موتور برق چیست و هنگام انتخاب آن باید به چه نکاتی توجه کرد ؟



موتور برق, موتور برق چیست, راهنمای انتخاب موتور برق

موتور برق چیست و هنگام انتخاب آن باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

 

راهنمای انتخاب و خرید موتور برق:

موتور برق دستگاهی است که با مصرف سوخت (بنزین، گاز یا گازوئیل) برق تولید می‌کند. به عبارت بهتر، موتور برق با مصرف سوخت یک موتور را به حرکت در می‌آورد و آن موتور ژنراتور را می چرخاند و ژنراتور برق تولید می کند.

موتور برق دستگاهی است که انرژی مکانیکی حاصل از عملکرد موتور احتراقی را توسط ژنراتور به انرژی الکتریسیته تبدیل می کند. امروزه برای استفاده از وسایل برقی در فضاهایی خارج از بافت شهری مانند ویلاها، باغ ها، استخر و آب نماها که از شبکه سراسری برق بی بهره می باشند از موتوربرق استفاده می شود. در زمان قطع برق شبکه سراسری نیز برای تامین برق اضطراری دستگاه های کوچک یا خانه های مسکونی، مطب پزشکان و موارد مشابه، موتوربرق مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انتخاب مجموعه ژنراتور مناسب

مجموعه ژنراتور یا همان موتور برق، دستگاهی است که برای تولید برق استفاده می شود. از یک ژنراتور الکتریکی و یک موتور که روی هم نصب شده اند تشکیل شده است. مجموعه ژنراتورها را می توان به عنوان منبع اصلی یا کمکی برای رفع نیازهای انرژی، به طور قابل اعتماد و کارآمد، برای هر نوع کاربرد استفاده کرد. به ژنراتورها موتورهای برق نیز می گویند.

 

چگونه یک مجموعه ژنراتور را انتخاب کنیم ؟

برای انتخاب یک موتور برق (ژنراتور) متناسب با نیاز خود، باید کل برق مورد نیاز تجهیزات برای اتصال به آن و نوع منبع تغذیه (تک فاز یا سه فاز) را بدانید. همچنین باید تعیین کنید که آیا به یک ست موبایل یا ثابت نیاز دارید. همچنین تعیین نوع موتور ضروری خواهد بود به عنوان مثال یک موتور بنزینی اگر به دنبال یک مجموعه موتور برق کوچک جمع و جور هستید، یک موتور دیزل، اگر به دنبال یک مجموعه موتور برق بزرگ هستید یا یک موتور گازی یا توربین اگر این منبع انرژی در دسترس است و می خواهید مجموعه ای مقرون به صرفه تر و کم آلاینده تر داشته باشید، یک موتور دیزلی را انتخاب کنید. در نهایت باید مشخص کنید که آیا به تنظیم ولتاژ نیاز دارید یا خیر. این سیستم ولتاژ خروجی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات الکترونیکی که به مجموعه ژنراتور متصل می شود، صاف می کند.

 

راهنمای انتخاب و خرید موتور برق, اصولی برای خرید موتور برق , آشنایی با انواع موتور برق

موتور برق

 

معیارهای انتخاب موتور برق :

– حداکثر قدرت

– منبع تغذیه

– نوع موتور

– قابل حمل بودن

 

مجموعه ژنراتور شما چقدر باید قدرت داشته باشد ؟

برای تعیین اینکه مجموعه ژنراتور شما به چه مقدار نیرو نیاز دارد، نه تنها باید قدرت اسمی تجهیزاتی را که همزمان کار می کنند، بلکه پیک مصرف برق، به ویژه هنگام راه اندازی را نیز بدانید. به عنوان مثال، یک موتور الکتریکی می تواند تا سه برابر توان اسمی خود در هنگام راه اندازی مصرف کند. مجموعه ژنراتور باید بتواند حداکثر توان مصرف شده توسط تمام تجهیزاتی را که نیاز به راه اندازی همزمان دارند، تامین کند. برای تجهیزات مقاومتی (روشنایی، تلویزیون، وسایل برقی کوچک و غیره) هنگام تعیین توان مجموعه ژنراتور (موتور برق) باید ضریب ایمنی 30% اضافه شود. برای تجهیزات القایی (یعنی موتورهای الکتریکی)، توان اسمی آنها باید در 3 ضرب شود تا پیک مصرف در نظر گرفته شود.

 

برای مجموعه های ژنراتورهایی که منبع تغذیه سه فاز را ارائه می دهند، توان بر حسب کیلو ولت آمپر (kVA) نشان داده می شود: به آن توان ظاهری گفته می شود. برای آنهایی که جریان مستقیم یا برق تک فاز را تامین می کنند، توان بر حسب کیلو وات نشان داده می شود: به آن توان اکتیو گفته می شود.

 

تفاوت بین kVA و kW ناشی از تغییر فاز بین هر فاز است. این تغییر فاز cos φ (کسینوس فی) نامیده می شود. برای به دست آوردن توان اکتیو یک مجموعه ژنراتور که توان ظاهری و cos φ آن را می دانید، این دو مقدار را ضرب کنید، به عنوان مثال: 1 کیلو ولت آمپر x 0.8 = 800 وات (به عنوان یک قانون کلی، cos φ مجموعه های ژنراتور 0.8 است).

 

به طور کلی، سازندگان مجموعه موتور برق (ژنراتور) توان پیوسته و حداکثر توانی را که با اضافه بار حدود 20٪ از توان پیوسته برای مدت زمان محدود مطابقت دارد، نشان می دهند.

 

چه نوع موتوری را برای مجموعه موتور برق (ژنراتور) خود انتخاب کنید ؟

مجموعه ژنراتورها مجهز به موتور احتراق داخلی هستند. بسته به نیاز و نوع سوختی که در دسترس دارید، می توانید بین موتورهای بنزینی، دیزلی یا گازی یکی را انتخاب کنید:

 

• مجموعه ژنراتورهای بنزینی  عموما جمع و جور، کم صداتر و همه کاره هستند. اغلب، این مجموعه ژنراتورها توان کمتری دارند، تا 6 کیلو وات، و جریان تک فاز را ارائه می دهند.

 

• دیزل ژنراتورها برای استفاده طولانی مدت یا حتی مداوم در فضای باز، به عنوان مثال در محیط های ساختمانی، مناسب تر هستند. آنها مقرون به صرفه تر از مجموعه ژنراتورهای بنزینی با توان معادل هستند. این مجموعه ژنراتورها می توانند جریان تک فاز، سه فاز یا مختلط را ارائه دهند.

 

• اگر منبع گاز دارید، ممکن است بخواهید یک مجموعه ژنراتور گازی را در نظر بگیرید زیرا نسبت به بنزین یا دیزل مقرون به صرفه تر، استفاده راحت تر، کم صداتر و آلودگی کمتری دارند. می توان آنها را تا 12 کیلو وات در قدرت پیدا کرد. این مجموعه ژنراتورها می توانند جریان تک فاز یا سه فاز را ارائه دهند.

 

• برای قدرت بیشتر، می توانید مجموعه ژنراتورهای توربین را خریداری کنید. این مجموعه ژنراتورها هم برای مواقعی که نیاز به تامین برق دائمی با راندمان بهینه دارید و هم برای شارژ سریع مفید هستند.

 

• ژنراتورهای صنعتی دارای بسیاری از ویژگی های مشابه با واحدهای قابل حمل استاندارد و اینورترها هستند اما دارای اجزای ایمنی اضافی هستند.

 

• ژنراتورهای جوشکاری دستگاه های جوشکاری هستند که دارای ژنراتور روی برد هستند تا برق را در هر جایی که نیاز است تامین کنند. اینها برای زمانی طراحی شده اند که منبع تغذیه خارجی در دسترس نباشد، مانند تعمیر تراکتور در وسط یک میدان.

 

انواع موتور برق :

– دیزل

– گازوئیل

– گاز

– توربین گازی

 

آشنایی با موتور برق, انواع موتور برق, راهنمای خرید انواع موتور برق

مجموعه دیزل ژنراتور صنعتی

 

مجموعه های موتور برق (ژنراتورها) چگونه روشن می شوند ؟

مجموعه ژنراتورهای کوچکتر، تا 3 کیلو وات، می توانند به یک سیستم راه اندازی دستی، پرتابگر مجهز شوند. اگر مجبور به استفاده مکرر از مجموعه ژنراتور خود هستید، ما این نوع سیستم را توصیه نمی کنیم.

 

بیشتر مجموعه های ژنراتور قوی تر به جای آن مجهز به استارت برقی متصل به باتری هستند.

 

مجموعه ژنراتور تک فاز یا سه فاز ؟

برای مصارف خانگی، تا 18 کیلو وات، به یک مجموعه ژنراتور تک فاز نیاز دارید، به جز برخی از تجهیزات بسیار انرژی بر، مانند پمپ های حرارتی.

 

برای استفاده حرفه ای، احتمالاً به یک  مجموعه موتوربرق (ژنراتور) سه فاز برای تامین ماشین هایی که نیاز به برق بیشتری دارند نیاز خواهید داشت.

 

برخی از مجموعه موتور برق های سه فاز مجهز به پریزهای تک فاز هستند. صرف نظر از تعداد پریزها، رعایت حداکثر توان مجموعه موتور برق مهم است. هنگامی که مجموعه ژنراتور مجهز به یک یا چند پریز تک فاز است، رعایت تعادل بین فازها با توزیع دستگاه ها بر روی سه پریز بر اساس توان مصرفی هر دستگاه بسیار مهم است.

 

راهنمای انتخاب و خرید موتور برق, اصولی برای خرید موتور برق , آشنایی با انواع موتور برق

مجموعه ژنراتور (موتور برق) سه فاز

 

چه ویژگی های دیگری را باید در نظر گرفت ؟

ویژگی های دیگر می تواند به شما در انتخاب مجموعه موتور برق کمک کند :

 

تنظیم ولتاژ : ارزان ترین مجموعه موتور برق ها مجهز به سیستم تنظیم ولتاژ خروجی نیستند. بدون این سیستم تنظیم، تجهیزات متصل به موتور برق ممکن است آسیب ببینند، به خصوص اگر قطعات الکترونیکی آن به اضافه ولتاژ حساس باشند. بنابراین ما به شما توصیه می کنیم برای جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات خود، بررسی کنید که مجموعه موتور برق شما مجهز به تنظیم کننده ولتاژ خودکار (AVR) باشد.

 

فناوری "اینورتر"  که به شما امکان می دهد سرعت موتور را با مصرف تجهیزات تطبیق دهید و همچنین به شما امکان می دهد استفاده از مجموعه موتور برق خود را بهینه کنید.

 

سیستم خنک کننده : مجموعه موتور برق های کم مصرف با هوا خنک می شوند و برای کارکردن دائمی طراحی نشده اند. سازنده ممکن است استقلال کامل را با مخزن پر نشان دهد، اما همچنین زمان استقلال مداوم و زمان استراحت لازم برای خنک سازی بین دو استفاده را نشان می دهد. مدل های بزرگتر را می توان به سیستم خنک کننده مایع مجهز کرد.

 

قابلیت حمل : کوچکترین مجموعه موتور برق ها معمولاً مدل های قابل حمل هستند و وزن آنها حدود 20 کیلوگرم است. مدل های کمی بزرگتر متحرک در نظر گرفته می شوند و مجهز به چرخ هستند تا بتوان آنها را جابه جا کرد. مجموعه ژنراتورهای پرقدرت در مدل های قابل حمل موجود است. ساختار آنها به گونه ای طراحی شده است که با لیفتراک قابل حرکت باشد. برخی از مجموعه های بزرگ موتور برق های قدرتمند برای جابجایی پس از نصب طراحی نشده اند، آنها مدل های ثابت هستند.

 

سطح نویز مجموعه ژنراتور می تواند عامل تعیین کننده ای برای راحتی کاربران یا افراد اطراف آن باشد. نویز تولید شده توسط یک مجموعه ژنراتور پرقدرت می تواند به راحتی تا 100 دسی بل (dBA) افزایش یابد. اگر سطح نویز برای شما فاکتور مهمی است، ممکن است بخواهید از یک مجموعه موتور برق عایق صدا استفاده کنید.

 

گردآوری: بخش دانش کسب و کار بیتوته

 

تازه های دانش کسب و کار(اطلاعات مشاغل، ابزار و ماشین آلات، خدمات فنی و تاسیسات و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024