شناسایی بیش از ۳۰۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان



ساختمان های ناایمن در اصفهان،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی بیش از ۳۰۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان و ۱۹ ساختمان بلند مرتبه فرسوده در فولادشهر خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه وقوع حوادثی مانند ریزش ساختمان متروپل و آتش‌سوزی در پلاسکو هشداری برای سایر مناطق کشور است، اظهار داشت: حادثه هرگز خبر نمی‌کند اما راهکار پیشگیری از وقوع حوادث مشابه متروپل این است که در ساخت و سازهای جدید الزامات ایمنی و مقررات ملی ساختمان رعایت شود و ساختمان‌های موجود نیز به لحاظ تاب آوری بررسی فنی شود.

 

وی با اشاره به تشکیل کارگروه شناسایی ساختمان‌های آسیب پذیر در برابر حوادث و حریق در اصفهان از سه سال پیش، خاطرنشان کرد: این کارگروه که متشکل از نماینده عمران و معماری شهرداری اصفهان، آتش نشانی، نظام مهندسی، راه و شهرسازی و ادارات برق و گاز است، سازه‌های فرسوده غیر مقاوم در برابر حوادث استان از جمله ساختمان‌های درمانی، اداری، مراکز عمومی، خصوصی، فرهنگی، مراکز جمعیتی، ابنیه تاریخی مجموعه‌های مسکونی و تجاری را بررسی و شناسایی می‌کند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه جلسه مدیریت بحران استان روز گذشته با هدف بررسی عملکرد این تیم‌های تخصصی و ارزیاب تشکیل شد، ابراز داشت: نماینده شهرداری در این جلسه گزارش داد که بیش از ۳۰۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی شده که نواقص آنها شامل ایمنی برق، ایمنی گاز، ایمنی ورودی و خروجی، سیستم‌های اطفا حریق و خود سازه است.

 

شیشه فروش با بیان اینکه مقرر شد برای هر کدام از این ساختمان‌ها بسته هماهنگی برای رفع نقص ارائه و اقدام شود، ادامه داد: شهرداری‌های سراسر استان مکلف شدند مطابق با بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر، هشدارهای رسمی و با تعیین مهلت مقرر برای رفع نواقص را به مالکان ابلاغ کند.

 

وی تصریح کرد: پس از مهلت تعیین شده و در صورت اقدام نکردن مالک ساختمان، شهرداری باید با هماهنگی مراجع قضائی برای جلوگیری از بهره برداری از ساختمان اقدام کنند.

 

امدادرسانی سه تیم عملیاتی اصفهانی در آواربرداری متروپل آبادان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به امدادرسانی اصفهان در حادثه متروپل آبادان، اظهار داشت: به محض وقوع حادثه متروپل با نیاز سنجی که مدیریت بحران از منطقه انجام داد سه تیم عملیاتی متخصص و مجهز به دستگاه‌های آوار برداری و سگ‌های زنده یاب به آبادان اعزام شدند.

 

شیشه فروش با بیان اینکه ۱۶ نفر نیروی عملیاتی و جستجو و نجات از اصفهان با خودروهای امدادی و جرثقیل در آبادان حضور دارند، افزود: همچنان از آتش نشانی اصفهان، شاهین شهر و هلال احمر در کنار مدیریت آواربرداری متروپل آبادان کمک رسانی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه اصفهان در حادثه پلاسکو نیز در عملیات آوار برداری و نجات کمک کرد، اظهار داشت: اصفهان در سیل ۱۳۹۸ نیز معین استان خوزستان و لرستان شد و با اعزام ماشین آلات و تیم‌های تخصصی در زمینه کنترل سیلاب و بازسازی شبکه فاضلاب و آب این استان‌ها اقدام کرد.

 

شناسایی ۱۹ ساختمان فرسوده ناایمن در فولادشهر

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه دیروز شهرداری فولادشهر و مدیرعامل عمران فولاد شهر و راه و شهر سازی نیز حضور داشتند، گفت: در فولادشهر ۱۹ ساختمان بلند مرتبه دارای ۱۴ طبقه با قدمت پنجاه سال وجود دارد که ۱۶۳۰ واحد مسکونی دارند و با ارزیابی ایمنی مشخص شد که در تغییر کاربری این ساختمان‌ها اصول ایمنی رعایت نشده است.

 

شیشه فروش با اشاره به انجام مطالعات برای ۱۹ ساختمان ناایمن فولادشهر، خاطرنشان کرد: امکان اجرای طرح بازآفرینی در این منطقه وجود دارد و مقرر شد ظرف مدت ۲۰ روز شورای مسکن استان و کمیسیون ماده پنج در اسرع وقت تشکیل شود و برای ساختمان‌های فولادشهر برنامه ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی باید نسبت به ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلند مرتبه استان در برابر آتش سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش مطالعات انجام دهد و نتایج را به مرکز تحقیقات و راه شهرسازی ارائه کند، تصریح کرد: مهندسان ناظر نیز در ساختمان نقش مهمی دارند و نظارت آنان بر رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و اصول فنی ایمنی و بهداشت در مراحل طراحی، صدور پروانه، اجرای کار، پایان کار و بهره برداری و ساخت ساختمان توسط مالک مهندس طراح، پیمانکار و مجری ساختمان الزامی است.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در مرحله صدور پروانه ساختمان باید ضوابط طرح توسعه از جمله طرح‌های جامع هادی و تفصیلی مصوب رعایت شود و مقررات ملی و ضوابط ملی ملاک عمل قرار گیرد.

 

شیشه فروش اضافه کرد: در بررسی پرونده تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰ و ۹۹ قانون، تخلفات مرتبط با پایداری و ایمنی ساختمان نباید از طریق پرداخت جریمه جبران شود و برخورد قانونی با متخلفان ضروری است.

 

وی اضافه کرد: مراجع صدور پروانه مکلف شدند نسبت به شناسایی ساختمان‌های بلند مرتبه و مهم و عمومی بدون پایان کار در سطح شهر اقدام کنند و در صورت بروز هر گونه تخلف در مسائل ایمنی، پایداری و استحکام ساختمان برای رسیدگی قانونی با تشخیص کارشناس دادگستری به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع کنند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم ارائه بسته‌های پیشنهادی شهرداری‌ها و راه و شهرسازی برای رفع خطر ساختمان‌های ناایمن، ابراز داشت: اداره استاندارد نیز مکلف شد استاندارد آسانسورها را تهیه و تدوین و ایمنی آسانسورها در سطح استان را ارزیابی کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------