کشف لاشه یک قلاده پلنگ در باغملک



لاشه پلنگ در باغملک،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در این شهرستان خبرداد و گفت: احتمالاً دامداران برای حفاظت از دام خود این پلنگ را کشته‌اند.

به گزارش تسنیم، سید سعید موسوی با اشاره به کشف لاشه یک پلنگ در منطقه تنگاب منگار این شهرستان اظهار داشت: هیچ منطقه‌ای از جنگل‌ها و مراتع شهرستان باغملک جزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیستند.

 

وی با اشاره به اهمیت حفظ گونه‌های شاخص جانوری بیان کرد: زیستگاه‌های باغملک با دارا بودن جنگل‌هایی به وسعت حدود 82 هزار هکتار و مراتعی به وسعت حدود 90 هزار هکتار، از اهمیت بالایی برخوردارند؛ این جنگل‌ها و مراتع محل زندگی جانورانی مانند گونه شاخص پلنگ و خرس قهوه‌ای که از گوشتخواران بزرگ‌اند و همچنین پستاندارانی مانند کفتار و گرگ هستند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: انواع گنجشک‌سانان، پرندگان شکاری مانند انواع عقاب‌سانان و شاهین‌سانان و کبک و تیهو نیز از گونه‌های پرندگان این منطقه هستند.

 

موسوی با بیان اینکه پوشش گیاهی غالب مناطق جنگلی باغملک درختان بلوط است، گفت: هیچ منطقه‌ای از جنگل‌ها و مراتع باغملک جزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان یعنی منطقه حفاظت‌شده، آثار طبیعی و ملی، پناهگاه حیات وحش و پارک ملی نیست و بنابراین جزو مناطق آزاد به حساب می‌آیند. مدیریت این مناطق با اداره حفاظت محیط زیست نیست.

 

وی افزود: در حالی که در شهرستان‌های همجوار مانند ایذه، منطقه حفاظت‌شده شالو و منگشت و در نزدیکی مسجدسلیمان نیز منطقه حفاظت‌شده شیمبار وجود دارد که ثبت شده‌اند و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان قرار دارند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: در تلاش هستیم به علت اهمیت وجود گونه‌های شاخص در شهرستان باغملک، یک منطقه حفاظت‌شده ثبت کنیم؛ باغملک پتانسیل داشتن منطقه حفاظت‌شده را دارد و در این خصوص از سال‌های گذشته مطالعات اولیه انجام شده و این امر در حال بررسی است.

 

وی افزود: پلنگ و خرس قهوه‌ای با توجه به کاهش جمعیتی که در کل کشور داشته‌اند، از گونه‌های ارزشمند و حمایت‌شده محسوب می‌شوند. اگر مواردی از شکار در منطقه مشاهده شود برخورد جدی و قضایی با شکارچیان انجام می‌شود و در همین خصوص نیز در سال گذشته حداقل چندین مورد پرونده شکار و صید در باغملک تشکیل شد که به دستگاه قضایی معرفی شدند و سرانجام به رای محکومیت رسیدند.

 

موسوی گفت: شکار گونه‌های حمایت‌شده مثل پلنگ و خرس قهوه‌ای علاوه بر جریمه سنگین، می‌تواند با محکومیت حبس نیز همراه شود. برای مثال، جریمه از بین بردن و شکار یک قلاده پلنگ حدود 120 میلیون تومان است و در صورت محکومیت قضایی، قاضی ممکن است علاوه بر جریمه شخص برای متخلف، حبس نیز در نظر بگیرد.

 

وی افزود: بیشترین موارد شکار خرس قهوه‌ای و پلنگ، توسط دامداران انجام می‌شود. دامداران این منطقه با شروع فصل بهار به مناطق ییلاقی همچون منطقه گندمکار، دامنه کوه منگشت و منطقه امامزاده عبدالله سفر می‌کنند که این مناطق ییلاقی، محل زندگی پلنگ و خرس قهوه‌ای نیز هستند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: با نزدیک شدن دام‌های اهلی به محل سکونت این جانوران گوشت‌خوار؛ حیوانات حیات وحش، دام‌های اهلی را به عنوان طعمه برای تغذیه انتخاب می‌کنند. حتی سال گذشته موردی از حمله خرس به انسان داشتیم که با خسارات جانی همراه شد.

 

وی افزود: دامداران نیز که این حیوانات را به عنوان عامل تهدیدی برای خود و دام‌های خود می‌شمارند، ترغیب می‌شوند که حیات وحش منطقه را از بین ببرند بنابراین مهمترین عامل شکار گونه‌های شاخص پلنگ و خرس قهوه‌ای، تعارضی است که با دامداران دارند.

 

موسوی گفت: دو روز پیش لاشه یک پلنگ را در منطقه تنگاب منگار از توابع بخش صیدون شهرستان باغملک پیدا کردیم. به علت تجزیه شدن بخش‌هایی از لاشه و گذشتن حدود یک هفته از مرگ حیوان، علت مرگ حیوان مشخص نبود اما به احتمال زیاد این حیوان نیز توسط دامداران شکار شده است.

 

وی بیان کرد: اداره محیط زیست شهرستان باغملک با وجود اینکه منطقه حفاظت‌شده ندارد اما به صورت مرتب پایش‌های محیط زیستی را انجام می‌دهد و تلاش می‌کند با فرهنگ‌سازی و آموزش و فرستادن کارشناسانی میان مردم مخصوصاً در مناطق ییلاقی، از شکار حیوانات جلوگیری کند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: حدود شش سال است که انجمن‌های زیست محیطی در شهرستان باغملک شروع به فعالیت کرده‌اند. این انجمن‌های غیردولتی با فعالیت‌های فرهنگی و داوطلبانه و ارائه آموزش‌های محیط زیست، در کنار اداره محیط زیست شهرستان باغملک هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------