عضو شورای شهر تهران: اگر قطع درختان قانونی است چرا ساعت ۲ صبح قطع می کنید؟



ناصر امانی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
عضو شورای شهر تهران نسبت به قطع درختان در منطقه یک واکنش و در این خصوص پیشنهادات و توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تیسنیم، ناصر امانی در جریان برگزاری پنجاه و نهمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری اظهار کرد: قرعه بحث درختان و فضای سبز به نام بنده خورده است. از دیروز که خبر قطع درختان را در اخبار اعلام کردند که باید بگویم قطع رخ نداده اما قبل از این که شبکه خبر در ساعت 18:30 این خبر را اعلام کند از دیروز صبح در فضای مجازی فیلم‌ها و عکس‌های مختلف پخش شد که شهرداری درختان یک بوستان و باغ را در منطقه چیذر قطع کرده است. من این موضوع را پیگیری کرده و با شهردار منطقه تماس گرفتم.

 

وی افزود: آن طور که حاجوی شهردار منطقه گفت قطعی در کار نبوده و جا‌بجایی درختان بوده و فیلمی هم که تلویزیون نشان داده معلوم بود که درختان با ریشه در ماشین گذاشته و حمل می‌شود. ضمن این که درختان از آنجا رفته و در منطقه قیطریه غرس شده، یعنی بلافاصله درختان در منطقه قیطریه رفتند و در آنجا غرس شدند. وی مدعی بود که جایی که درختان را جابجا کردند بوستان نیست و یک قطعه زمین است که متعلق به شهرداری است و برای جلوگیری از تصرف احتمالی آن در سال‌های قبل در آنجا تعدادی نهال کوچک کاشته شده و این درختانی که جا‌به‌جا شدند حداکثر یک ساله بوده‌اند؛ یعنی یک و نیم سال پیش به خاطر اینکه زمین خالی بوده و نگران بودند که کسی آن را تصرف نکند معمولا شهرداری چنین کاری می‌کند و در زمین‌های بی‌دفاعی که رها شدند طرح اجرا می‌کند یا درختکاری می کند تا کسی تصرف نکند.

 

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهردار منطقه همچنین گفت چون قرار است کاربری این زمین تغییر کند، درختان را جابجا کردند و قرار است با تجمیع زمین همجوار آن پارکینگ را برای مجموعه امامزاده چیذر اجرا کنند. شورا در هفته پیش به دانشگاه تهران و مرکز زلزله‌نگاری اعتراض کرد که اگر قرار بر جا‌بجایی هم باشد در حال حاضر فصل آن نیست. فصل جا‌بجایی درختان یک فصل مشخص است و از بهار به بعد هر گونه جا‌بجایی طبق ضوابطی که سازمان بوستان‌ها ابلاغ کرده خلاف است چون درختان، درختان قبلی نمی‌شوند و معمولا خشک می‌شوند و اگر در جای دیگر غرس شوند نمی‌رویند.

 

امانی با اشاره به اینکه کاری که در حال حاضر شهرداری تهران کرده یک کج‌سلیقگی است و باید این را بپذیریم که اگر مرکز زلزله‌نگاری جا‌بجایی درختان را در فصل مناسبی انجام نداده، ما هم این جابجایی را در فصل مناسبی انجام ندادیم و این درختان قطعا بر اساس همان استدلال خشک می‌شوند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود، تصریح کرد: شبکه خبر با مردم مصاحبه می‌کرد و آنها مدعی بودند که اینجا بوستان و پارکی است که استفاده می‌کنیم و نباید تغییر کاربری پیدا کند و حرفشان این بود که اگر این کار شهرداری درست و قانونی است چرا در ساعت دو بامداد باید این اتفاق رخ دهد؟ شهرداری خودش متولی کاشت و نگهداری فضای سبز است و هم متولی برخورد با کسانی است که به تخریب فضای سبز اقدام می‌کنند و می‌توانستند در روز روشن با گرفتن مجوز انجام دهند. این که نیمه شب این کار را انجام می‌دهند حتما مسئله و اشکالی دارد!

 

وی افزود: بنده همچنین با رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز تماس گرفتم و می‌خواستم بدانم اینجا واقعا بوستان بوده که گفتند خبر را ندیدم و قول دادند که پیگیری می‌کنند و تاکنون به من جوابی ندادند. پیشنهاد می‌کنم برای تنویر افکار عمومی دو اتفاق انجام بگیرد؛ یک این که جا‌بجایی درختان در این ملک تا اطلاع ثانوی متوقف شود و دوم این که کمیسیون سلامت و محیط زیست با مشارکت کمیسیون حقوقی و نظارت مسئول رسیدگی به این موضوع شوند و چند چیز را مشخص کنند: اول اینکه این ملک بوستان بوده یا نه و کاربری آن در طرح تفضیلی چیست؟ دوم؛ سابقه و تاریخ درختانی که جا‌بجا شدند و درختانی که در حال حاضر در این ملک هستند را مشخص کنند، سوم؛ نظر مردم محله و اولویت مدنظر آنان برای حفظ فضای سبز و درختان موجود یا تغییر کاربری و ساخت پارکینگ در نظر گرفته شود. چون آقای حاجوی گفت نظرسنجی کردیم و مردم آنجا اکثرا می‌گویند مشکل پارکینگ دارند و اگر اینجا پارکینگ شود اکثریت مردم با این کار موافقند و به گفته ایشان اقلیتی هستند که می‌گویند باید این بوستان حفظ شود.

 

وی تصریح کرد: در نهایت پیشنهادم این است که هم رضایت مردم و هم مشکل اساسی محله که ظاهرا کمبود پارکینگ است را دو کمیسیون مدنظر قرار دهند و این دغدغه را هم از سر مردم و هم از سر کسانی که تصورشان این است که شهرداری دارد این کار را انجام می‌دهد، برطرف سازند.

 

بنابراین گزارش، همچنین زهرا شمس احسان در جریان برگزاری جلسه امروز شورا در تذکری اظهار کرد: در اواخر دهه 70 مقرر شد که برای تهیه سند فرادست شهر تهران تدبیری اندیشیده شود. یعنی در شرایطی که افق طرح جامع اول و دوم تهران به سر آمده بود و عملا شهر با بخشنامه اداره می‌شد، بنا شد تهیه طرح جامع و تفصیلی در دستور کار قرار گیرد.

 

وی افزود: اما از آنجا که طبق قوانین و مقررات حاکم بر کشور نهاد متولی تهیه طرح جامع «وزارت راه و شهرسازی» بود و اصلی‌ترین نهاد مجری «شهرداری تهران»،‌ در سال 1382 تفاهم‌نامه مشترکی ما بین شهرداری و وزارت منعقد شد که راهبری و هدایت این موضوعات در چارچوب مشترکی پیش رود.

 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه یک سال بعد با درایت مهدی چمران، شورای شهر هم به عنوان ضلع سوم این تفاهم به عنوان یکی از ارکان اضافه شد که در مجموع از منظر فرایندی، تجربه موفقی از تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران رقم خورد، تصریح کرد: هرچند در سال 1389 بنا به دلایلی با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری عملا نهاد منحل شد و به همین دلیل بخش زیادی از مفاد و محتوای طرح‌های جامع و تفصیلی که برای تحقق نیاز به همکاری بین دستگاهی و پشتیبانی دولتی و حاکمیتی داشت،‌ بر زمین ماند، اما با آسیب‌شناسی صورت گرفته این نهاد در اردیبهشت سال 98 مجددا با شرح وظایف و ارکان مشخص در قالب تفاهم‌نامه مشترک شورای شهر، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی به امضاء بالاترین مقامات دستگا‌ه‌ها رسید و ملاک عمل قرار گرفت.

 

شمس احسان اضافه کرد: بنا بر متن این تفاهم‌نامه مقرر شد رئیس نهاد با پیشنهاد مشترک وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای شهر و شهردار تهران انتخاب و نهایتا با حکم شهردار منصوب شود. با این حال طی 2 سال گذشته این ظرفیت کم‌نظیر برای ایجاد هماهنگی مجموعه ملی و محلی جدی گرفته نشد و عملا در حد شعار باقی ماند. تا اینکه در خرداد ماه سال گذشته طبق مصوبه شورای اداری شهرداری تهران مقرر شد نهاد پایش به عنوان یکی از معاونت‌های مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران فعالیت داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: هرچند این مصوبه خود نیاز به مداقه دارد و خالی از اشکال نیست چون با ماهیت فرانهادی و میان‌بخشی فعالیت نهاد پایش و ارزیابی مغایرت دارد، لیکن در این زمینه طی ماه‌های گذشته اتفاقاتی در شهرداری تهران رقم خورده که نیاز به اصلاح و بازنگری جدی دارد. در تاریخ 28 دی ماه سال گذشته، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خسروی‌پور را به عنوان سرپرست نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری تهران منصوب کرده است. در حکم دیگری به تاریخ 8 فروردین ماه امسال رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران مستوفی را به عنوان سرپرست معاونت پایش طرح های توسعه شهری منصوب کرد.

 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مروری بر وظایف تعریف شده برای این مدیران در دو حکم مجزاء نشان می­‌دهد بخش اعظم اهداف و انتظارات تعریف شده مشترک هستند و عملا در شهرداری تهران برای این موضوع هم‌اکنون 2 حکم در 2 بخش مختلف صادر شده است، گفت: ضمن اینکه همانطور که پیشتر اشاره شد در متن تفاهم‌نامه و ماده 18 مصوبه مردادماه سال 1400 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید شده که رئیس نهاد جز ارکان این ساختار بوده و با پیشنهاد مشترک سران سه ضلع اصلی تفاهم برگزیده شده و با حکم شهردار تهران منصوب می­‌شود.

 

وی در پایان تصریح کرد: از شهردار تهران تقاضا دارم در اسرع وقت نسبت به رفع این تعارض در مجموعه شهرداری تهران اقدام و همچنین با برگزاری جلسه مشترک با ارکان دیگر نهاد، نسبت به جمع‌بندی در خصوص انتخاب رئیس نهاد و صدور حکم ایشان اقدام کند تا این نهاد فرابخشی محوریت همکاری‌ها در فرایند بازبینی و بازنگری طرح جامع و تفصیلی را که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد، به عهده گیرد.

 

***

 

صاف کردن بوستان برای تبدیل به پارکینگ

پس از قطع شبانه ۱۰۰ درخت در بوستان چیذر، شهرداری با لودر در حال صاف کردن بوستان برای تبدیل به پارکینگ است.

 

اخبار,اخبار امروز,خبرهای جدید

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------