سومين كليددار اصلاح‌طلب پايتخت کیست؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تهران بار دیگر روزهای پر التهابی را در تکاپو برای انتخاب سومین شهردار پایتخت تجربه خواهد کرد. شورای اصلاح‌طلب شهر تا کنون دو شهردار انتخاب کرده که هیچ‌یک عمر ریاستشان بر شهرداری تهران به یکسال نرسیده است. محمد‌علی نجفی سیاستمدار میانسال اصلاح‌طلب با کش و قوس‌های بسیاری روی کار آمد، اما حواشی پیرامونش وی را بیش 7 ماه و 21روز در مدیریت شهری تهران نگه‌نداشت.

 

این رویه ادامه یافت چراکه محمدعلی افشانی نیز با وجود حمایت قاطع شورا از وی به‌واسطه قانون مبنی بر منع به‌کارگیری بازنشستگان باید تا 24 آبان عطای کار در شهرداری را به لقایش ببخشد و مدیریت شهری‌اش در هفتمین ماه به اتمام برسد. گرچه تا کنون اعضای شورای شهر در اظهارات خود همچنان بر ماندن افشانی تاکید می‌کنند، اما پر واضح است که خود را برای انتخاب گزینه‌های مورد نظر برای جانشین افشانی آماده می‌کنند. البته در این میان باید از نام‌هایی چون محسن هاشمی و عباس آخوندی به راحتی گذشت؛ هرچند هاشمی گفته قصد کاندیداتوری ندارم، اما باید دید در پایان چه کسی به بهشت خواهد رسید.

 

دوگانه هاشمی، آخوندی

 در روزگاری که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گریبانگیر بسیاری مدیران شده و آنها را وادار به استعفا کرده، این قانون شهردار تهران را نیز شامل شده و گویا قرار است تهران طی یک سال و نیم سومین شهردار خود را نیز ببیند. در این راستا احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب به تکاپو افتاده و به دنبال گزینه مورد نظر خود هستند. گرچه برخی احزاب مثل کارگزاران آن‌طور که مرعشی سخنگوی این حزب گفته قصدی برای معرفی کاندیدا ندارند لذا باید این مساله را نیز در نظر گرفت که شهرداری بیش از اینکه پستی سیاسی باشد جایگاه تخصصی است و شخصی باید بر صندلی مدیریت شهری تکیه بزند که در امور مدیریت شهری دستی بر آتش داشته و در حوزه‌های دیگر نیز صاحب نظر باشد. البته سیاست زده بودن منصب شهرداری نیز به دلیل وجود نهادهای قدرت در تهران و تاثیر آنها بر تهران، مدیریت شهری وروابط فی مابین است. این نکته را نیز نباید از یاد برد که شهردار جدید فارغ از گرایش سیاسی و حزبی باید رویکردهای توسعه‌ای، تخصصی و مبتنی بر مدیریت آینده‌نگر نسبت به حوزه‌های مختلف مدیریت شهری داشته باشد.

 

افراد متفاوتی برای تصدی پست شهرداری تهران مطرح هستند که شاید بتوان یکی از مهم‌ترین آنها را عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهر سازی دانست. نجفی با حمایت کارگزاران به شهرداری رسید و افشانی را نیز اندک اعضای پر نفوذ حزب اعتماد ملی به شهرداری رساندند. در این میان اعضای حزب اتحاد ملت که بیشترین حضور را در شورا دارند؛ صرفا رویکردهای حمایتی داشته و هیچ‌گاه مجدانه گزینه حزبی خود را معرفی نکرده‌اند، اما گویا نوبتی هم باشد نوبت اتحادی‌هاست. جایی که در میان گزینه‌های متعددی که برای شهرداری تهران مطرح می‌شود نام گزینه مورد حمایت آنها شاید به خودی خود نزدیک‌ترین قرابت را به شهرداری داشته باشد. عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی فردی است که بسیاری بر شهردار شدن وی اتفاق نظر دارند و در اظهارات مختلف وی را گزینه تخصصی و مناسبی برای شهرداری تهران می‌خوانند.

 

البته از طرف دیگر نام پر آوازه‌ای چون محسن هاشمی ریاست فعلی شورای شهر وجود دارد که همواره سایه سنگینش بر سر شهرداران تهران بوده و بسیاری وی را شهردار بالقوه تهران می‌دانند. محسن هاشمی تنها نامی است که اتفاق نظر و اجماع روی وی کاملا وجود دارد، اما مسائل مختلفی چون به‌هم نخوردن یکدستی شورا، ورود چمران و تمایل نداشتن خود هاشمی به این مساله موجب شده تا نام او در هاله‌ای از ابهام برده شود. با این حال طبق سنوات گذشته نام‌های دیگری نیز برای تصدی بر کرسی شهرداری تهران مطرح شده است. نام‌هایی چون سیدکامل تقوی‌نژاد، پیروز حناچی، جواد امام، علی ربیعی و مونسان، اما شاید بتوان دو‌گانه هاشمی، آخوندی را رقابتی محتمل‌تر برای جایگزینی شهردار تهران دانست. رقابتی که در آن کفه ترازو از سمت حزب اتحاد و طیف ناطق، یعنی به سمت آخوندی سنگینی می‌کند.

 

استعفا نمی‌دهم

 شهردار تهران در حاشیه جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران درباره زمان حضور خود در شهرداری تهران، اظهار کرد: تا زمانی که قانون تعیین تکلیف نکند بنده تا آخرین روز به عنوان شهردار تهران ارائه خدمت خواهم کرد. ایسنا نوشت، محمد علی افشانی گفت: من همچنان پایبند قانون هستم و اگر نهایتا قانون این شد که بنده باید بروم حتما پایبند قانون خواهم بود. خبر آنلاین نوشت، محمد علی افشانی گفت: استعفایی در کار نیست و تا آخرین روز ارائه خدمت خواهم کرد. بنده دیوان عدالت اداری نیز نرفته‌ام.

 

تلاش برای ابقای افشانی

 رئیس شورای شهر تهران در حاشیه نود و ششمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا دو هفته دیگر شهردار جدید تهران را به وزارت کشور معرفی می‌کنیم، در خصوص کاندیداتوری‌اش برای شهرداری تهران اظهار کرد: من شخصا خود را کاندیدا نمی‌کنم. محسن هاشمی با اشاره به طرح استفساریه که توسط 137 نفر از نمایندگان مجلس امضا شد، گفت: یک فوریت این طرح با 96 رأی تصویب شد، اما همچنان به صورت یک طرح عادی در کمیسیون‌های مجلس مطرح خواهد شد و اگر کمیسیو‌ن‌ها آن را تصویب کنند به صحن می‌آیند، اما چون این طرح عادی است می‌تواند مشکل نوبت پیدا کند. وی تصریح کرد: اگر تلاش نمایندگان در این مورد به نتیجه برسد ما فرآیند انتخاب شهردار جدید را متوقف می‌کنیم و آقای افشانی به کار خود ادامه خواهد داد.

 

دوشنبه انتخاب 5 گزینه

 سخنگوی شورای شهر تهران صبح دیروز پس از حضور در جمع خبرنگاران در مورد جلسه هم اندیشی شورای شهر با شهردار تهران در مورد تعیین فرآیند انتخاب شهردار تهران گفت: براساس رایزنی‌های انجام شده اعضای شورای شهر مهلت دارند که تا دوشنبه پنج گزینه خود را معرفی کنند و در جلسه دوشنبه از میان کاندیداها، پنج نفر انتخاب می‌شوند. علی اعطا با بیان اینکه روز شنبه 12 آبان ماه رأی‌گیری شده و پنج نفر انتخاب می‌شوند گفت: این افراد با حضور در کمیسیون‌ها نقطه نظرات خود را در مورد برنامه سوم توسعه شهرداری تهران اعلام خواهند کرد. وی با بیان اینکه روز یکشنبه 20 آبان پنج گزینه شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورا به مدت یک ساعت برنامه‌های خود را ارائه می‌کنند، گفت: در همان جلسه رای‌گیری می‌شود و دو نفر به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب می‌شوند. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سه شنبه 22 آبان ماه شهردار جدید تهران مشخص می‌شود، اظهار کرد: در مورد حضور هاشمی در میان کاندیداها صحبتی نشده است. سخنگوی شورای شهر با بیان اینکه اساسا در مورد گزینه‌ها صحبتی نشده، تاکید کرد: دوشنبه اعضای شورای شهر گزینه‌های خود را معرفی می‌کنند.

 

نباید از صفر شروع کرد

 محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در خصوص انتخاب شهردار در توئیتر نوشت: حالا که شهردار باید عوض شود، شورای شهر تهران، یک نفر از داخل شورا را شهردار کند که در جریان این مسائل یکساله شهر تهران باشد. نباید شهردار تهران برای سومین بار از صفر شروع کند. اگر با نگاه حزبی به تهران نگاه نشود، محسن هاشمی طبیعی‌ترین شهردار تهران می‌تواند باشد.

روزنامه آرمان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------