک شایانی ‌کند.

 

خانم «پاشایی» نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قوه قضائیه با تحکیم و تثبیت عدالت، می‌تواند افراد جامعه را نسبت به حاکمیت و سرزمین‌شان دلگرم کند، خواستار افزایش نظارت بر عملکرد اداره تصفیه و امور ورشکستگی قوه قضائیه  شد.

 

«طاهری» نماینده مردم زنجان در مجلس یازدهم نیز در سخنانی بر ضرورت آمادگی دستگاه قضایی برای مقابله جدی با سوءاستفاده‌ها و رانت‌های احتمالی که ممکن است تحت لوای تحقق شعار سال ایجاد ‌شوند، تاکید کرد.

 

همکاری گسترده با سایر قوا و دستگاه‌ها برای پیشبرد امور و حل مشکلات مردم، یکی از دستور کارهای اصلی عدلیه در دوره تحول و تعالی است و گواه این امر، جلسات مستمر حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس است.

 

طی مدتی که از انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به سِمت ریاست دستگاه قضا می‌گذرد بیش از ۱۲ نشست مشترک از جانب وی با نمایندگان و کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف مجلس برگزار گردیده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------