زاینده‌رود در نوروز ۱۴۰۲ جاری است



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در تلاشیم که جریان فعلی در رودخانه زاینده‌رود را برای ایام عید نوروز حفظ کنیم.

به گزارش ایرنا، محمود چیتیان روز چهارشنبه در نشست تخصصی آب و رسانه در محل سالن اجتماعات این شرکت افزود: بر همین اساس پیش بینی می‌شود که جریان آب در رودخانه و به ویژه در کلانشهر اصفهان در ایام نوروز و حضور گردشگران و مسافران در این دیار جاری باشد.

 

وی درباره میزان آب ذخیره شده در سد زاینده‌رود اظهارداشت: اکنون ۳۰۸ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده داریم و این رقم پارسال در چنین روزهایی ۲۳۸ و در متوسط بلند(دوره ۵۲ ساله) ۶۸۸ میلیون متر مکعب بوده است.

 

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: میانگین بارش‌ها از ابتدای سال آبی(مهر ۱۴۰۱) تاکنون در ایستگاه اندازه گیری بارش در چِلگِرد کوهرنگ بعنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی زاینده‌رود یک هزار و ۲۷۰ میلیمتر بوده است.

 

چیتیان با اشاره به افزایش بارندگی‌ها تصریح کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ و در بلند مدت یک هزار و ۳۳ میلی‌متر بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های پیش بینی شده فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ بخش قابل توجهی از نیاز آبی دینفعان حوضه تامین خواهد شد.

 

رودخانه زاینده‌رود که نقشی اصلی و مؤثری در پایداری محیط‌ زیست، تأمین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر بدلیل برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، توسعه کشاورزی، تراکم جمعیت و کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای، تبدیل و در پایین‌ دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

 

این رودخانه و پل‌های تاریخی روی آن همواره از جمله کانون‌های توجه مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی بویژه در نوروز بوده است.

 

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است.

 

این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید، در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------